امروزه درهر بازار مالی با توجه به گستردگی وعمق بازار ،ابزارهای متنوعی جهت سرمایه گذاری وجود دارند که یکی از موضوعات مهم در سرمایه گذاری، نقدشوندگی دارایی هاست .زیرابرخی از سرمایه گذاران نیازبه تبدیل سریع دارایی ها وسهام به نقد می باشند که این اقدام با انجام معامله دربورس اوراق بهادار محقق می شود. بنابراین تعداد 109 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، در طی دوره ی زمانی 1388 الی 1394، به منظور بررسی این موضوع مورد آزمون قرار گرفته اند. این تحقیق برای اندازه گیری نقد شوندگی دارایی ها از نسبت وجوه نقد شرکت به جمع کل دارایی های شرکت استفاده شده است. در این تحقیق شواهدی مبنی بر اینکه نقدشوندگی دارایی ها و سهام با یکدیگر رابطه مثبت و معنی داری دارند. و همچنین اثبات میگردد که فرصت های رشد شرکت ها، بر این رابطه تاثیر می گذارند. می توانید این تحقیق مدیریت مالی را به صورت فایل word دانلود نمایید.
مقدمه
هدف از این تحقیق بررسی تاثیر فرصت های رشد بر رابطه ی نقدشوندگی دارایی ها و نقدشوندگی سهام در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. دلايل نظري زيادي وجود دارد كه نقدشوندگي دارایی ها و سهام بطور مستقيم تحت تاثير عملكرد شركت قرار دارد. نقدشـوندگي بـه سـهامداران خـرد اجـازه مـيدهـد تـا بـه سهامداران عمده تبديل شوند چراکه سرعت نقد شوندگي سهام مربوط به استقبال انجام معامله در بورس اوراق بهادار به وسيله¬ي سرمايه گذاران است بنابراین بررسی عوامل اثرگذار بر نقدشوندگی سهام از اهمیت ویژه ای برخوردار است ونقدشوندگي يكي از ابعاد مهم فرايند تخصيص بهينه منابع به شمار می آيد. قابليت نقدشوندگي ميزان نزديكي دارايي مالي به پول نقد را بيان ميكند چراکه با مشخص شدن این عوامل می توان، به راهکارهایی برای افزایش نقدشوندگی سهام دست یافت.
تا کنون در تحقیقات انجام شده درباره نقدشوندگی دارایی هاو سهام و عوامل موثر بر آن، مورد بررسی قرار نگرفته است. از طرفی بررسی تاثیر فرصت های رشد بر این رابطه بر غنای کار می افزاید. به منظور دستيابي به اهداف تحقيق از اطلاعات 109 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طي يک دوره 7ساله (1394-1388)استفاده شده است. در این تحقیق برای اندازه گیری نقد شوندگی دارایی ها از نسبت وجوه نقد شرکت به جمع کل دارایی های شرکت استفاده شده است. در این تحقیق با پیروی از (گوپلان ، 2010) ، برای اندازه گیری فرصت های رشد از مخارج سرمایه ای و نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری به عنوان شاخص هایی برای فرصت های رشد استفاده می شود. نتایج ابن بررسی نشان داد که بین نقدشوندگی دارایی ها و نقدشوندگی سهام رابطه ی مثبت و معنی داری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد رابطه ی نقدشوندگی دارایی ها و نقدشوندگی سهام در شرکت های با مخارج سرمایه ای کمتر، نسبت به شرکت های دارای مخارج سرمایه ای بالاتر و در شرکت های با نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری پایینتر، نسبت به شرکت های با نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری بالاتر ، مثبت تر است.
تعریف مساله
نقدشوندگي يكي از دغدغه¬هاي مهم سرمايه گذاران كه زيرساخت¬هاي معاملاتي را مديريت مي¬نمايند. یکي از مهمترين شاخص¬ها در بررسي وضعيت بازار، قابليت نقدشوندگي موجود است. نقدشوندگی دارایی¬های واقعی آن و نقدشوندگی سهام آن. یک دارایی، هنگامی نقد محسوب میشود که بتواند با سرعت و هزینهای کم به وجه نقد تبدیل شود. این تعریف هم شامل دارایی¬های واقعی و هم شامل دارایی¬های مالی میشود. مفهوم اول نقدشوندگی، نقدشوندگی دارایی¬های واقعی شرکت است که طبق آن، یک شرکت نقدشونده محسوب میشود که اگر نسبت بالایی از دارایی¬¬های نقدی همچون وجوه نقد در ترازنامهاش داشته باشد كنند (گوپالان ، 2008). نقدشوندگی می توان گفت ، توانايي سرمايه گذاران در تبديل دارايي هاي مالي به وجه نقد در قيمتي مشابه با آخرين معامله مي باشد.( شيرازيان، 1384).
ميزان نقدشوندگي سهام بر تصميمات سرمايه گذاران در تشكيل پرتفوي سرمايه گذاری مؤثر است. به عبارت ديگر، سرمايه گذاران منطقي براي سهامي كه نقدشوندگي کمتري دارد، صرف ريسك بيشتري را مطالبه مي كنند(ویمین ، 2006).
با توجه به اهمیتی که نقدشوندگی سهام در تصمیمات سرمایه گذاری دارد. بررسی عوامل موثر بر آن از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین بررسی رابطه ی نقدشوندگی دارایی ها و نقدشوندگی سهام به علت اینکه اثر نقدشوندگی دارایی های واقعی را روی نقدشوندگی دارایی های مالی مورد بررسی قرار می دهد می تواند برای سرمایه گذاران و تصمیم گیرندگان بازار های مالی مفید واقع شود.
علاوه بر جنبه نظري، به لحاظ عملي و با توجه به واقعيت هاي موجود، همانند پديده صف هاي خريد و فروش و مشكلات بسيار ديگر، توجه به نقد شوندگي و تلاش براي حل اين مشكل ضروري مي رسد . افزايش نقد شوندگي مي تواند موجب تقسيم هرچه بيشتر ريسك مالي از طريق كاهش هزينه هاي پورتفوي گرداني و انگيزش بيشتر سرمايه گذاران در تصميم گيري هاي معاملاتي آنان شود. مطالعات نشان مي دهد كه هزينه معاملات در بازارهاي امريكا به لحاظ اقتصادي با اهميت بوده است(لزموند و ترزسینکا ، 1999).
با افزايش نقدشوندگي، هزينه معاملات به شكل چشمگيري پايين خوهد آمد. نقدشوندگي همچنين نقش مهمي را در فرآيند كشف قيمت، بازي مي كند. مفهوم نقد شوندگي در بازارهاي نوپايي مثل بازار ايران به مراتب از اهميت بيشتري برخوردار است. نتايج تحقيق هايي كه در زمينه نقدشوندگي سهام در بازار اوراق بهادار ايران انجام شده است، نشان مي دهد كه سرمايه گذاران ريسك عدم نقدشوندگي را در تصميمات خود به شدت لحاظ مي كنند(یحیی زاده فر و همکاران، 1387).
اهمیت بررسی عوامل موثر بر نقد شوندگی سهام شرکت ها در تصمیم گیری های سرمایه گذاران، موجب مفید واقع شدن بررسی رابطه نقدشوندگی دارایی ها و نقد شوندگی سهام شده است. از طرفی برای سرمایه گذاران اهمیت دارد که این رابطه در چه شرایط و موقعیت هایی تقویت و یا تضعیف می شود، بنابراین در این تحقیق تاثیر فرصت های رشد شرکت ها از قبیل مخارج سرمایه ای و نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری، نیز مورد بررسی قرار می گیرد، روشن شدن تاثیر این ویژگی ها بر رابطه ی نقد شوندگی دارایی ها و نقد شوندگی سهام به سرمایه گذاران و تصمیم گیرندگان مالی این پیام را می دهد که در چه موقعیت هایی و با چه اقداماتی می توانند رابطه بین نقد شوندگی دارایی ها و نقد شوندگی سهام را بهبود دهند.
به طور كلي، در بازارها شاهد دو نوع واكنش نسبت به اطلاعات هستيم: اولين واكنش، اثر قيمتي اطلاعات بر اوراق بهادار است كه اكثر تحقيقات حسابداري به بررسي اين واكنش نسبت به اطلاعات حسابداري پرداخته اند، اما بازار به صورت اثر حجمي نيز نسبت به اطلاعات واكنش نشان مي¬دهد. اين اثر در شاخص هاي نقدشوندگي نمايان مي¬گردد و تا كنون كمتر مورد توجه و استفاده محققان حسابداري قرار گرفته است. يكي از ويژگي هاي بازارهاي كارا و ايده آل نبود هزينه هاي معاملاتي و در نتيجه قابليت نقدشوندگي بالاست. هزينه هاي معاملاتي طيف وسيعي از هزينه ها به شكل هزينه هاي آشكار، همانند هزينه ماليات و كارگزاري و غيرآشكار ناشي از ناكارايي اطلاعاتي را دربر مي¬گيرد. حسابداري يكي از منابع اطلاعاتي است كه مي تواند با ارائه اطلاعات مربوط و قابل اتكا، ناكارايي اطلاعاتي را كمتر كرده، از اين طريق بر بهبود شرايط بازار و نقدشوندگي بيشتر سهام شركت ها اثرگذار باشد. لذا نقدشوندگي سهام مي¬تواند به عنوان معياري براي كارايي بازار، به خصوص به لحاظ اطلاعاتي مطرح و به شكل گسترده در بررسي عوامل موثر بر ارائه اطلاعات مفيد به كار گرفته شود(مرادزاده فرد و همکاران، 1389).
مفهوم نقدشوندگي در چهارچوب نظري
موضوع نقدشوندگي به عنوان يك عامل تعيين كننده بازده سهام در اواسط دهه سال 1980 مطرح گرديد(چان و فاف ،2003). نقد شوندگي تاثير جريان سفارش را برقيمت منعكس مي سازد. اين تاثير ميتواند به صورت تخفيف كه يك فروشنده مي دهد يا پاداشي كه يك خريدار هنگام اجراي سفارش بازار دريافت مي كند، مشاهده گردد(گلستن و ميلگرام ،1985). به طور كلي اين پرسش كه آيا نقدشوندگي ميتواند بازده دارايي را تحت تاثير قرار دهد يا خير تا كنون بطور كامل و با اطمينان پاسخ داده نشده است. تحقيق لوکيل و همکاران،(2010) نشان مي دهد كه عامل نقد شوندگي بر بازده دارايي موثر است و سرمايه گذاران همواره آن را مورد توجه قرار مي دهند. اکثر سرمايه گذاران ( با افق سرمايه گذاري کوتاه مدت)، سهام بسيار نقد شونده را بر سهام کم نقد شونده ترجيح مي دهند. منظور از نقدشوندگي صرفا سهولت در خريد و فروش دارايي مورد نظر است(مهراني و رسائيان،1388).
تسهيل و تسريع وکاهش هزينه ها در فرآيند تبديل به نقد دارايي هاي مالي و بر عکس، يعني تبديل وجه نقد به دارايي هاي مالي، يکي از کارکردهاي مهم بازارهاي مالي و به ويژه بورس اوراق بهادار مي باشد. اين ويژگي به وضعيت «نقد شوندگي» شهرت يافته است(نمازي و همکاران،1388).
تاثير قيمتي كم به اين معني است كه قيمت دارايي در فاصله ميان سفارش تا خريد، تغيير چنداني نداشته باشد. نقد شوندگي به معناي سرعت تبديل سرمايه گذاري ها يا دارايي ها به وجوه نقد مي باشد. اوراق بهاداري كه در بورس اوراق بهادار با استقبال معامله روبرو مي شوند مي توانند حاكي از سرعت نقد شوندگي آن ها باشد(ابرازي و همکاران،1386). در حقيقت فقدان نقدشوندگي ممكن است تاثير منفي بر ارزش سهام بگذارد(لوکيل و همکاران ،2010). نسبت عدم نقدشوندگي نشان دهنده ميزان حساسيت قيمت سهم در مقابل تغييرات هر واحد در حجم معامله آن روز است. عدم نقدشوندگي زماني اتفاق مي افتد كه قيمت سهام در واكنش به حجم معاملات كم تغييرات زيادي داشته باشد(ميرالس و ميرالس ،2006).هر چقدر قابليت نقدشوندگي يك سهم كمتر باشد، آن سهم براي سرمايه گذاران جذابيت كمتري خواهد داشت، مگر اين كه بازده بيشتري عايد دارنده آن گردد. شواهد تجربي نشان مي دهد كه عامل عدم نقدشوندگي در تصميم گيري ها مي تواند نقش مهمي را ايفا نمايد. به عبارت ديگر برخي سرمايه گذاران ممكن است به سرعت به منابع مالي سرمايه گذاري خود نياز داشته باشند كه در چنين مواردي قدرت نقد شوندگي مي تواند اهميت زيادي داشته باشد( شيخ و صفرپور، 1386).
فرناندز (1999) از قول كينز بيان مي كند كه نقدشوندگي، توسط يك معيار مطلق قابل اندازه گيري نيست. در متون مالي گاهي براي رساندن مفهوم، به جاي واژه نقدشوندگي از واژه بازار پذيري يا قابليت خريد و فروش استفاده مي شود، زيرا هر چه تعداد خريداران و فروشندگان بالقوه يك دارايي بيشتر باشد، آن دارايي نقدشوندگي بيشتري دارد.
نقدشوندگي، توانايي بازار براي جذب حجم عظيم معاملات بدون ايجاد نوسان بيش از اندازه در قيمت يا به عبارتي نقدشوندگي را مي توان به صورت زير تعريف نمود: نقدشوندگي دارايي ها عبارت است از توانايي معامله سريع حجم بالايي از اوراق بهادار با هزينه پايين و تأثير قيمتي كم (ليو ،2005).
نقدشوندگي دارايي ها
موضوع هاي اساسي در سرمايه گذاري ميزان نقدشوندگي دارايي هاست. نقش عامل نقدشوندگي در ارزشگذاري دارايي ها بسيار مهم است؛ زيرا سرمايه گذاران به اين موضوع توجه دارند كه اگر بخواهند دارايي خود را به فروش برسانند، آيا بازار مناسبي براي آن ها وجود دارد يا خير؟. يک شرکت نقدشونده محسوب مي شود که اگر نسبت بالايي از دارايي هاي نقدي همچون وجوه نقد در ترازنامه اش داشته باشددر گذشته، چندين مطالعه، به شواهد غيرمستقيمي در خصوص تأثير نقدشوندگي دارايي بر نقدشوندگي سهام دست يافتهاند. بهطور اخص، اين مطالعات، شواهدي را در خصوص اين که نقدشوندگي دارايي، هزينههاي بحران مالي را تحت تأثير قرار ميدهد و سبب کاهش نامتقارن بودن اطلاعات ميشود، ارائه ميدهند. در اين مطالعات استدلال شده است که نقدشوندگي دارايي با کاهش نامتقارن بودن اطلاعات سبب کاهش اختلاف قيمت پيشنهادي خريد و فروش سهام و در نتيجه افزايش نقدشوندگي سهام ميشود.
لذاز این رو نقدشوندگي شرکت در ادبيات مالي به دو مفهوم است؛ نقدشوندگي دارايي هاي واقعي آن و نقدشوندگي سهام آن. يک دارايي، هنگامي نقد محسوب ميشود که بتواند با سرعت و هزينهاي کم به وجه نقد تبديل شود. اين تعريف هم شامل داراييهاي واقعي و هم شامل داراييهاي مالي ميشود. مفهوم اول نقدشوندگي، نقدشوندگي دارايي هاي واقعي شرکت است که طبق آن، يک شرکت نقدشونده محسوب ميشود که اگر نسبت بالايي از دارايي هاي نقدي همچون وجوه نقد در ترازنامهاش داشته باشد(گوپلان و همکاران ،2009).
هزينههاي انتخاب نادرست، بخش عمدهاي از اختلاف قيمت پيشنهادي خريد و فروش سهام را، به خصوص در بازارهاي ناکارا، به خود اختصاص ميدهند. هزينههاي انتخاب نادرست ناشي از اطلاعات نامتقارن ميباشند.
مفهوم نقدشوندگي سهام
بولن و ديگران (2004)، معتقدند که هزينه هاي معاملاتي به سه بخش عمده تقسيم مي شود: هزينه هاي سفارش، هزينه هاي نگهداري موجودي و هزينه هاي کژگزيني. هزينه هاي سفارش، هزينه هايي است که مستقيما با ارائه خدمات بازارگرداني در ارتباط است و شامل اقلامي چون عضويت در بورس، اجاره فضاي بورس، هزينه هاي کامپيوتري، هزينه هاي سرويس اطلاعاتي، هزينه حقوق و دستمزد و هزينه فرصت بازارگردان ها مي باشد.
هزينه هاي نگهداري موجودي، شامل هزينه هايي است که بازارگردان به دليل مسئوليتي که در تجهيز سرمايه گذاران به فوريت هاي مبادله (نقدينگي) دارد، متحمل مي شود. اين هزينه ها شامل هزينه فرصت ناشي از نگهداري موجودي توسط بازارگردان ها و ريسک مربوط به نوسانات ارزش موجودي به دليل تغييرات قيمت سهام مي باشد. هزينه هاي انتخاب نادرست به دليل اين واقعيت ايجاد مي شوند که بازارگردان ها در فراهم کردن نقدينگي ممکن است با افرادي معامله کنند که از تغييرات قيمت مورد انتظار در مورد اوراق بهادار، مطلع باشند. به عنوان مثال اين تصور وجود دارد که افراد خاص در مورد سهام برخي شرکت ها داراي اطلاعات نهاني هستند. خبرهاي پيشاپيش از سود، ادغام ها، تحصيل ها، تجديد سازمان ها، تقسيم سهام شرکت فرعي بين سهام داران شرکت اصلي و تغييرات مديريت از مثال هايي است که به ذهن مي رسد. عدم تقارن اطلاعات در بازار، هزينه کژگزيني را افزايش داده و از اين طريق هزينه هاي معاملاتي را تحت تاثير قرار مي دهد (رسائيان، 1387).
بازارهاي سرمايه به منظور تخصيص بهينه منابع و در نتيجه افزايش رفاه جامعه ايجاد شده اند. ويژگيهاي اصلي بازارهاي مالي جهت تحقق اين هدف شامل 1) حضور موسساتي که قدرت جلوگيري از تقلب و سوء استفاده را داشته باشند؛ 2) وجود ابزارهاي مالي متعدد و متنوع که بازار و توزيع ريسک را تکميل کند و 3) بازاري که بتوان در آن داراييها را در کمترين زمان و هزينه ممکن معامله کرد، ميباشد. بنابر اين، يکي از اصلي ترين کارکردهاي بازار سرمايه، تامين نقدشوندگي است. تئوريهاي جديد پيش بيني ميکنند که هم ميزان نقدشوندگي و هم ريسک نقدشوندگي، در بازار قيمتگذاري ميگردد(آگاروال ،2008).
بنابر تئوري بازار کارا، يکي از خصوصيات بازارهاي کارا و ايده آل عدم وجود هزينههاي معاملاتي و در نتيجه قابليت نقدشوندگي بالاست. حسابداري يکي از منابع اطلاعاتي است که ميتواند با ارائه اطلاعات مربوط و قابل اتکا ناکارايي اطلاعاتي بازار را کمتر کرده و از اين طريق بر بهبود نقدشوندگي سهام شرکتها اثرگذار باشد. لذا نقدشوندگي سهام ميتواند به عنوان معياري براي کارايي بازار به خصوص به لحاظ اطلاعاتي مطرح شود و به شکل گسترده در بررسي عوامل موثر بر ارائه اطلاعات مفيد بکار گرفته شود. ميدانيم که محتواي اطلاعاتي را از طريق واکنش بازار ميسنجند. به طور کلي در بازارها شاهد دو نوع واکنش نسبت به اطلاعات هستيم. اولين واکنش، اثر قيمتي اطلاعات بر اوراق بهادار است که اکثر تحقيقات حسابداري به بررسي اين واکنش نسبت به اطلاعات حسابداري پرداخته اند. اما بازار به صورت اثر حجمي نيز نسبت به اطلاعات واکنش نشان مي دهد. اين واکنش به صورت افزايش يا کاهش در عرضه، تقاضا يا ميزان خريد و فروش سهام مشاهده ميگردد که ممکن است همراه يا بدون تغيير در قيمت سهم به وقوع بپيوندد. اين اثر در شاخصهاي نقدشوندگي نمايان مي گردد و تا کنون کمتر مورد توجه و استفاده محققان حسابداري قرار گرفته است.
اهميت نقدشوندگي سهام در بازار سرمايه
مجموعه عواملي كه در بازارهاي سرمايه، به ويژه در بازارهاي نوپا، به عنوان مؤلفه هاي مؤثر بر نقدشوندگي شناسايي شده است مواردي مانند ساختار مالكيت شرك تها، ميزان سهام شناور آزاد، تركيب مشاركت كنندگان و فعالان بازار، نهادهاي مالي خارجي، افزايش دسترسي سرمايه گذاران به بازار سرمايه، آزادسازي گردش سرمايه و كاهش محدوديت هاي سرمايه گذاري، هزينه هاي معاملات، توسعه فناوري در حيطه سيستم ها و زيرساخت هاي معاملاتي، تنوع محصولات و ابزارهاي مالي، پذيرش متقابل سهام و ارتباط بين بازارها، مشاركت سرمايه¬گذاران خرد در بازار، اصلاحات در صندوق¬هاي بازنشستگي و طرح-هاي سرمايه¬گذاري جمعي، تجديد ساختار بورس¬ها، راهبري شركتي، افشاي اطلاعات و شفاف¬سازي، كيفيت شركت¬هاي پذيرفته شده در بورس، افزايش ساعات معاملات بازار، بازارگرداني، سياست تقسيم سود، بهبودساز و كارها و قوانين، ساختار قانوني كارا براي تشويق مشاركت سرمايه¬گذاري خارجي، تعداد شركت¬هاي پذيرفته شده در بورس، استراتژي سرمايه¬گذاري فعالان بازار و سرمايه¬گذاران اوراق بهادار را در¬بر¬مي¬گيرد(آميهود ،2002، چيسا و نيکدانا ،2003 و کورديا ،2005).
نقدشوندگي سهام هر يك از شركت¬ها و مجموعه بازار سرمايه از ابعاد مختلف اهميت دارد كه از جمله آن¬ها مي توان به اهميت نقدشوندگي در رشد و توسعه بازار و به عنوان شاخص اصلي توسعه يافتگي بازار، تأثير بر هزينه سرمايه، عامل بهبود عملكرد شركت ها و كل اقتصاد، ضامن موفقيت عرض ههاي عمومي سهام جديد، عامل مورد توجه در مديريت سبد به همراه ريسك و بازده، تأثير بر كارآمدي ابزارهاي پوشش ريسك، نقش محوري نقدشوندگي بازار در شكل گيري قيمت ها، عامل موفقيت عرضه هاي عمومي سهام جديد و كاهش هزينه و ريسك پذيره نويس ها و بازارسازها و ثبات سيستم هاي مالي اشاره كرد(آتکين و کامرتون فورد،2003؛ فانگ و همکاران ،2009 و پروتي و وان اجين ،1997).
نقدشوندگي هم در سطح اوراق بهادار انفرادي مانند يك سهم معين و هم در سطح كل بازار سهام قابل بررسي است. نقدشوندگي به عنوان توانايي خريد يا فروش مقدار دلخواه ازاوراق بهادار به قيمت بازار و در يك دوره زماني كوتاه مدت تعريف مي شود. اين ويژگي داراي ارزش است به طوري كه در شرايط مساوي، اوراق بهادار با نقدشوندگي بالاتر در مقايسه با اوراق بهادار با نقدشوندگي پايين تر قيمت بيشتري خواهند داشت(جوهانسون ،2008). از ديدگاه اثر قيمتي، نقدشوندگي توانايي بازار براي جذب حجم عظيم معاملات بدون ايجاد نوسانات شديد در قيمت تعريف مي شود. علاوه بر اين، ويژگي اصلي بازارهاي نقدشونده، اندك بودن فاصله ي بين قيمت هاي پيشنهادي خريد و فروش است .به همين ترتيب عدم نقدشوندگي ، نمايانگر تأثيري است كه روند سفارش برروي قيمت مي گذارد.
فصل اول مقدمه و کلیات پژوهش 1
1-1- مقدمه 2
1-2- تعريف مساله، اهداف، و سوالات تحقیق : 3
1-2-1- تعریف مساله: 3
1-2-2- اهداف اساسی از انجام تحقیق 5
1-2-3- سوالات تحقیق 5
1-3- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق 5
1-4- جنبه جديد بودن و نوآوري 6
1-5- فرضیههاي تحقیق 6
1-8- تعریف واژ ها و اصطلاحات تخصصی طرح 7
1-9- مواد و روش انجام تحقيق 8
1-9-1- روش تحقیق 8
1-9-2- روشهای گردآوری اطلاعات 8
1-9-3- قلمرو تحقیق 8
1-9 -4- دوره زمانی انجام تحقیق 8
1-9-5- مکان تحقیق 8
1-10- ساختار تحقیق 8
فصل دوم مباني نظري و پيشينه پژوهش 10
2-1- مقدمه 11
بخش اول مباني نظري پژوهش 13
2-2- مفهوم نقدشوندگي در چهارچوب نظري 13
2-3- مفهوم نقدشوندگي دارايي ها 15
2-3-1- نقدشوندگي دارايي ها 15
2-3-2- اندازه گيري هاي مختلف نقدشوندگي دارايي 16
2-4- نقدشوندگي سهام 18
2-4-1- مفهوم نقدشوندگي سهام 18
2-4-2- اهميت نقدشوندگي سهام در بازار سرمايه 22
2-4-3 معرفي معيارهاي نقدشوندگي سهام 24
2-4-3-1- معيارهاي معاملاتي 25
2-4-3-2- معيارهاي اطلاعاتي 26
2-6- تاثير فرصت های رشد شرکت ها بر رابطه نقدشوندگي دارايي ها و نقدشوندگي سهام 31
بخش دوم پيشينه پژوهش 32
2-7- پژوهش هاي خارجي 32
2-8- پژوهش هاي داخلي 35
فصل سوم روش شناسی پژوهش 45
3-1- روش تحقيق 46
3-2- مواد و روش انجام تحقيق: 46
3-2-1- روش تحقیق: 46
3-2-2- روشهای گردآوری اطلاعات: 47
3-2-3- قلمرو تحقیق: 47
3-2-4- دوره زمانی انجام تحقیق 47
3-2-5- مکان تحقیق 47
3-2-6- جامعهی آماری(N) 47
3-2-7- نمونهی آماری(n) 47
3-2-8- روش یا روشهای نمونهگیری: 48
3-3- روشهاي مورد نظر براي تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیات : 48
3-3-1- شاخص اندازه گیری نقد شوندگی دارایی ها: 48
3-3-2- شاخص اندازه گیری نقدشوندگی سهام: 49
3-4-3- نحوه آزمون فرضيه ها 49
3-4-3-1- مدل آزمون فرضیه ها 49
3-4-3-2- تفکیک نمونه برای فرضیه های 2و 3 50
3-4-3-2-1- تفکیک نمونه به منظور آزمون فرضیه 1-2 50
3-4-3-2-2- تفکیک نمونه به منظور آزمون فرضیه ی 2-2 50
3-5- مفاهيم و آزمون هاي آماري 50
3-5-1- همبستگي 50
3-5-2- مفهوم معني داري در همبستگي 51
3-5-3- ضريب تعيين 51
3-5-4- خطاي معيار تخمين 52
3-5-5- رگرسيون چندگانه 52
3-5-6- تحليل واريانس (آزمون F ) 53
3-5-7- مفروضات رگرسيون خطي 53
3-5-8- آزمون دوربين- واتسون 54
3-5-9- روش هاي ورود متغيرها در رگرسيون 55
فصل چهارم جمع آوری و تحلیل داده ها 57
4-1-مقدمه 58
4-2- فرآيند آزمون تحقيق 58
4-3- جمع آوري دادهها 58
4-3-1- بورس اوراق بهادار تهران 58
4-3-2- جامعه مورد مطالعه و انتخاب نمونه 59
4-4- آزمون هاي آماري لازم در مدل 59
4-4-1- آزمون هاي معنادار بودن در الگوي رگرسيون 59
4-4-2- آزمون معنادار بودن معادله خط رگرسيون 59
4-4-3- آزمون معنادار بودن ضرايب رگرسيون 61
4-5-یافته های تحقیق 61
4-5-1-آماره های توصیفی 61
4-5-2- آزمون فرضیه ی اول 62
4-5-3- آزمون فرضیه دوم: 63
4-5-3-1- آزمون فرضیه ی اول از فرضیه ی دوم 64
4-5-3-2- فرضیه ی دوم از فرضیه ی دوم 66
4-5-3-2- نتیجه نهایی آزمون فرضیه دوم 68
فصل پنجم نتیجه گیری و ارائه پیشنهادها 69
5-1- نتايج تحقيق 70
5-1-1- نتايج آزمون فرضيه اول 70
5-1-2- نتايج آزمون فرضيه دوم 70
5-1-2-1- نتایج آزمون فرضیه ی اول از فرضیه ی دوم 71
5-1-2-2- نتایج آزمون فرضیه ی دوم از فرضیه ی دوم 71
5-2- پيشنهادهاي تحقيق 71
5-2-1- پیشنهادات کاربردی 71
5-2-2- پيشنهادهاي برای تحقیقات آتی تحقيق 72
5-3- رشد اقتصادی های تحقیق 72
منابع فارسی 73
منابع لاتین 76
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 2-1- جدول معيارهاي پرکاربرد نقدشوندگي و مطالعات صورت پذيرفته توسط آن ها(وايس،2004) 27
جدول 3-1- نمونه آماری 48
جدول 3-2- تحليل واريانس رگرسيون برآوردي 53
جدول 4-1- ماتریس همبستگی 60
جدول 4-2- نتایج آزمون فرضیه اول متغیر وابسته: فرصت سرمایه گذاری 60
جدول 4-3- آمار توصیفی متغیرهای مورد آزمون 62
جدول 4-4- نتایج آزمون فرضیه ی اول 62
جدول 4-5- نتایج آزمون فرضیه ی اول از فرضیه ی دوم 64
جدول 4-6- نتایج آزمون فرضیه ی دوم از فرضیه ی دوم 66
جدول 4-7- ادامه جدول نتایج آزمون فرضیه ی دوم از فرضیه ی دوم 67