هدف از تحقیق حاضر بررسی ﺗﺎﺛﻴﺮ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﺷﻬﺮﻭﻧﺪﯼ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺑﺮﻋﻤﻠﮑﺮد ﮐﺎﺭﮐﻨﺎﻥ دﺭ ﺳﺎزﻣﺎﻥ آﻣﻮزﺵ ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺵ ﺑﺎ ﻧﻘﺶ ﻭﺍﺳﻄﻪﺍﯼ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ است. جامعه آماری تحقیق را، کارکنان بخش اداری ﺳﺎزﻣﺎﻥ آﻣﻮزﺵ ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺵ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﺳﻤﻨﺎﻥ به تعداد 615 نفر تشکیل دادهاند که از بین آنها 280 نفر بر اساس روش تعیی حجم نمونه pls انتخاب شدهاند. روش گردآوری دادهها میدانی و ابزار گردآوری دادهها در این تحقیق پرسشنامه می باشد. روایی پرسشنامه از طریق روایی صوری و محتوایی، و روایی همگرا و واگرا تایید شده، و پایایی آن نیز از طریق آلفای کرونباخ تایید شده است. نرم افزار مورد استفاده در این مطالعه Smart PLS است و جهت آزمون فرضیههای تحقیق از آزمون مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان می دهد که تمام فرضیات اصلی و فرعی تایید شده است. می توانید این تحقیق مدیریت اجرایی را به صورت فایل word دانلود نمایید.
مقدمه
امروزه در بين منابع سازماني، منابع انساني با ارزشترين عامل توليد و مهمترين سرمايه هرسازمان است. به عبارت ديگر، منابع انساني هرسازمان منبع اصلي زاينده مزيت رقابتي و ايجاد کننده قابليتهاي اساسي هر سازمان است. يکي از موضوعات مهم مورد توجه در مديريت نيروي انساني در سازمانها، بالا بردن کيفيت کاري آنهاست. توجه به اين عامل اساسي بيانگر اهميتي است که مديران براي نيروي انساني به عنوان يکي از سرمايههاي با ارزش قائل هستند. با کمي تامل در مييابيم که امروزه، سازمانها هزينههاي زيادي را براي جذب و نگهداري منابع انساني صرف ميکنند تا بتوانند در محيط رقابتپذير فعاليت کنند. سازمانها براي حضور مؤثر در محيط پيچيده كسب وكار امروزي، نيازمند كسب مزيت رقابتي و عملكرد پايدار براي بقا و تأمين خواستههاي ذينفعان خود هستند. مزیت رقابتی سازمانها بیش از آنکه وابسته به منابع فیزیکی آنها باشد، به دانشی که در اختیار آنهاست بستگی دارد. سازمانها به نیروهای کارآمدی وابستهاند که به کسب و انتقال دانش حساس هستند و یادگیری از منابع داخلی و خارجی را مورد توجه قرار میدهند. کارکنان با توانایی بالا در بروز رفتار شهروندی سازمانی، عملکرد سازمان را بهبود میبخشند و به بهبود نوآوری در عملکرد سازمان کمک میکنند.
هدف هر سازمانی علاوه بر افزایش سودآوری، حفظ بقا از طریق بهبود عملکرد است. از اینرو، بهمنظور برآورده ساختن نیازهای بازارهای پررقابت امروز، سازمانها باید بهطور مداوم در پی ارتقای عملکردشان باشند(ارسلان و استاب ، 2013: 103). همواره در بيشتر سازمانها در سرتاسر دنيا، مديران به دنبال ارتقاء و بهبود عملكرد سازمانهاي خويش ميباشند(مقيمي و همكاران، 1390). به عبارت ديگر، امروزه اگر سازمانها بخواهند جايگاه خود را حفظ كرده و به نحوي عمل كنند كه باعث بقاء، توسعه و موفقيتشان شود، ضروري است كه در عملكرد خود تجديدنظر كرده و تعهدات خود نسبت به اربابرجوعان را به درستي ايفا كنند(حسينپور و آذر، 1390).
عملکرد سازمانی مفهوم گستردهای است که آنچه را سازمان تولید میکند و نیز حوزههایی را که با آنها در تعامل است در بر میگیرد. بهعبارت دیگر عملکرد سازمانی به چگونگی انجام ماموریتها، وظایف و فعالیتهای سازمانی و نتایج حاصل از انجام آنها اطلاق میشود(صفرزاده و همکاران، 1391: 79).
مدیریت یک سازمان زمانی میتواند تصمیمات صحیح، مطمئن و بهموقع اتخاذ نماید که اطلاعات صحیح و کافی از عملکرد سازمان خویش در قیاس با برنامه آن داشته باشد. بدون اطلاعات، سازمانها توانایی ادامه حیات را نخواهند داشت و در این زمینه گردش اطلاعات دریک سازمان به منزله گردش خون در بدن تشبیه شده است. اطلاعات به عنوان واقعیتها در زمینههای مختلف مسیر خود را در واحدها و قسمتهای سازمان طی میکنند و هر بخش با توجه به ماهیت، اهداف و مسئولیتهای خود از این اطلاعات استفاده میکند.
رفتار شهروندي سازمانی به بهبود عملکرد، کارائی و موفقیت سازمان کمک مینمایند، زیرا رفتار شهروندي سازمانی باعث استفاده هر چه کاراتر از منابع میگردد و به مدیران اجازه می دهد تا بیشتر وقت خود را صرف فعالیتهاي بهرهوری نمایند و همچنین توانایی کارکنان را براي انجام وظایفشان بهبود میبخشند(سبحانی نژاد و شاطی، 1389). رفتار شهروندي سازمانی در کاهش تنش بین کارکنان تاثیر مثبتی دارد و زمینه را براي اقدامات اثربخش و کاراي آنان ایجاد مینماید و در نتیجه عملکرد سازمان را بهبود میبخشد.
در سالهاي اخير بسياري از اندیشمندان بر این باورند که با شناسایی، گسترش و بکارگيري مولفههاي سرمایههاي اجتماعی در سازمانها، میتوان بسياري از چالشهاي درونسازمانی را با تدبير و بدون آسيب پشت سر گذاشت و خلاءهاي رشد و توسعه سازمانی نيز با این روش پر میشود.
همانطور که بیان شد، اهمیت و ضرورت این پژوهش ناشی از نقش مهم عملکرد یک سازمان، در وضعیت بقاي آن سازمان در محیط است، بهطوري که تاکید مدیریت بر نقش کارکنان در بهبود عملکرد، اهمیت آن را آشکار ساخته است و میتواند به شکل سرمایهگذاريهاي زیربنایی در بخش منابع انسانی صورت پذیرد. سرمایهگذاريهایی که از طریق نفوذ در حیطه و قلمرو کار انجام میگیرد. با وجود چنین شرایطی، میتوان انتظار عملکردهاي بالا و مطلوب را از سازمان داشت. از جمله سوالات مهمی که به دنبال پاسخ به آن هستیم، نقش رفتارشهروندی سازمانی بر عملکرد کارکنان آموزش و پرورش استان سمنان با نقش واسطهای سرمایه اجتماعی است.
رفتار شهروند سازمانی
رفتار شهروندی سازمانی (رفتارهای شهروندی سازمانی) رفتارهای اختیاری در بخشی از یک کارمند است که به طور مستقیم موجب بهبود عملکرد موثر سازمان میگردد، و لزوما موثر بر افزایش بهرهوری کارکنان نیست. بهرهوری سازمانی با افزایش تولید، بهبود کیفیت خدمات ارائه شده، بالابردن رضایت مشتری یا کاهش شکایات مشتریان همراه است. در نتیجه رفتارهایی که منجر به شکلگیری این نشانهها گردد، میتواند مهم تلقی شود. رفتارهای شهروندی سازمانی از جمله عواملی هستند که منجر به بهبود میزان شاخصههای عملکردی میشوند و در سالهای اخیر مورد توجه سازمانها و محققان قرار گرفته است(آکارای و آکوران ، 2015 :473). در این پژوهش به منظور سنجش رفتار شهروندي سازمانی از دیدگاه پادساکف و همکاران(1999) مبتنی بر 5 بعد نوعدوستی، جوانمردی، فضیلت مدنی، وظیفهشناسی و احترام و تکریم استفاده شده است.
عملكرد
در یک سازمان، هر فرد برای پیشرفت و نیل به اهداف تعیین شده شغلی نیاز به آگاهی از موقعیت خود دارد. این آگاهی موجب میشود که او از نقاط قوت و ضعف عملکرد و رفتارخود مطلع گردد و تمهیدات لازم را برای اثربخشی بیشتر کوششهایش، به کار برد . سازمانها نیز نیاز به شناخت کارآیی کارکنان خود دارند تا بر اساس آن وضعیت نیروی انسانی خود را بهبود بخشند و بدین طریق بر حجم ارائه خدمات خود بیفزایند و در روند حرکتهای خود تحولات مثبت را ایجاد کنند.
عملكرد تعاريف متفاوتي دارد و هر يك از صاحبنظران به جنبهي خاصي از آن اشاره كردهاند. آرمسترانگ(1994) عملكرد را اين چنين تعريف كرده است «دستيابي به اهدافي كه كميت و كيفيت آنها تعيين شده است. » فرهنگ انگليسي آكسفورد، عملكرد را به عنوان «اجرا، به كار بستن، انجام دادن هرچيز منظم يا تعهد شده » تعريف ميكند.
خدمت به مشتری
یک خدمت، فعالیت یا مجموعهای از فعالیتهای کم و بیش ناملموس است که معمولا و نه لزوما در تعاملات بین مشتری و کارکنان و یا منابع فیزیکی یا کالاها و یا سیستمهای عرضه کننده خدمات صورت میگیرند بلکه به عنوان راهحلهایی برای مشکلات مشتری ارائه میشوند(بارش و استراپ کاوا ، 2014).
کیفیت
کیفیت عبارت است از: آمادهبودن خدمت یا کالا برای استفاده کننده که خود نیازمند کیفیت طراحی، انطباق، در دسترس بودن و مناسب بودن مکان ارائه خدمت است.
فصل اول: کلیات پژوهش
عنوان صفحه
مقدمه 2
1-1. بیان مساله 3
1-2. اهمیت و ضرورت پژوهش 8
1-3. اهداف تحقیق 10
1-3-1. هدف اصلی 10
1-3-2. اهداف فرعی 10
1-4. سوالات تحقیق 11
1-4-1. سوال اصلی 11
1-4-2. سوالات فرعی 11
1-5. فرضیات تحقیق 11
1-5-1. فرضیه اصلی 11
1-5-2. فرضیات فرعی 12
1-6. قلمرو موضوعی 12
1-7. قلمرو مکانی 12
1-8. قلمرو زمانی 12
1-9. مدل پژوهش 13
1-10. متغیرهای پژوهش 13
1-11. تعاريف واژهها و اصطلاحات 13
1-12. طرح پژوهش و روشهاي تجزيه و تحليل دادهها 16
1-13. مدل فرایندی 18
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
2-1. مبانی پژوهش از دیدگاه نظری 20
2-1-1. رفتار شهروندی سازمانی 20
2-1-1-1. تاریخچه رفتار شهروندی سازمانی 20
2-1-1-2. رویکردهای اصلی در تبیین رفتار شهروندی سازمانی 22
2-1-1-3. پیامدهای رفتارهای شهروندی سازمانی 23
2-1-1-4. تعاریف و مدلهای رفتار شهروند سازمانی 24
2-1-1-5. عوامل تاثیرگذار بر رفتار شهروندسازمانی 30
2-1-1-6. سیاستهای انگیزشی رفتار شهروندی سازمانی 31
2-1-1-7. تفاوتهاي فردي کارکنان و رفتارهاي شهروندي سازماني 32
2-1-1-8. رابطه رفتار شهروندي سازمانی و بهرهوري نیروي انسانی 33
2-1-1-9. رفتار شهروندی با رویکرد اسلامی و ایرانی 33
2-1-1-10. عدالت توزیعی عدالت رویهای و رفتار شهروندی سازمانی 34
2-1-2. عملکرد 35
2-1-2-1. تعاریف و مفهوم عملکرد سازمانی 35
2-1-2-2. سیر تحول تفکر عملکرد سازمانی 37
2-1-2-3. نظریهها و مدلهای مربوط به عملکرد سازمانی 38
2-1-2-4. ضرورت ارزیابی عملکرد سازمان 40
2-1-2-4-1. بازخوردهای ارزیابی عملکرد 41
2-1-2-4-2. نگرش نوين به ارزيابي عملكرد 42
2-1-2-4-3. فرآیند ارزیابی عملکرد 43
2-1-2-4-4. مدلها و الگوهای سیستم ارزیابی عملکرد
45
2-1-2-4-4-1. سیستم اندازهگیري عملكردAMBITE))
46
2-1-2-4-4-2. سیستم اندازه گیری عملكرد ECOGRAI 47
2-1-2-4-4-3. الگوی كارت امتیازی متوازن(BSC) 48
2-1-2-4-4-4. مدل مالكوم بالدریج (MB) 51
2-1-2-4-4-5. چرخهدمینگ 52
2-1-2-4-4-6. جایزه ملی کیفیت ایران 53
2-1-2-4-4-7. مدل تعالی بنیاد کیفیت اروپا EFQM 55
2-1-3. سرمایه 56
2-1-3-1. سرمایه اجتماعی 57
2-1-3-2. اهمیت سرمایه اجتماعی 61
2-1-3-3. نظرات دانشمندان در حوزه سرمایه اجتماعی 63
2-1-3-4. اشکال سرمایه اجتماعی از دیدگاه کلمن 65
2-1-3-5. دیدگاه بوردیو درباب انواع سرمایه 67
2-1-3-6. خاستگاه سرمایه اجتماعی 70
2-1-3-7. گروهبندی دیدگاههای سرمایه اجتماعی 70
2-1-3-8. دستهبندی نظریهها 71
2-1-3-9. عناصر و مولفه های سرمایه اجتماعی 73
2-1-3-10. جنبه منفعت عمومی سرمایه اجتماعی 75
2-1-3-11. کارکردهای سرمایه اجتماعی 76
2-1-3-12. نگاهی به وضعیت سرمایه اجتماعی در ایران 76
2-1-3-13. رابطه بین سرمایه اجتماعی و رفتار شهروندی سازمانی 79
2-2. مبانی پژوهش از دیدگاه تجربی 80
2-2-1. پیشینه داخلی 80
2-2-2. پیشینه خارجی 82
فصل سوم: روششناسی پژوهش
مقدمه 89
3-1. تقسیمبندی تحقیقات علمی 90
3-2. طرح پژوهش و روشهای تجزیه و تحلیل دادهها 90
3-3. جامعه و نمونه آماری 91
3-4. ابزار جمعآوری اطلاعات 92
3-5. متغیرهای تحقیق 93
3-6. روش تجزیه و تحلیل آماری دادهها 94
3-6-1. روش آمار توصیفی 94
3-6-2. روش آمار استنباطی 94
3-6-2-1. آزمون کولموگروف- اسميرنوف (ks) 95
3-6-2-2. تحلیل با نرمافزار pls 95
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
مقدمه 98
4-1. تجزيه و تحليل دادهها 99
4-1-1. توصيف دادهها 99
4-1-1-1. جنسيت 99
4-1-1-2. وضعيت سني 100
4-1-1-3. تحصيلات 100
4-1-1-4. سابقه خدمت 101
4-1-2. آمار استنباطی 102
4-1-2-1. نتايج آزمون کولموگروف- اسميرنوف (ks) 102
4-1-2-2. تجزيه وتحليل داده¬ها 103
4-1-2-3. بررسي برازش مدل پژوهش 103
4-1-2-4. بررسي برازش مدل¬هاي اندازه¬گيري پژوهش 106
4-1-2-5. پايايي شاخص 106
4-1-2-6. روايي همگرا 108
4-1-2-7. روايي واگرا 109
4-1-2-8. برازش مدل ساختاري 110
4-1-2-9. معيار R Squares 110
4-1-2-10. برازش مدل کلي 111
4-1-2-11. آزمون فرضيه¬ها 111
4-1-2-12. فرضيه اصلي 112
4-1-2-13. فرضيههاي فرعي 112
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
مقدمه 117
5-1. خلاصهی تحقیق 118
5-2. نتایج تحقیق 119
5-2-1. نتایج آمار توصیفی 119
5-2-1-1. توصیف متغیرهای جمعیت شناختی 119
5-2-2. نتایج آمار استنباطی 119
5-2-2-1. بررسي برازش مدل¬هاي اندازه¬گيري پژوهش 120
5-2-2-2. آزمون فرضیات تحقیق 120
5-3. بحث و تبیین نتایج 123
5-4. مدل تحلیل نهایی 126
5-5. پیشنهادات کاربردی 126
5-6. پیشنهادات به پژوهشگران آتی 129
5-7. محدودیتهای پژوهش 130
فهرست منابع 131
چکیده انگلیسی 141