بدون تردید جبران خدمت و انگیزش کارکنان ارتباط تنگاتنگی وجود دارد و برنامه های جبران خدمت در صورتی مؤثرند که نیازهای کارکنان را هدف قرار داده باشند. نظریه های جبران خدمت را از لحاظ سطج تجزیه و تحلیل آنها می توان به دو گروه نظریه های خرد و کلان تقسیم کرد. نظریه های کلان، متغیرهای جامعه و اقتصاد ملی را مبنای تحلیل قرار می دهند و در نظریه های خرد توجه به متغیرهای جزئی به ویژه فرد در سازمان است. نظریه های نیازها و به عبارت دیگر نظریه های محتوایی انگیزشی که نظریه های خرد جبران خدمت محسوب می شوند، کمک موثری به مدیران منابع انسانی سازمان ها در طراحی سیستم جبران خدمات می کنند. می توانید این تحقیق رشته مدیریت را به صورت پاورپوینت دانلود نمایید.
نظریه های خرد جبران خدمت
پرداخت بر اساس سلسله مراتب نیازهای مازلو
مازلو، برخلاف اکثر روان شناسان پیش از خود، به نوع بشر خوش بین و امیدوار بود. به عقیده وی نفس نیک طبیعت انسانی و طینت خوش حتی در اشخاص نابهنجار نیز از بین نمی رود و این محیط خارجی و جامعه است که انسان را به بدی می کشاند. موانعی که جامعه پیش روی رشد و شکوفایی انسان می گذارد موجب ناکامی و به تبع آ« پرخاشگری و خشونت می شود. در نظر وی افراد نرمال و بهنجار هم باید موضوع مطالعه روان شناسان باشند و اکتفا کردن به مطالعه افراد غیرنرمال، ناقص و علیل، ناچار یک روان شناسی علیل را به دنبال خواهد داشت.
مازلو از پیشگامان روان شناسی مثبت و یا روان شناسی رشد و سلامت است. او به عنوان پدرروان شناسی انسان گرایانه معتقد است که روان شناسی یک تعریف محدود و منفی و بدبینانه از انسان دارد.روان شناسی به جای نقص های انسان باید بر پتانسیل های او تاکید کند تا این پتانسیل به منصه ظهور برسد.
مازلو دونوع نیاز را از هم متمایز کرد. نیازها و انگیزه های کمبود(D) و نیازها و انگیزه های وجود یا بودن(B). قدرت انگیزه ها و نیازهای کمبود بسیار زیاد است و اساسی تلقی می شوند چرا که برای بقای انسان ضروری اند.
دو نوع نیاز از نظر مازلو به پنج سطح تقسیم می شود:
· نیازهای فیزیولوژیک
· نیازهای ایمنی
· نیازهای اجتماعی و عشق و تعلق
· نیازهای احترام
· نیازهای خودشکوفایی
فهرست مطالب
جبران خدمت مبتنی بر نظریه دو عاملی انگیزش
جبران خدمات بر اساس نظریه نیازهای سه گانه(ERG)
تفاوت نظریه ERG با سلسله مراتب مازلو
جبران خدمت مبتنی بر نظریه های نیازهای اکتسابی
ویژگیهای موفقیت طلبان
جبران خدمات بر اساس نظریه انتظار
مدل پورتر و لاور
ده فرمان برای مدیران بر اساس مضامین نظریه انتظار
طراحی سیستم جبران خدمات مبتنی بر نظریه برابری
مفهوم عدالت سازمانی
ارزش انگیزشی برنامه های پرداخت
اهمیت پول در جبران خدمات
نظریه های کلان جبران خدمت
چهارعامل در تعیین حقوق و دستمزد