در سالهای اخیر سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان و هم چنین سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات برای پشتیبانی عملیات اصلی کسب و کار سازمان در سازمانهای دولتی روز به روز بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. از دلایل اصلی پذیرش سیستم های برنامه ریزی سازمانی میتوان به نوسازی سیستم ها،کاربرد و انعطاف پذیری بیشتر، یکپارچه سازی داده ها و سیستم ها، مهندسی مجدد فرایند های کسب وکار، افزایش تبادلات الکترونیکی داده ها بر اساس رابط های مبتنی بر وب برای سیستم های کاربردی، کاهش هزینه های نگهداری و اجتناب از مخاطرات احتمالی اشاره نمود. ERP یک راه حل سیستمی مبتنی بر فناوری اطلاعات است که اطلاعات منابع سازمان را از طریق سیستمی به هم پیوسته، به سرعت، با دقت و کیفیت بالا در اختیار مدیران سطوح مختلف سازمان قرار می دهد تا به طور مناسب فرایند برنامه ریزی و عملیات سازمان را مدیریت کنند. سیر تکاملی نرم افزار ERP از یک سو به شدت متاثر از سیر تکاملی سخت افزارها و نرم افزارهای رایانه ای و از سوی دیگر متاثر از تحولات صورت گرفته در زمینه مدیریت سازمانها و محیط رقابتی حاکم بر آنهاست. سیستمهای ERP به منظور غلبه بر مشکلات سیستم های عملیاتی موجود در سازمانها که از اوایل دهه 1990 میلادی به وجود آمده اند، مطرح شد. می توانید این تحقیق مدیریت صنعتی را به صورت فایل word دانلود نمایید.
مقدمه
پس از وقوع رسوایی های مالی متعدد در سراسر جهان، اهمیت مسایل مرتبط از جمله کنترل داخلی و امنیت اطلاعات تا حد زیادی افزایش یافته است. امروزه فناوری اطلاعات در جهت تبادل، یکپارچه سازی، انتقال سریعتر و مناسبتر اطلاعات به یاری شرکتها آمده است.و ایده سیستم یکپارچه ای که تمام بخشهای شرکت را پوشش دهد و هماهنگ سازد، مطرح شد. در نتیجه با توجه به تخصصی شدن فعالیتها و وظایف واحدهای متعدد درون سازمانها، اهمیت و نیاز به نرم افزارهای جامع نگر که توانایی برنامه ریزی، تجزیه و تحلیل اطلاعات و استخراج گزارش های یکپارچه و به موقع با توجه به کلیه اجزای سیستم را داشته باشد، به وضوح احساس شد. حاصل این ایده، سیستم برنامه ریزی یکپارچه منابع سازمانی (ERP) بود .سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان از لحاظ اندازه، حجم فعالیت ها و دامنه شمول بزرگترین سیستم های اطلاعاتی موجود به شمار می آیند، هزینه استقرار این سیستم بسیار بالا و مدت زمان مورد نیاز برای آماده سازی نیز طولانی است(سحریه و همکاران، 1395).
جهانی شدن رقابت سازمان ها و شرکت ها جهت عرضه محصولات و خدمات خود، آنها را ناگزیر به پیوستن به بازارهای جهانی کرده است. یکی از ابزارهای مهم فناوری اطلاعات و ارتباطات که نقش مهمی در یکپارچگی اطلاعات در سازمان دارد و از شروط اصلی پیوستن به بازارهای جهانی است، سیستمهای برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) است. این سیستم هم اکنون به عنوان جدیدترین و موثرترین ابزار برنامه ریزی کل منابع سازمان مطرح بوده و شامل یک نظام بهم پیوسته اطلاعاتی، مهندسی و مدیریتی است که همه نیازهای یک سازمان را با نگرشی فرآیندی ( در جهت نیل به اهداف سازمان و یکپارچه سازی تمام عملیات ) برآورده می کند ERP .با یک نگاه متفاوت روند کلیه فعالیت های شرکت ها را از حالت وظیفه گرایی به فرآیند محوری تغییر جهت میدهد. پیاده سازی ERP علاوه بر پرهزینه و وقت گیر بودن، با ایجاد تغییرات بنیادین در فرایندها باعث ایجاد تنش هایی در اکثر بخش های سازمان می شود که اگر سازمان بدون توجه و اطلاع از مشکلات و چالش هایی که هنگام پیاده سازی ERP با آنها مواجه خواهدشد، اقدام به پیاده سازی کند، قطعا با شکست مواجه خواهدشد(نکوفر و حبیبی نژاد، 1396).
پیاده سازی این سیستمها اغلب وقت گیر و پر هزینه بوده و بخشهای زیادی از سازمان ، تحت تاثیرتغییرات حاصل از پیاده سازی آنها قرار می گیرند . شواهد بیانگر این واقعیت تلخ است که تعداد زیادی از سازمانها با وجود صرف بخش زیادی از منابع مالی، انسانی و یا زمانی خود برای این سیستم ، در پیاده سازی موفق و یا بهره برداری اثر بخش از آن نا کام مانده اند . به منظور جلوگیری از اتلاف منابع ارزشمند سازمانی در پیاده سازی ERP و مهمتر از آن حفظ سازمان در برابر مخاطرات احتمالی پیاده سازی این سیستم لازم است قبل از اتخاذ هر تصمیمی ، از آمادگی سازمان برای پیاده سازی موفق ERP اطمینان حاصل شود. همچنین پیاده¬سازی سیستمهای یکپارچه سازمانی یکی از چالش¬های مهم سازمانهای کشور، بویژه صنعت بیمه در دهه اخیر بوده است. در واقع نیاز است در جهت افزایش رشد اقتصادی، افزایش بهره¬وری و افزایش رقابت¬پذیری، سازمان تغییراتی را در ساختار، مدیریت، فرایندها و خط مشی¬های خود ایجاد نماید. این اهداف قرار است که با پیاده¬سازی سیستم¬های یکپارچه سازمانی حاصل گردد. لذا مسئله ای که در این پژوهش بدنبال آن هستیم بررسی چالش های ERP در بیمه نوین می باشد.
برنامه ریزی منابع سازمانی
سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان یاERP ، بسته های نرم افزاری از پیش طراحی شده و از پیش مهندسی شده ای هستند که برای پردازش تعاملات اطلاعاتی درون سازمان و تسهیل یکپارچکی اطلاعات به منظور برنامه ریزی بهتر و پاسخگوئی سریعتر به نیازهای مشتریان طراحی شده اند(مرادی، 1394) .
یکپارچه سازی
درجه ای است که زیر سیستم های سازمانی شرکت در آن درجه، به وسیله ی هماهنگی در سیستم موروثی، نرم افزار و ماژول های مختلف به وحدت و یگانگی دست می یابد(کینگ و فلور ،2008). این مؤلفه شامل 5 زیر مؤلفه شامل حمایت مدیریت ارشد،مدیریت قوی پروژه، استفاده از مشاوران، درک و فهم روش از اهداف و مدیریت صحیح انتظارات؛ می باشد. این مؤلفه در پرسشنامه با سئوالات مورد سنجش قرار می گیرد.
پیکربندی
درجه ای است که یک شرکت در آن درجه ، نرم افزارهای موجود را برای نیازهای فرایندهای سازمانی خود تطبیق می دهد(کیم و همکاران، 2005). این مؤلفه شامل 2 زیر مؤلفه شامل انتخاب بسته مناسب برنامه ریزی،پشتیبانی و عرضه خدمت فروشنده سیستم؛ می باشد. این مؤلفه در پرسشنامه با سئوالات مورد سنجش قرار می گیرد.
آموزش کارکنان
به معنی سفارشی سازی یا تغییر نرم افزار، ساختار فرایند کسب وکار یا ساختار سازمانی جهت متناسب شدن با نیازهای محیط کسب وکار است(ناه و همکاران، 2001). این مؤلفه شامل 4 زیر مؤلفه آموزش مدیران، اعضای تیم و کارکنان؛ مشارکت کارکنان در پروژه، همکاری بین واحدها، ترکیب تیم کاری پروژه ERP می باشد و در پرسشنامه با سئوالات مورد سنجش قرار می گیرد.
انطباق
به معنی ارتقای سطح کیفی و بهره وری منابع انسانی، آموزش در یک سازمان چابک و یادگیرنده، فهم صحیح و درک درست از ابزارها و تکنیک های مدیریتی منابع انسانی(بردلی ، 2008). این مؤلفه شامل 4 زیر مؤلفه شامل مهندسی مجدد فرایندها، حداقل سازی سفارش، رفع اشکالات سیستم قبل از اجرا، مدیریت تغییر؛ می باشد. این مؤلفه در پرسشنامه با سئوالات مورد سنجش قرار می گیرد.
برنامه ریزی منابع سازمان
شرکت هاي امروزي با جهانی شدن معاملات و تغییرات سریع اقتصادي مواجه اند. براي مواجهه با این شرایط، استفاده از تکنولوژي، همچنین سیستم هاي اطلاعاتی و ارتباطی، تقریباً اجباري است. به طور خاص برنامه ریزي منابع سازمانی به عنوان سیستم استانداردي که فعالیت هاي کل یک سازمان را شامل می شود، به یک مزیت رقابتی مهم در تجارت امروزي تبدیل شده است(حسینی و همکاران،1396).
در عصر حاضر سازمانها بعنوان سیستمهای اجتماعی شاخته می شوند و جوامع فعلی بشری را جامعه سازمانها نامیده اند. جامعه ای مملو از تحولات و دگرگونی های که ریشه در پیشرفت و تغییرات بوجود آمده در فناوری و علوم دارد. وجود این پیشرفت و تغیرات سریع در محیط نشا دهنده آن است که تنها با اتکا ء به ترجبیات فردی نمی توان به مدیریت کار و بهره وری سازمانی دست یافت . تضمین بقای سازمانها در چنین محیطی نیازمند یافتن روشهای جدید مقابله با مشکلات است که به نوآوری تولید محصولات ارائه خدمات و فرآیندهای جدید بستگی دارد .بهبود روشهای کار بکارگیری تجهیازت اداری جدید با بهره گیری از فن اوری اطلاعات سبب می شود تا کیفیت و کمیت کارها و خدمات در کوتاهترین زمان با کنترل های لازم و بهینه انجام شد مدیریت منابع انسانی معطوف به سیاستها اقدامات و سیستمهایی است که رفتار طرز فکر و عملکرد کارکنان را تحت تاثیر قرار می دهند، استفاده ا زسیستم برنامه ریزی منابع سازمانی این امکان را فراهم می سازد تا نتایج بسیاری شامل افزایش شفافیت، کاهش هزینه کاهش هزینه خطاهای ناشی از هماهنگی ضعیف بین واحدهای مختلف سازمان کاهش هزینه ها، کاهش خستگی ک نیروی کار ارتقاء مهارهای شغلی کارکنان و مدیریت افزایش قابلیت متناسب سازی برای مشتری اصلاح روشهای انجام کار و سودآوری و بسیاری دیگر برای سازمان فرهم آید.
اجزاي یک سیستم ERP
1. نرم افزار: هسته اصلی هر سیستم ERP بخش نرم افزار آن است. نرم افزار ERP در عمل بر مبنای زیر برنامه های کاربردی قرار دارد. هر یک از زیر برنامه های کاربردی فعالیتهای عملیاتی بخشی از سازمان را به شکل مکانیزه شبیه سازی می کند. زیر برنامه های معمول نرم افزارهای ERP مدیریت تولید، کنترل موجودی انبار، خرید مواد اولیه، ارسال مواد به واحدهای تولیدی و ردگیری سفارشات را پوشش می دهد. 2. فرایندهای کسب و کار کارآمد: فرایندهای کسب و کار سازمان به سه سطح کلی تقسیم بندی می شوند: فرایندهای استراتژیک، کنترل های مدیریتی و کنترل های عملیاتی. ERP ها به تدریج به راه حل های جامعی برای کارآمد کردن فرایندهای سازمان در سه سطح مذکور ارتقا یافته اند. بخش عمده ای از موفقیت سیستم های ERP به یکپارچه نمودن فعالیتها در کل سازمان بر می گردد. 3. کاربران: کاربران سیستم های ERP می توانند کلیه کاربران سازمان در هر سطحی از هرم سازمان را شامل شوند(شریفی تهرانی، 1395).
خروجی ها و نتایج ERP
در دهه گذشته سيستم های برنامه ریزی منابع سازمان بزرگترین مقوله در سرمایه گذاری فناوری اطلاعات بوده است. بيشتر شركت های بزرگ در كشورهای توسعه یافته، سيستم های ERP را با هدف بدست آوردن مزیت رقابتی در محيط های كسب و كار پياده سازی كرده اند(ربانی و سقاء خراسانی، 1394).
به سازمان ها راهكار برنامه ريزي منابع سازمان ياري مي رساند تا به طور مؤثري منابع خود را اداره كرده و هزينه ها را در بلندمدت به دليل يكپارچگي تمام اطلاعات در ميان فرايند هاي كاري مختلف، كاهش داده و كارايي را افزايش دهد . توان رقابت و پاسخ گويي به نيازمندي هاي روزافزون مشتريان سازمان را اين سيستم از طريق تسهيل مديريت واحدهاي سازماني، افزايش داده و سرعت ارائه ي كالا و خدمات، افزايش چابكي و بهره وري، بهبود كيفيت خدمت رساني به مشتريان،افزايش كيفيت محصولات و هماهنگ كردن تقاضا، عرضه و توليد و استاندارد سازي فرايندهاي سازمان را فراهم مي آورد كه به دنبال آن، به بهبود رقابت پذيري سازمان منجر مي شود.
فصل اول کلیات تحقیق 1
1-1 مقدمه 2
1-2 بیان مسئله 2
1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق 3
1-4 اهداف تحقیق 5
1-5 سئوالات تحقیق 5
1-6 تعریف اصطلاحات و واژگان بصورت مفهومی و عملیاتی 5
1-7 قلمرو تحقیق 7
1-8 مراحل اجرایی تحقیق 8
فصل دوم ادبیات و پیشینه تحقیق 9
2-1 مقدمه 10
2-2 برنامه ریزی منابع سازمان 10
2-3 سیر تکاملی 13
2-4 اجزاي یک سیستم ERP 14
2-5 خروجی ها و نتایج ERP 15
2-6 نقش برنامه ریزی در فرایند پیاده سازی 15
2-7 اهمیت مطالعه و بررسی چالشهای ERP 16
2-8 ویژگی های نرم افزارهای تولید ERP 17
2-9 عوامل بحراني موفقيت 17
2-10 ضرورت پذیرش پروژه های برنامه ریزی منابع سازمان 18
2-11ریسک های پروژه ERP 19
2-12 عدم موفقيت برخی پروژه هایERP 19
2-13 عواملی که سبب بحران در سیستم های اطلاعاتی 20
2-14 ویژگی های برنامهریزی منابع سازمان 21
2-15 ارزش تجاری سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان 22
2-16 مدل های ارزیابی آمادگي استقرار سيستم هاي برنامه ريزي منابع سازمان 23
2-16-1 مدل BEST 23
2-16-2 چارچوب نظری مارکوس و تانیس 23
2-16-3 مدل ديسويسا و ناناياكارا 24
2-16-4 مدل پاستور 24
2-17 هزینه های جانبی تحمیلی بر سازمان هنگام اجرای ERP 25
2-18 چالشهای ناشی از پیاده سازی برنامه ریزی منابع سازمان 26
2-19 موانع و چالش های پیاده سازی ERP در سازمانهای ایرانی 26
2-20 گزینه های پیاده سازی سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان 27
2-21 مزایای پیاده سازی سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان 29
2-22 امنیت در برنامه ریزی منابع سازمان 30
2-23 ERP و حوزه های مختلف کسب و کار 31
2-24 عوامل حیاتی در پیاده سازی موفق ERP 32
2-25 عوامل کلیدی موفقیت در سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان 33
2-26 حاکمیت سیستم برنامه ریزی منابع سازمان 33
2-27 مشکلات برنامه ریزی منابع سازمان 34
2-28 پیشینه پژوهش 35
2-28-1 تحقیقات انجام شده داخلی 35
2-28-2 پیشینه خارجی 38
2-29 مدل مفهومی 42
فصل سوم روش تحقیق 46
3-1 مقدمه 47
3-2 روش تحقیق 47
3-3 جامعه و نمونه آماری 48
3-4 فرضیات تحقیق 48
3-5 روش گردآوری اطلاعات 48
3-6 ابزار گردآوری اطلاعات 49
3-7 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات 49
فصل چهارم تجزیه و تحلیل 50
4-1مقدمه 51
4-2 وضعیت آماری پاسخ دهندگان 51
4-2-1 وضعیت پاسخ دهندگان از نظر میزان تحصیلات 51
4-2-2 وضعیت پاسخ دهندگان از نظر سابقه کار 52
4-3بررسی برازش مدل 53
4-3-1 بررسی برازش مدل های اندازه گیری 53
4-3-1-1 پایایی شاخص 53
4-3-1-2 روایی واگرا 58
4-3-2 بررسی برازش مدل ساختاری 60
4-3-2-1 فاکتور افزایش نرخ واریانس 60
4-3-2-2 ضرایب معناداری z (مقادیر t-values) 61
4-3-2-3 معیار R Squares یا R2 65
4-3-2-4 معیار اندازه تأثیر ( f2 ) 65
4-3-2-5 معیار Q2 (Stone-Geisser criterion) 68
4-3-3 بررسی برازش مدل کلی 68
4-3-3-1 معیار GOF 68
4-4 آزمودن فرضیه ها 70
4-4-1 بررسی ضرایب معناداری z مربوط به هریک از فرضیه ها 70
فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادات 73
5-1 مقدمه 74
5-2 یافته های اصلی تحقیق 74
5-3 نتیجه گیری تحقیق 75
5-4 محدودیتهای پژوهش 81
5-5 پیشنهادات 81
5-5-2 پیشنهادهایی برای انجام تحقیقات آتی 81
منابع و مآخذ 83
فهرست جداول
جدول2-1: دلایلی برای پذیرش سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی 18
جدول2-2: چالشهای عمومی و اختصاصی ERP 41
جدول 2-3:مستندسازی مدل مفهومی 44
جدول 4-1 فراوانی مربوط به سطح تحصیلات پاسخ دهندگان 51
جدول 4-2 فراوانی مربوط به سابقه کار پاسخ دهندگان تحقیق 52
جدول 4-3 ضریب های بار عاملی 55
جدول4-4 نتایج معیار آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی 57
جدول4-5 نتایج میانگین واریانس استخراج شده 58
جدول 4- 6 محاسبات قطر اصلی ماتریس فورنل و لارکر 59
جدول 4-7 ماتریس سنجش روایی واگرا به روش فورنل و لارکر 59
جدول 4-9 ضریب های معناداری 62
جدول4-10 نتایج معیار R Squares یا R2 65
جدول4-11 نتایج معیار اندازه تأثیر یا f2 67
جدول4-12 نتایج معیار Q2 (Stone-Geisser criterion) 68
جدول 4-13 محاسبه معیار GoF 69
جدول 4-13 ضرایب معناداری z بین متغیرهای درون زا و برون زا 71
جدول 5-3 مدل ساختاری 76
جدول 5-4 بررسی فرضیه ها 76
فهرست اشکال
نمودار3-1: چرخه تحقیق 47
شکل4-1 توزیع پاسخگویان بر اساس تحصیلات(منبع، محاسبات محقق) 52
شکل4 -2 توزیع پاسخگویان بر اساس سابقه کار(منبع، محاسبات محقق) 53
شکل 4- 3 ضرایب بارهای عاملی 55
شکل 4- 4 ضریب های معناداری z 62
شکل 4- 5 ضریب های معناداری z مدل ساختاری 64
شکل 4-6 مقادیر R2 مدل با حضور تمامی متغیر ها 66
شکل 4-6 ضریب های مسیر 70
شکل 4-7 ضریب های معناداری 71