مسئولیت اجتماعی سازمان به عنوان رویکردی جدید در مباحث سازمان و مدیریت مطرح شده و امروزه جایگاه خود را دربرنامه ریزی کلان سازمانها ( از جمله در تدوین استراتژی، طرح ریزی سیستم های مدیریتی و ...) برجسته نموده است. مفهوم اصلی مسئولیت اجتماعی سازمان، کسب و کار مسئولانه و تعهد به شناسایی و تامین منافع تمامی ذینفعان سازمان با روشهای مناسب و بهره ور میباشد. دیدگاه کسب سود بیشینه به عنوان اولین هدف برای سازمان، هم اکنون جایگاه کم رنگی در ذهن مدیران دارد و توجه به بقا، رشد و ثبات و مسئولیت اجتماعی به عنوان یکی از اهداف اولیه برای سازمان ها مطرح است. مسئولیت اجتماعی با توجه به بعد اخلاقی و بشر دوستانه یکی از زیربناهایی اخلاق کسب و کار و از محورهای تعیین کننده مدیریت اخلاقی است. واژه ذینفعان که با مسئولیت اجتماعی شرکت شکل گرفت، سبب تغییر دیدگاه از حفظ منافع سهامداران به حفظ منافع ذینفعان و ایجاد توازن بهینه در منافع ذینفعان گردید انسانها سنگ بنا و روح سازمان ها هستند، آن را به حرکت در می آورند و اداره میکنند. مهم ترین مزیت رقابتی سازمان ها نیروی انسانی مستعد، شایسته و مسئول است. می توانید این تحقیق مدیریت اجرایی را به صورت فایل word دانلود نمایید.
مقدمه
امروزه مسائل زیادی پیرامون فعالیتها و عملکردهای شرکتها وسازمانها وجود دارد،معمولاً هرچه شرکتها توسعه یافته تر و جهانی تر شوند و در عرصه بازارهای جهانی مطرح تر گردند،با دغدغه ها و مسائل زیادی ازجمله کسب اعتبار جهانی، کسب سود، قدرت وتولید بهینه و بهروری بیشتر روبرو خواهند بود. عوامل بسیاری وجود دارد که توضیح می دهند که چرا بعضی از کشورها در مسائل اقتصادی ازدیگرکشورها موفق تر میباشند. طی دهه های اخیر روند فزاینده پیشرفت صنعتی از یک سو و محدودیت منابع طبیعی و زیست محیطی از سوی دیگر توجه جامعه بشری را به مسأله حفظ محیط زیست جلب نموده ، همچنین تقاضای روزافزون ذی نفعان از شرکت ها برای پذیرش مسئولیتهای اجتماعی ،شرکتها را به درگیرشدن در مسئولیتهای زیست محیطی واجتماعی تشویق می کند.دراثرجهانی شدن ،شرکتها درکشورهای درحال توسعه مایل به حرکت به سوی بازارهای جهانی بوده ،از این رو به منظور مقبولیت در بازارهای جهانی ،باید نشان دهند که در حال ایفای مسئولیت های زیست محیطی و اجتماعی شان هستند. لذا یکی از با اهمیت ترین موضوعات مطرح شده درسطح جهانی برای شرکتها موضوع مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتی است (وحیدی الیزایی و فخاری،1394). مسؤولیت اجتماعی سازمان، عامل اساسی بقای هر سازمان است. شرکتها و موسسات در جامعه ای کار می کنند که آن جامعه برای آنها فرصتهای مختلفی را جهت کسب سود و تحقق اهدافشان ایجاد کرده است، در مقابل این رفتار جامعه، سازمانهای مذکور نیز باید متعهد باشند که نیازها و خواسته های جامعه را آنگونه که مورد توجه ذینفعان است، برآورده کنند . از طرفی چالشهای محیطی عصر حاضر از نظر پیشرفت سریع فناوری، افزایش انتظارت مشتریان و ضرورت انعطاف¬پذیری، سازمانها را به جستجوی راهی برای تداوم بقای خود وادار کرده است . در این میان بسیاری از سازمانها راه حل و مزیت رقابتی را در نیروی انسانی خود میدانند. امروزه مشکل عمده بیشتر سازمانها بویژه در کشورهای در حال توسعه، کمبود مواد اولیه، انرژی و یا حتی فناوری نیست؛ بلکه مواردی است که مستقیم یا غیرمستقیم به مدیریت منابع انسانی برمی گردد(شیخ الاسلامی کندلوسی و آزوغ، 1395).
اهمیت تحقیق
مسئولیت اجتماعی سازمان موضوع حساسیت برانگیز و رو به توجه در سال های اخیر بوده و عامل اساسی بقای هر سازمانی محسوب می شود. سازمان های سرآمد به عنوان سازمان هایی پاسخگو، برای شفافیت و پاسخگویی به ذینفعان خود در قبال عملکردشان باید تعهدات خود به مسئولیت اجتماعی را از طریق ارزشهای خویش ابراز دارند و اطمینان حاصل کنند که این تعهدات در سراسر سازمان جاری می شوند و به این ترتیب مسئولیت پذیری اجتماعی برای آنان مزایای دو جانبه ای خواهد داشت بطوریکه هم سازمان از رویکرد اخلاقی تر و منسجم تر خود نفع می برد و هم جامعه و طرفهای ذینفع نیز نظر و برداشت بهتری از عملکرد و نقاط قوت سازمان خواهند داشت.
مسئولیت پذیری اجتماعی
· مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها عبارتند از تعهد مستمر مشاغل به داشتن رفتار اخلاقی ، مشارکت در توسعه اقتصادی و در همان حال بهبود کیفیت زندگی نیروی کار و خانواده هایشان در سطح وسیعتر، بهبود جامعه و اجتماع (جعفری و زاهدی،1396).
· مسئولیت اجتماعی شرکتی مفهوم مدیریت کسب و کار است که بر طبق آن شرکتها نه تنها سودآور می شوند، بلکه منافع اجتماعی و زیست محیطی را نیز در نظر می گیرند(کالوبیک ، 2015).
· عملکرد
· عملکرد شغلی در واقع به مجموع رفتارهایی که افراد، در ارتباط با شغل از خود بروز می دهند تعریف می شود(عرفانی خانقاهی و صفوی،1395).
برخی از روانکاوان اعتقاد دارند مسئولیت پذیری خصیصه ای است که از یک تصمیم سرنوشت ساز در برهه ای از زندگی انسانها نشئت می گیرد. به بیان دیگر انسانها تحت تأثیر عوامل گوناگون اجتماعی و تربیتی مسئولیت پذیر می شوند و این ویژگی را در پروسه زندگی خود پاس می دارند و در محیط کار نیز مسئولیت پذیر خواهند بود. اما آنها که چنین مرحله ای را طی ننموده اند، همواره از زیر بار مسئولیت شانه خالی خواهند کرد. کارشناسان علوم رفتارشناسی انسانها را در ارتباط با مسئولیت پذیری به دو گروه تقسیم می نمایند: انسانهای مسئولیت پذیر که مسئولیت آنچه را انجام می دهند بر عهده می گیرند و انسانهایی که تحت هر شرایطی از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کنند. از اینرو باید به هنگام انتخاب مدیران عنصر مسئولیت پذیری را به عنوان اساسی ترین ملاک انتخاب باید در مد نظر قرار داد. از سوی دیگر سیستم های کنترل در یک سازمان باید گونه ای شکل گیرد که کارکنان ناگزیر به مسئولیت پذیری باشند.
حوزه مسئولیت اجتماعی در بسیاری از کشورها با رشد خصوصی سازی معنا پیدا کرد. تا زمانیکه همه امکانات دولتی بود، دولتها وظیفه داشتند در کنار خدمت رسانی که انجام می دهند، به بحث مسئولیت اجتماعی هم بپردازند و در همه کشورها سازمانهایی نیز برای ایفا این نقش تشکیل شدند. و حتی با توسعه خصوصی سازی سازمانها و نهادهای خصوصی خود را موظف ندانستند که به حوزه مسئولیت اجتماعی ورود پیدا کنند. بلکه یکسری مسائل اجتماعی آنها را به این سمت برد و به این نتیجه رسیدند که نه تنها در برابر کارکنان بلکه در برابر جامعه نیز آنها مسئولند. همچنین قصد داشتند این ذهنیت مردم که شرکتهای خصوصی تنها به دنبال سود خود هستند را تغییر دهند؛ بحث مسئولیت اجتماعی را مطرح کردند . بدین ترتیب مسئولیت اجتماعی در دهه 80 همزمان با رشد نهادهای خصوصی رشد کرد.
در سالهای اخیر تأکید فزاینده ای بر اهمیت مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکتها در قبال اقتصاد می شود. همچنین با فرض اینکه خدمات این شرکتها عامل ایجاد منافع در محیط رقابتی باشد، شده است. که در بر گیرنده اهداف زیست محیطی می باشد(وازکز و هرناندز ، 2014). امروزه جذابیت هر شرکت بر اساس درک مردم از ارزش های اصلی شرکت و ویژگی های اجتماعی آن تعریف می شود(هوی تسای و همکاران،2015). افزایش جمعیت، کمیابی منابع، آلودگی های محیطی و مباحثی از این قبیل باعث شد، مسئولیت اجتماعی شرکت ها از اهمیت بالایی برخوردار باشند(صنوبر و همکاران، 1390). تقاضاي روزافزون ذي نفعان از شركت ها براي پذيرش مسئوليت هاي اجتماعي، شركت ها را به درگيرشدن در مسئوليت هاي زيست محيطي و اجتماعي تشويق كرده است. منظور از مسئوليت هاي اجتماعي سازمان، پيوستگي و اتحاد ميان فعاليت ها و ارز شهاي سازمان به گونه اي است كه منافع تمام ذي نفعان، شامل سهامداران، مشتريان، كاركنان، سرمايه گذاران و عموم جامعه، در سياست و عملكرد سازمان منعكس شود(مران جوری و علی خانی، 1393). مسائل زیست محیطی و اجتماعی پیش روی جامعه آنقدر گسترده شده اند که دولتها نمی توانند به تنهایی بطور مؤثر با آنها رو به رو شوند.
فصل اول: کلیات تحقیق
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق
فصل سوم: روش تحقیق
منابع و مآخذ