ﮐﻮدﮐﺎن ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮑﯽ از ﮔﺮوه هاي ﺳﻨﯽ آﺳﯿﺐ ﭘﺬﯾﺮ در ﻣﻌﺮض اﻧﻮاع ﻣﺸﮑﻼت روان شناختی ﻗﺮار دارﻧﺪ. آﺳﯿﺐ ﭘﺬﯾﺮي در اﯾﻦ ﺳﻨﯿﻦ ﺗﺤﺖ تأثیر ﻓرآیند ﻓﻌﺎل رﺷﺪ و ﻣﻘﺘﻀﯿﺎت ﺧﺎص ﻣﺮاﺣﻞ آن از ﯾﮏ ﻃﺮف و ﮐﻨﺘﺮل ﺷﺮاﯾﻂ ﻣﺤﯿﻄﯽ و ﻣﻮﻗﻌﯿﺘﯽ ﮐﻮدك ﺗﻮﺳﻂ ﺑﺰرﮔﺴﺎﻻن از ﻃﺮف دﯾﮕﺮ قرار دارد. خانواده نقش مهمی را در تامین نیازهای جسمی، روانی و عاطفی و اجتماعی فرزندان و اعضای خانواده خود ایفا می کند. خانواده در جریان شناخت خود،کشف خویشتن و هویت یابی به فرد کمک می کند و منبع رشد و شکوفایی استعدادهای فرزندان به شمار می آید. با وجود این بسیاری از فرزندان در طول فرایند رشد خود خصوصیات نامطلوب تربیتی را به تدریج کسب می¬کنند و از داشتن اعتماد به نفس و احساس امنیت دور می¬مانند و دچار مشکلات رفتاری می شوند. می توانید این تحقیق روانشناسی را به صورت فایل word دانلود نمایید.
مقدمه
بسیاری از کودکان و نوجوانان در طول رشد خود دچار مشکلات و ناهنجاری های رفتاری گوناگون می شوند که اگر به موقع رسیدگی شود سریع و راحت تر بهبود پیدا می کنند. برخی از مشکلات زودگذر و مقطعی هستند و با کمی توجه به تدریج کاهش می¬یابند و از بین می روند. اما برخی دیگر نگران کننده¬اند و می¬توانند زمینه¬ای برای بروز بیماریها و اختلال های جدی در آینده شوند. اختلالهایی مثل وسواس، افسردگی، ناخن جویدن،کمرویی، استرس و تنش روانی که می¬توانند روند رشد سالم و طبیعی کودک را با مشکل مواجه سازند و مسائل و گرفتاریهایی را برای خانواده بوجود آورند (سلحشور،1390). مشکلات رفتاری کودکان معمولا به دو گروه مشکلات برون سازی و مشکلات درونی سازی تقسیم می-شوند. از جمله مشکلات برونی¬سازی که به سمت بیرون فرد معطوف می¬شود شامل اختلال نقص توجه-بیش-فعالی و اختلال نافرمانی-چالش¬گری است و از جمله اختلالات درونی¬سازی رفتار می¬توان به اختلال اضطراب در کودکان اشاره کرد. تمامی این مشکلات رفتاری معمولا باعث می¬شود کودک فرصت مشارکت در فعالیتهای مدرسه¬ای و تفریحی را که اکثر کودکان در آن شرکت می¬کنند، از دست بدهد (گنجی،1394).
بیان مسئله
دوران کودکی از مهمترین مراحل زندگی است که در آن شخصیت فرد پایه¬ریزی می شود و شکل می¬گیرد، مسلماً بروز مشکلات رفتاری در این برهه از زندگی تأثیرات جبران ناپذیری بر سرنوشت فرد خواهد داشت (محمدی مهر، شاهمرادی و شیخی، 1395). کــودکان در مقابــل فشــارهای زندگــی عکس العمل¬هــای نسبتا تند و سریع از خود بروز می دهند و به همین منوال هم به محض اینکه فشارهای وارده از بین برود، واکنش¬های آنها نیز تغییر می¬یابد. ولی از آنجا که شدیدا به والدین و دیگران وابسته¬اند و از نظر توانمندی¬های جسمانی و ذهنی نارس هستند، در مقابل فشارها و ناراحتی¬ها تنها کاری که می¬توانند بکنند بروز مشکلات رفتاری است. در واقع رفتار کودک، زبان گویای او است. هر چه کودک در ارتباط با دیگران و بیان احساسات و نیازهای خود مشکلات بیشتری داشته باشد، اختلالهای رفتاری و روانی بیشتری خواهدداشت (بازات، ایزدی¬فر و پیوستگار، 2009).
آمار سازمان بهداشت جهانی نشان می¬دهد که یک درصد از کودکان مبتلا به اختلالهای رفتاری هستند و مطالعات دیگر بیانگر این هستند که اختلال رفتاری در کودکان یک مسئله جدی و قابل تأمل است(قنبری، خداپناهی، سید موسوی و نادعلی، 2009). از سوی دیگر اهمیت سن قبل از دبستان، مورد تأکید و توجه بسیاری از نظریه¬پردازان و روان شناسان¬ تحولی کودک واقع شده است. آنها بر این باورند که کودک قبل از پنج سالگی به 80% رشد نهایی خود می رسد و هوش، استعداد، مهارت، خلق و خو و شخصیت وی در این دوران شکل می¬گیرد (ابدی، داوودی و باسک نژاد،1393).
هر نوع رفتار غیرعــادی کــودک یــا مســائل و مشــکلات رفتــاری او می¬توانــد، عــلاوه بــر خصیصه هــای مربــوط بــه دوره¬هــای تحولــی خــاص، بــه عنــوان واکنشــی نســبت بــه شــرایطی کــه در محیــط اطــراف کــودک وجــود دارد محســوب شود. کودکان و نوجوانانــی کــه مشــکلات رفتــاری دارند برای اجتماع دردسر ایجاد می¬کنند.4 تا ¬10درصــد مراجعانــی کــه بــه مراکز روانشناسی مراجعــه می¬کننــد، دچــار مشــکلات رفتــاری هســتند (بازات و همکاران ،2009).
ﯾﮑﯽ از ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻬﻢ و ﻣﺆﺛﺮي ﮐﻪ در رﺷﺪ و ﺗﮑﺎﻣﻞ اﻧﺴﺎن ﻧﻘﺶ اﺳﺎﺳﯽ دارد ﺧﺎﻧﻮاده اﺳﺖ. ﻣﺤﯿﻂ ﺧﺎﻧﻮاده اوﻟﯿﻦ و ﺑـﺎدوام ﺗﺮﯾﻦ ﻋﺎﻣﻠﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ در رﺷﺪ ﺷﺨﺼﯿﺖ اﻓﺮاد ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﯽ ﮔﺬارد (آزاد،1391). ﯾﮑﯽ از ﺗﺄﺛﯿﺮات ﻣﻬﻢ ﺧﺎﻧﻮاده ﺑﺮ ﮐﻮدك، ﺳﺒﮏﻫﺎي ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ واﻟﺪﯾﻦ اﺳﺖ و ﺳﺒﮏ¬ﻫﺎي ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ واﻟﺪﯾﻦ را ﻣﯽ ﺗﻮان ﺑﻪ ﻋﻨـﻮان ﻣﻨﻈﻮﻣﻪ¬اي از ﻧﮕﺮش¬ﻫﺎي واﻟﺪﯾﻦ ﺑﻪ ﺳﻮي ﮐﻮدك داﻧﺴﺖ ﮐﻪ ﺑـﺎ ﮐـﻮدك ﻣـﺮﺗﺒﻂ ﺷـﺪه و در ﻣﺠﻤـﻮع، ﯾـﮏ ﺟـﻮ ﻫﯿﺠـﺎﻧﯽ را در رﻓﺘﺎرﻫﺎي اﺑﺰاري واﻟﺪﯾﻦ اﯾﺠﺎد ﻣﯽ¬کند. این سبک ﻫﺎ، اﻟﮕﻮﻫﺎﯾﯽ مستند از ﺗﺮﺑﯿﺖ ﻓﺮزﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﺮاي واﻟﺪﯾﻦ ﻣﻌﯿﺎري را ﺟﻬﺖ اﺟﺮا و ﭘﺎﺳﺦ دادن ﺑﻪ رﻓﺘﺎرﻫﺎي ﮐﻮدك اﯾﺠـﺎد ﻣـﯽ¬ﮐﻨﻨـﺪ ( خوش روش، حسینی ثابت و باقری،1396).
فرزندپــروری بــراختــلالات رفتــاری کــودکان موثــر اســت. بــرای مثــال، والدیــن متخاصــم، محــدود کننــده که رفتارهــاي خصومــت آمیــز ایــن نــوع والدیــن کــه بیشــتر بــر اصــل تنبیــه اســتوار اســت بــه همــراه ســخت¬گیــري و محدودیــت شــدیدي کــه نســبت بــه فرزندانشــان اعمــال می¬کننــد، موجــب ایجــاد احســاس خصومــت شــدید در فرزنــدان آنهــا مــی¬شــود، از ســویی عــدم اجــازه بــه کودک در ظاهــر ســاختن ایــن احســاس موجــب عصبانیــت در کــودک مــی¬شــود. همــراه شــدن عامــل خصومــت بــا عامــل آزادي موجــب ایجــاد رفتارهــاي پرخاشــگرانه بــه شــدیدترین حالــت در ایــن کــودکان مــی-گــردد(جان بزر¬گی، نوری و حسینی،2010). شرایط جدید اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، تغییر و تنوع در نقش های زن و مرد و بالاخص زنان موجب شده که بسیاری از والدین نتوانند مثل گذشته بصورت تمام وقت در کنار فرزندان خود حضور یابند. از طرفی گسترش روزافزون مهدکودک¬ها به دلیل اشتغال مادران در خارج از خانه جایگزین نقش آنها شده و اثرات متفاوتی را در شکل¬گیری شخصیت کودک بر جای می¬گذارد. با توجه به اینکه سبکهای فرزندپروری می¬تواند پیش¬بینی کننده متغیرهایی مانند تحول روانی و اجتماعی، عملکرد تحصیلی، سلامت و مشکلات رفتاری فرزندان در آینده باشد، شناخت بهتر مشکلات رفتاری در دوران کودکی می¬تواند مبنایی برای طراحی مؤثرتر برنامه¬های آینده باشد. این پژوهش در صدد آن است که رابطه سبک¬های فرزندپروری زنان شاغل با مشکلات رفتاری فرزندان پیش دبستانی آنها را مورد بررسی قرار دهد.
استرس های دوران کودکی
علی رغم اینکه دنیای کودکان دنیایی سرشار از شادی، خنده، نشاط و فارغ از غم و ناراحتی هست، ولی حتی کوچک¬ترین آنها نیز نگرانی و فشار عصبی را در حد خود تجربه می کند. در حقیقت احساس استرس و اضطراب کودکان واکنشی نسبت به فشارهایی است که از سوی محیط خود دریافت می¬کنند. بدیهی است هر پدر و مادری می داند که اضطراب¬، استرس و فشار عصبی نه تنها از قدرت کارایی و عملکرد فرزندش می¬کاهد بلکه می¬تواند موجب ابتلای او به بسیاری از اختلالات و بیماری¬های جسمی و روانی شود. شیوه تفکر کودکان مضطرب، با کودکان دیگر فرق می کند.آنها معمولا توانایی¬های خود را در سازگاری با شرایط گوناگون دست کم می¬گیرند و در نتیجه استرس بیشتری تحمل می¬کنند (سلحشور،1390).
عوامل استرس آور برای کودکان
مهم ترین عوامل استرس¬آور کودکان عبارتند از: مرگ والدین-تولد کودک جدید در خانواده-جدایی و طلاق والدین-بیماری و یا بستری شدن در بیمارستان-اختلاف با پدر و مادر و یا خواهر و برادر-مرگ پدربزرگ /مادربزرگ-ورود به مدرسه-فشار دوستان و همکلاسی¬ها-مشکلات یادگیری-خشونت¬های کلامی-تغییر محل زندگی یا مدرسه.
تشخیص نشانه های استرس
برخی از شایع ترین شاخص ها عبارتند از:
1-داشتن دردهای جسمانی مثل دل درد، سرگیجه، سردرد.
2-داشتن خلق غمگین و افسرده بیش از 3 تا 4 روز.
3-حواس پرتی و عدم تمرکز بر انجام کارهای روزانه
4-گوشه گیری، انزواطلبی و عدم تمایل به انجام فعالیتهای عادی روزمره
5-بی خوابی،کم خوابی، خوابهای پریشان و کابوس¬های شبانه
6-کم اشتهایی، پرخوری و داشتن الگوهای متفاوت برای خوردن
7-خردسالان ممکن است استرس را بصورت نابهنجاریهای رفتاری جدید مثل مکیدن انگشت، شب ادراری، ناخن جویدن و...نشان دهند.
8- وابستگی و چسبیدن زیاد به یکی از اعضای خانواده یا دوستان(سلحشور،1390).
سبک های فرزند پروری
فرزندپروري فعاليت پيچيده شامل روشها ورفتارهاي ويژه است كه به طورمجزا يا در تعامل بایکدیگر بررشدكودك تأثيرمي¬گذارد. پرداختن به شیوه های فرزند پروری به طور ویژه توسط بامریند صورت گرفت که برای دهه¬ها، مطالعاتی را برای تدوین چارچوب مفهومی آن به انجام رساند (هاب تایت و همکاران،2013).
شيوه¬هاي فرزندپروري به عنوان مجموعه يا منظومه¬اي از رفتارها كه تعاملات والد و كودك را در طول دامنه گسترده¬اي از موقعيت ها توصيف مي¬كند و يك جو تعاملي تأثير گذار را به وجود ميآورد تعريف مي¬شود. شيوه¬هاي فرزند پروري يك عامل تعيين كننده و اثر گذار است كه نقش مهميدر آسيب شناسي رواني و رشد كودكان بازي ميكند (ماهر و كميجاني، 1386).
انواع سبک های فرزند پروری
سبک فرزندپروری مستبدانه
این والدین به صراحت به فرزندان شان می گویند چه کاری را انجام دهند و چه کاری را انجام ندهند؛ قوانین مشخص و معمولاً انعطاف ناپذیرند. تعجبی ندارد اگر ببینید یک پدر یا مادر مستبد، بیش تر تصمیم گیری¬های خانوادگی را به تنهایی انجام می دهد، یک پدر (مادر) مستبد، اهداف خانوادگی را تعیین می¬کند و به فرزندانش پاداش می¬دهد یا آنان را تنبیه می¬نماید و این کارها را با دقت انجام می¬دهد نه به صورت دلبخواهی و بدون قاعده. این والدین، انتظارات روشنی از فرزندانشان دارند. در خانواده آنان، وظیفه هرکس مشخص و عاقبت بدرفتاری، واضح است. سبک فرزندپروری مستبد، معمولاً گاهی با مشاجره و درگیری همراه است (شریعت باقری، 1390).
والدين مستبد خواسته¬هاي زيادي از كودكان خود دارند و بر آنها كنترل شديدي اعمال ميكنند. آنان در مقايسه با والدين مقتدر منطقي، صميميت و گرميكمتري از خود نشان ميدهند، كمتر پاسخگو هستند و معمولاً در تصميم¬گيري تمايل به اقتدار مطلق و غيرآزاد منشانه دارند. اين قبيل والدين، ديدگاه¬ها و قواعد خود را بر كودكانشان تحميل مي¬كنند و نسبت به احساسات و افكار آنها حساسيت كمتري نشان ميدهند . روابط بين والدين و فرزندان اگر بر اساس قدرت مطلق باشد، احساسات و نياز به استقلال طلبي كودك را در كنترل خود خواهد گرفت (شريفي جافجيري، 1386).
سبک فرزندپروری مقتدرانه
در شيوة اقتدار منطقي، والدين انعطاف پذير بوده، ضمن اعطاي آزادي به فرزندان خود، براي آنان مقررات روشني تعيين مي¬كنند. در عين حال آنها براي مقررات وضع شده، دلايلي ارائه داده و غالباً در مورد خواسته هايشان با فرزند استدلال مي¬كنند. اين والدين به نيازها و عقايد فرزندان خود حساسند و آنان را به رعايت مقررات خانوادگي تشويق مي¬كنند (احدی و جمهري،1387). والدين داراي اين سبك كنترل زيادي بر كودكان خود اعمال مي¬كنند و خواست¬هاي زيادي نيز از كودكان خود دارند. اما اين والدين افرادي پاسخگو، حساس و كودك مدارند، انديشه ها و احساسات كودكان را محترم ميشمارند و در تصميم گيري¬هاي كودك شركت ميكنند (شريفي جافجيري، 1386). گالامبوس و همکاران، دریافتند که والدین اقتدارمنش در سازگاری نوجوانان خود نقش موثرتری را ایفا می¬کنند. سبک اقتدارمنش به عنوان بهترین مدل پردازش شده برای پیش بینی بلوغ اجتماعی معرفی می¬شود و نهایتاً اینکه سبک اقتدارمنش می¬تواند به کاهش معنی دار اختلالات رفتاری در نوجوانان منجر شود (لعلی فازوعسکری،1387).
فرزندپروری مقتدرانه در طول سالهای کودکی و نوجوانی، با عزت نفس زیاد، پختگی اجتماعی و اخلاقی، پیشرفت تحصیلی رابطه دارد.کنترلی که از نظر کودک منصفانه و معقول است، نه توهین آمیز و خودسرانه، به احتمال بیشتری تبعیت و درون سازی می¬شود. والدین مهرورزی که از معیارهای خود برای فرزندانشان مطمئن هستند، الگوهایی برای رفتار خودگردان و اطمینان بخش می¬شوند. والدین مقتدر توقعاتی دارند که در رابطه با توانایی¬های در حال رشد فرزندشان، معقول هستند. این والدین از طریق تنظیم کردن انتظاراتشان با توانایی فرزندان خود در پذیرفتن مسئولیت اعمالشان، به آنها امکان می¬دهد تا بفهمند افراد شایسته ای هستند که می-توانند خودشان کارهای روزمره زندگی را با موفقیت انجام دهند. در نتیجه عزت نفس زیاد و رفتار پخته و مستقل، پرورش می¬یابد (سید محمدی،1388).
فصل اول کلیات پژوهش 1
1-1- مقدمه 2
1-2- بیان مسئله 2
1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش 5
1-4- اهداف پژوهش 6
1-5- فرضیات تحقیق 6
1-6- مروری بر مفاهیم و معرفی موضوع تحقیق 6
1-6-1- تعاریف نظری متغیرها 6
1-6-2- تعاریف عملیاتی متغیرها 7
فصل دوم مبانی نظری و پیشینه پژوهش 8
2-1- مشکلات رفتاری در کودکان 9
2-2- انواع مشکلات رفتاری در کودکان 10
2-2-1- خجالت و کمرویی 10
2-2-1-1- علل خجالت و کمرویی در کودکان 11
2-2-2- حالت وسواس 12
2-2-3- دروغگویی 12
2-2-3-1- دلایل دروغگویی در کودکان 13
2-2-4- خشونت و پرخاشگری 14
2-2-4-1- عوامل موثر در بروز پرخاشگری 14
2-3- ویژگی والدین 15
2-4- استرس های دوران کودکی 16
2-4-1- عوامل استرس آور برای کودکان 17
2-5- فرضیه های نظام خانوادگی در مورد اضطراب 17
2-6- بیش فعالی کودکان 19
2-7- سبک های فرزند پروری 22
2-7-1-انواع سبک های فرزند پروری 23
سبک فرزندپروری دون باش، ریتر و مالت، ری یاند و چن 24
والدین هدایت کننده 25
2-8- انواع روابط والدین با فرزندان 25
2-9- پیامدهای استبداد در خانواده 26
2-10- فرزند پروری مادران شاغل 27
2-11- پژوهش های انجام شده در داخل و خارج از کشور 29
2-11-1- پژوهشهای داخلی 29
2-11-2- پژوهشهای خارجی 32
فصل سوم روش پژوهش 34
3-1 مقدمه 35
3-2 طرح پژوهش 35
3-3 جامعه آماری 35
3-4 نمونه آماری 35
3-5 ابزارگردآوری اطلاعات 35
3-6 روش اجرای پژوهش 36
فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها 38
4-1 مقدمه 39
4-2 آمار توصیفی 39
4-2-1 توصیف متغیرهای جمعیت شناختی 40
4-2-1-1 تحصیلات افراد 40
4-2-1-2 سن افراد 41
4-2-2.توصیف متغیرهای مورد مطالعه 42
4-2-2-1. توصیف سبک های فرزند پروری زنان شاغل 42
4-2-2-3. شناسايي داده های پرت و مدیریت آنها 45
4-3 آمار استنباطی 46
4-3-1. پایایی پرسشنامه های بکابرده شده با نمونه های 250 نفری 47
4-3-2. تعیین نوع توزیع داده های جمع آوری شده 47
4-3-4. ضریب همبستگی پیرسون بین متغیرهای تحقیق 50
4-3-5. آزمون فرضیات 52
فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادات 66
5-1 مقدمه 67
5-2 نتیجهگیری تحقیق 67
5-3محدودیتهای پژوهش 74
5-4 پیشنهادات 74
5-4-2 پیشنهادهایی برای انجام تحقیقات آتی 74
منابع فارسی 76
پیوستها 81
فهرست جداول
جدول4-1. توزیع فراوانی پاسخ دهندگان بر حسب تحصیلات 40
جدول 4-2. توزیع فراوانی پاسخ دهندگان بر حسب سن 41
جدول 4-3 .نحوه کد گذاری گزینه های مربوط به پرسشنامه سبک های فرزند پروری 43
جدول 4-4 .شاخص های توصیفی سبک های فرزند پروری 43
جدول 4-5 .نحوه کد گذاری گزینه های مربوط به پرسشنامه مشکلات رفتاری 44
جدول 4-6 .شاخص های توصیفی مشلات رفتاری فرزندان 44
جدول 4-7. نتایج معیار آلفای کرونباخ پرسشنامه های بکاربرده شده با نمونه 250 نفری 47
جدول 4-8. نتايج آزمون نرمال بودن داده ها 48
جدول4-9. ماتریس ضرایب همبستگی پیرسون بین متغیرهای پژوهش 51
جدول 4-10. نتايج ضریب همبستگی پیرسون بین سبک فرزندپروری مستبدانه زنان شاغل و مشکلات رفتاری فرزندان پیش دبستانی آنها 52
جدول 4-11. تحلیل واریانس و شاخص های رگرسیون خطی ساده و آزمون نرمالیتی خطاها 54
جدول 4-12. نتايج رگرسیون خطی بین متغیرهای مستقل و وابسته 56
جدول 4-13. نتايج ضریب همبستگی پیرسون بین سبک فرزندپروری سهل گیرانه زنان شاغل و مشکلات رفتاری فرزندان پیش دبستانی آنها 57
جدول 4-14. تحلیل واریانس و شاخص های رگرسیون خطی ساده و آزمون نرمالیتی خطاها 58
جدول 4-15. نتايج رگرسیون خطی بین متغیرهای مستقل و وابسته 60
جدول 4-16. نتايج ضریب همبستگی پیرسون بین سبک فرزندپروری مقتدرانه زنان شاغل و مشکلات رفتاری فرزندان پیش دبستانی آنها 61
جدول 4-17. تحلیل واریانس و شاخص های رگرسیون خطی ساده و آزمون نرمالیتی خطاها 62
جدول 4-18. نتايج رگرسیون خطی بین متغیرهای مستقل و وابسته 64
فهرست نمودار
نمودار 4-1. چگونگی توزیع افراد بر حسب سطح تحصیلات 41
نمودار 4-2. چگونگی توزیع افراد بر حسب سن 42
نمودار 4-3 .توصیف گرافیکی سبک های فرزند پروری و مشکلات رفتاری فرزندان بر اساس میانگین 45
نمودار 4-4 شناسايي داده هاي پرت با نمونه 250 نفری 46
نمودار 4-5 .هیستوگرام سبک فرزند پروری مستبدانه و نمودار احتمال نرمال 49
نمودار 4-6 . هیستوگرام سبک فرزند پروری سهل گیرانه و نمودار احتمال نرمال 49
نمودار 4-7 . هیستوگرام سبک فرزند پروری مقتدرانه و نمودار احتمال نرمال 50
نمودار 4-8 . هیستوگرام مشکلات رفتاری و نمودار احتمال نرمال 50
نمودار 4-9 . پراکندگی نمرات سبک فرزند پروری مستبدانه و مشکلات رفتاری فرزندان 53
نمودار 4-10. هیستوگرام و نمودار احتمال نرمال باقی مانده های رگرسیون 55
نمودار 4-11. مقادیر پیش بینی شده در برابر مقادیر خطا 55
نمودار 4-12 . پراکندگی نمرات سبک فرزند پروری سهل گیرانه و مشکلات رفتاری فرزندان 58
نمودار 4-13. هیستوگرام و نمودار احتمال نرمال باقی مانده های رگرسیون 59
نمودار 4-14. مقادیر پیش بینی شده در برابر مقادیر خطا 60
نمودار 4-15 . پراکندگی نمرات سبک فرزند پروری مقتدرانه و مشکلات رفتاری فرزندان 62
نمودار 4-16. هیستوگرام و نمودار احتمال نرمال باقی مانده های رگرسیون 63
نمودار 4-17. مقادیر پیش بینی شده در برابر مقادیر خطا 64