عصر جدید، عرصة رقابت بر سر منابع و سرمایه هاست و کشورهای بزرگ صنعتی که فاتحان این عرصه اند، بهره وری از منابع و سرمایه ها را سرلوحه خود قرار داده و در پرتو وجود افراد تحصیلکرده و متخصص چرخهای رشد و توسعه را به حرکت درآورده و به ابداعات و نوآوریهایی دست یافته اند. با توجه به اینکه در سازمان های امروزی جهت بقاء و ادامه حیات نبازبه ارتقاء سطح تکنولوژی اطلاعات و تخصص گرایی بمنظور چابکسازی و بهبود عملکرد سازمان می باشد، توجه هر چه بیشتر به توسعه زیر ساخت های فناوری اطلاعات بمنظور کارآمد نمودن عملکرد آنها جزء نیازهای بنیادین واحد های صنعتی می باشد و با توجه به مجموعه بزرگ واحد های صنعتی مستقر در شهرک های صنعتی تحت پوشش وزارت صنایع و معادن و گستردگی شرکت های زیر مجموعه آنها موضوع توسعه فناوری اطلاعات می تواند با توجه به ساختار صنایع مختلف در تمامی سطوح مورد نظر قرار گیرد. می توانید این پژوهش رشته مدیریت اجرایی را به صورت فایل word دانلود نمایید.
مقدمه
امروزه با گسترش فناوري اطلاعات و ورود آن به محیط های صنعتی، جهان شاهد ارتباط تنگاتنگ کاربرد فناوري اطلاعات در سازمانها و بهبود عملکرد ها و نیز دستیابی بهتر و سریعتر به اهداف سازمانی بوده است. امروزه به کمتر سازمانی بر می خوریم که بحث فناوري اطلاعات در آنجا مطرح نبوده و به یکی از دغدغه هاي مدیران آن مبدل نشده باشد. در دنیاي کنونی، دیگر کارشناسان و مدیران، بدون تسلط و آشنایی با دانش فناوري اطلاعات، راه سختتري را نسبت به سایر مدیران هم تراز خود پیش رو دارند. بدیهی است که فرصت هاي زیادي را هم ممکن است از دست بدهند و یا ناخودآگاه در اختیار رقبا قرار دهند. دیگر در همه جا بکارگیري فناوری هاي جدید اطلاعاتی به منظور افزایش دقت و سرعت درتهیه و توزیع اطلاعات و کیفیت ارتباطات در سازمان با هدف نهایی تعالی سازمان و بهبود کیفیت ارائه محصولات و خدمات مطابق با نیاز مشتري و حتی وراي انتظار مشتري ضروري به نظر می رسد. (حاجی کریمی،1389)
جوان بودنِ ادبيات تحقيقِ فناوري اطلاعات از يك طرف و پيشرفتهاي سريع در اين حوزه از طرف ديگر، شرايطي را بوجود آورده كه هر روز شاهد طرح موضوعات جديد پژوهشي، در اين حوزه هستيم. اين در حالي است كه عمده پژوهش هاي صورت گرفته در اين زمينه به كشورهاي توسعه يافته اختصاص دارد، از اين رو ضرورت انجام چنين پژوهش هايي دركشورهاي در حال توسعه بيشتر احساس مي شود. محققان و پژوهشگران، فن¬آوری اطلاعات را به عنوان یک ابزار رقابتی در نظر مي گيرند. با این حال، دانش دنياي كنوني در مورد مکانیسم های قابلیت های فناوری اطلاعات (که بر عملکرد شرکت تاثير گذار است) نامشخص باقی مانده است (صنایعی،1391)بنابراین چالش فناوری اطلاعات بمنظور ایجاد مزیت رقابتی، به یک اولویت مهم برای شرکتها تبدیل شده است (کی و همکاران، 2009)که دراین خصوص مطالعات متمرکزی در کشور بویژه در خصوص واحدهای صنعتی کوچک و متوسط صورت نگرفته است.
یکی از اهدافی که در پژوهش اخیر مد نظر می روشن ساختن ارتباط و تأثیر قابلیتهای فناوری اطلاعات بر عملکرد شرکت های تولیدی است. به عقیده هیفو و همکاران (2013)، قابلیت های فناوری اطلاعات، شامل دو بعد مهم و اساسی می باشد: (1) زیر ساخت منعطف فناوری اطلاعات و (2) خاصیت ادغام و همسان سازی فناوری اطلاعات که به تسهیلگری این فناوری در امور درون و برون سازمانی اشاره دارد. در مورد تأثیر فناوری اطلاعات بر عملکرد، دیدگاههای متفاوتی در ادبیات و پیشینه نظری مشاهده می شود. به عنوان مثال، وید و هالند (2004)، معتقدند که نفوذ سیستم های اطلاعات در شرکتها، به نقش دیگر متغیرها و ظرفیت های مکمل نیز بستگی شدید دارد. همچنین، سمبمورتي و همکاران (2003) معتقدند که چابکی زنجیره تأمین، واسطه مهمی است که در مسیر تأثیر قابلیت های فناوری اطلاعات بر عملکرد شرکت، نقش بسزایی را ایفا مي كند. ميتاس و همکاران (2011) استدلال می کنند که در حالت معمول و رایج، قابلیت های فناوری اطلاعات، عملکرد شرکت را تحت تاثیر قرار مي دهند و درجات بالاتر قابلیت های کسب و کار را موجب می شوند.
عملکرد سازمانی:
عملکرد سازمانی به چگونگي انجام ماموريتها و وظايف و فعاليت های سازمانی و نتايج حاصل از انجام آنها اطلاق می گردد.
ارزیابی عملکرد:
ارزيابی و اندازه گيري عملكرد در بخش هاي صنعتی تلاشي است سيستماتيك براي دانستن اينكه خدمات دولتي تا چه حد جوابگوي نيازهاي مردم بوده و توانايي دولت در برآورده نمودن آن تا چه اندازه است. (کاپلان و نورتون، 2001)
مدلهاي تعالي عملكرد:
مدلهاي تعالي عملكرد مدلهايي مبتني بر خود ارزيابي هستند. اين مدلها از مديريت کيفيت جامع (TQM) به عنوان محور ها يا حوزه هاي ارزيابي بهره گيري مي گيرند.
فناوری اطلاعات :
اطلاعات دادههایی است که به گونهای از آن بهرهبرداری میشود و یا میتوان بهره گرفت. مجموعۀ ابزارها و روشهایی که بشر برای تولید، گردآوری، ذخیرهسازی، مدیریت و پردازش اطلاعات پدید آورده است فناوری اطلاعات نامیده میشود.
مدیریت زنجیره تأمین
اصطلاح مدیریت زنجیره تأمین (SCM) اولین بار در اوایل دهه 80 میلادی توسط مشاوران مدیریت مورد استفاده قرار گرفت. این مفهوم در بدو پیدایش عمدتاً برای تبیین منافع یکپارچهسازی حوزههای کارکردی درونی یک بنگاه همچون خرید، تولید، لجستیک و بازاریابی به کار گرفته میشد. در دهه 90 به همراه بهبود در فرآیندهای تولید و به کارگیری الگوهای مهندسی مجدد، مدیران بسیاری از صنایع دریافتند که برای ادامه حضور در بازار تنها بهبود فرآیندهای داخلی و انعطافپذیری کافی نیست بکله تأمین کنندگان قطعات و مواد نیز باید موادی با بهترین کیفیت و کمترین هزینه تولید نمایند و توزیعکنندگان محصولات هم باید ارتباط نزدیک و تنگاتنگی با خطمشیهای توسعهای داشته باشند. با چنین نگرشی رویکرد مدیریت زنجیره تأمین پا به عرصه وجود نهاد. از طرف دیگر با توسعه سریع فناوری اطلاعات در سالهای اخیر و کاربرد سریع آن در مدیریت زنجیره تأمین بسیاری از فعالیتهای اساسی مدیریت زنجیره تأمین با روشهای جدید در حال انجام است.
مدیریت زنجیره تأمین بسیاری از مفاهیم مدیریتی را با هم تلفیق نموده است از جمله تولید به هنگام ، کنترل کیفیت جامع ، مدیریت کیفیت جامع ، مدیریت مبتنی بر زمان ، تفکر ناب ، مدیریت مبتنی بر فعالیت و مهندسی مجدد فرآیند کسب و کار.
فصل اول کلیات تحقیق 1
1-1 مقدمه 2
1-2 بیان مسئله 2
1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق 3
1-4 اهداف تحقیق 4
1-5 سئوالات تحقیق 5
1-6 تعریف اصطلاحات و واژگان 6
1-7 قلمرو تحقیق 6
1-7-1 قلمرو موضوعی 6
1-7-2 قلمرو مکانی 6
1-7-3 قلمرو زمانی 7
1-8 مراحل اجرایی تحقیق 8
فصل دوم ادبیات و پیشینه پژوهش 9
2-1- مقدمه 10
2-2- مبانی نظری 10
2-2-1- مدیریت زنجیره تأمین 10
2-2-2- تعاریف زنجیره تأمین 11
2-2-3- انواع زنجیره تأمین 15
2-2-4- مشخصههای کارکردی 16
2-2-5- مشخصههای ساختاری: 17
2-2-6- مدلهای ریاضی و مفهومی در زنجیره تأمین 19
2-2-7- چابکی در مدیریت زنجیره تأمین 22
2-2-8- سیر تکاملی پارادایمهای عملیاتی 22
2-2-9- پارادایم چابکی 24
2-2-10- تدوین و توسعه زنجیره چابک 29
2-2-11- مدل مفهومی در جهت دستیابی به زنجیره تأمین چابک 31
2-2-12- زنجیرههای تأمین ناب و چابک 35
2-2-13- ضعف ها و مشکلات زنجیره تامین کالا در کشور ما 36
2-2-14- مزایا و منافع زنجیره تامین 37
2-3- فناوری اطلاعات در مديريت زنجيره تامين 37
2-3-1- فنآورى اطلاعات و مدیریت زنجیره تامین 38
2-3-2- زنجیره تامین هوشمند 42
2-4- ارزیابی عملکرد شرکت ها 43
2-4-1- معیارهای سنتی حسابداری 43
2-4-2- معیارهای مبتنی بر ارزش 44
2-3- پیشینه پژوهش 46
2-3-1- مطالعات خارجی 46
2-3-2- مطالعات داخلی 49
2-4- مدل مفهومی پژوهش 53
فصل سوم روش تحقیق 55
3-1 مقدمه 56
3-2-روش تحقیق 56
3-3-قلمرو پژوهش 56
3-4 فرضیات پژوهش 56
3-5-جامعه آماری 57
3-6-روش و ابزار گردآوری اطلاعات 57
3-7-روش تجزیه و تحلیل دادهها 58
فصل چهارم تجزیه تحلیل داده ها 61
4-1مقدمه 62
4-2 وضعیت آماری پاسخ دهندگان 62
4-2-1 وضعیت پاسخ دهندگان از نظر جنسیت 62
4-2-2 وضعیت پاسخ دهندگان از نظر سن 63
4-2-3 وضعیت پاسخ دهندگان از نظر میزان تحصیلات 64
4-2-4 وضعیت پاسخ دهندگان از نظر سابقه کار 65
4-3 بررسی برازش مدل 66
4-3-1 بررسی برازش مدل های اندازه گیری 66
4-3-1-1 پایایی شاخص 66
4-3-1-2 روایی واگرا 72
4-3-2 بررسی برازش مدل ساختاری 73
4-3-2-1 فاکتور افزایش نرخ واریانس 73
4-3-2-2 ضرایب معناداری z (مقادیر t-values) 74
4-3-2-3 معیار R Squares یا R2 78
4-3-2-4 معیار اندازه تأثیر ( f2 ) 79
4-3-2-5 معیار Q2 (Stone-Geisser criterion) 84
4-3-3 بررسی برازش مدل کلی 85
4-3-3-1 معیار GOF 85
4-4 آزمودن فرضیه ها 86
4-4-1 بررسی ضرایب معناداری z مربوط به هریک از فرضیه ها 86
فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادات 89
5-1 مقدمه 90
5-2 یافته های اصلی تحقیق 90
5-3 نتیجه گیری تحقیق 91
5-4 محدودیتهای مدل 97
5-5 پیشنهادات 97
5-5-1 پیشنهادهایی جهت بهبود 97
5-5-2 پیشنهادهایی برای انجام تحقیقات آتی 98
فهرست منابع و مآخذ 99
منابع فارسي: 100
منابع انگليسي: 103
فهرست اشکال
شکل 2-1- مفاهیم مدیریتی نهفته در SCM (اسکانیوس، 2006) 11
شکل 2-2- خانه مدیریت زنجیره تأمین منبع: ( حميديزاده , 1379) 12
شكل 2-3- مدل SCOR در زنجيره تامين ( کانسیل، 2005) 16
شکل 2-4- روند تغییرات پارادایمهای تولیدی (خوشسیما؛ 1378) 24
شکل 2-5- چارچوب زنجیره تأمین چابک (تکمیل شده توسط کریستوفر، 2000 و هوک، 2001) 30
شكل 2-6- چارچوب مفهومي در زنجيره تامين چابك (لین1 و همکاران، 2006) 34
شكل 2-7- طبقهبندي تحقيقات زنجيره تامين چابك( نوروش و حیدری، 1383). 46
شکل ( 2-7) الگوی مفهومی پژوهش منبع : یافته های تحقیق 53
جدول ( 2-8) : جدول مستند سازی مدل مفهومی پژوهش 54
شکل4-1 توزیع پاسخ دهندگان بر اساس جنسیت (منبع، محاسبات محقق) 63
شکل4-2 توزیع پاسخ دهندگان بر اساس سن (منبع، محاسبات محقق) 64
شکل4-3 توزیع پاسخگویان بر اساس تحصیلات(منبع، محاسبات محقق) 65
شکل4 -4 توزیع پاسخ دهندگان بر اساس سابقه کار(منبع، محاسبات محقق) 66
شکل 4- 5 ضرایب بارهای عاملی 68
شکل 4- 6 ضریب های معناداری z 75
شکل 4- 7 ضریب های معناداری z مدل ساختاری 77
شکل 4-8 مقادیر R2 مدل با حضور تمامی متغیر ها 80
شکل 4-9 مقادیر R2 مدل با حذف متغیر برونزای زیرساخت منعطف فناوری 81
شکل4-10 مقادیر R2 مدل با حذف متغیر برونزای چابکی زنجیره تامین 82
شکل 4-11 مقادیر R2 مدل با حذف متغیر برونزای ادغام و همسان سازی فناوری اطلاعات 83
فهرست جداول
جدول 2-1: تعاریفی از زنجیره تأمین 14
جدول 2-2- مشخصههای کارکردی مربوط به گونهشناسی یک زنجیره تأمین 17
جدول 2-3- مشخصههای ساختاری مربوط به گونهشناسی یک زنجیره تأمین 18
جدول 2-4: مدلهای ریاضی و مفهومی زنجیره تأمین 19
جدول 2-5- تعاریف چابکی در ادبیات 28
جدول 4-1 توزیع فراوانی جنسیت پاسخ دهندگان 62
جدول 4-2 توزیع فراوانی مربوط به سن پاسخ دهندگان 63
جدول 4-3 فراوانی مربوط به سطح تحصیلات پاسخ دهندگان 64
جدول 4-4 فراوانی مربوط به سابقه کار پاسخ دهندگان تحقیق 65
جدول 4-5 ضریب های بار عاملی هر متغیر 69
جدول4-6 نتایج معیار آلفای کرونباخ 70
جدول4-7 نتایج معیار پایایی ترکیبی 71
جدول4-8 نتایج میانگین واریانس استخراج شده 71
جدول 4- 9 محاسبات قطر اصلی ماتریس فورنل و لارکر 72
جدول 4-10 ماتریس سنجش روایی واگرا به روش فورنل و لارکر 72
جدول4-11 نتایج فاکتور افزایش نرخ واریانس 74
جدول 4-12 ضریب های معناداری 76
جدول4-13 ضریب های معناداری z متغیرهای مکنون مدل ساختاری 78
جدول4-14 نتایج معیار R Squares یا R2 79
جدول4-15 نتایج معیار اندازه تأثیر یا f2 84
جدول4-16 نتایج معیار Q2 (Stone-Geisser criterion) 85
جدول 4-17 محاسبه معیار GoF 86
جدول 4-18 مقادیر میانگین، انحراف معیار، خطای استاندارد مستقیم و غیرمستقیم 87
جدول 4-19 ضرایب معناداری z بین متغیرهای درون زا و برون زا 87
جدول 5-1 متغیرهای اثرگذار برتوسعه کارآفرینی 90
جدول 5-2 مقادیر مدل اندازه گیری 92
جدول 5-3 مدل ساختاری 93
جدول 5-4 بررسی فرضیه ها 94