اغلب تئوریهای مدیریت بر سازمانهایی متمرکز است که افراد حضور در آنها را با اختیار خود انتخاب میکنند و برحسب نوع تعهدات خود میتوانند در زمان دلخواه سازمان را ترک نمایند؛ اما برخی سازمانها نیز وجود دارند که افراد به اختیار خود، حضور در آنها را انتخاب نمیکنند، بلکه مجبورند بهحکم قانون یا شرایط خاص مانند جنگ مدتی در آن حضور یابند، مانند زندانها، اردوگاههای اسرای جنگی یا اردوگاه پناهندگان که در این پژوهش اردوگاههای اسرای جنگی ایران در عراق موردمطالعه قرارگرفته است. بررسیها نشان میدهد مطالعات اندکی با رویکرد علمی بهویژه در حوزه رشته مدیریت در خصوص اسارت وزندگی اردوگاهی اسرای ایرانی در عراق، انجامشده است. با توجه به اهمیت بررسی زندگی آزادگان در شرایط خاص و بحرانی و الگوبرداری از شیوه مدیریت آنها برای سایر شرایط مشابه و آیندگان، هدف پژوهش حاضر شناسایی و تبیین عناصر و مؤلفههای مدل مدیریت استراتژیک منابع انسانی اسرای جنگی ایران در اردوگاههای عراق است. در این مسیر با استفاده از روش داده بنیاد، ابعاد و مؤلفههای مدل شناسایی و بر مبنای آن مدل مدیریت استراتژیک منابع انسانی اسرای جنگی ایران در اردوگاههای عراق طراحی و تدوینشده است. جامعه آماری این پژوهش را آزادگان کشور جمهوری اسلامی ایران تشکیل دادهاند. می توانید این پژوهش رشته مدیریت را به صورت فایل word داتلود نمایید.
مقدمه
در عصر حاضر همه سازمانها تحت تأثیر چالشهای رقابتی و محیط متغیر و پویای کنونی قرار میگیرند که باید راهکارهایی را انتخاب کنند که با استفاده از آن به فعالیتهای روزمره خود ادامه دهند. مدیریت استراتژیک منابع انسانی جهت و رویکردی کلی نسبت به مسائل درازمدت مربوط به کارکنان در سازمان را دربر میگیرد. همه سازمانها استراتژیها یا حداقل، ایدهای در جهت رسیدن به آرمانهای خوددارند. اگرچه همیشه ممکن است که بهصورت نوشتهشده یا بهطور تعمدی فرموله شده نباشند، اما تصوری از مسیر آینده است. این استراتژی، رفتار سازمانی و راه فائق آمدن سازمان در برابر تغییرات داخلی و خارجی را تعیین میکند. تعاریف بسیاری از مدیریت استراتژیک منابع انسانی وجود دارد. اغلب مدیریت استراتژیک منابع انسانی را بهعنوان فعالیتهای مؤثر بر رفتار افراد در تلاشهای خود برای پاسخگویی به نیازهای استراتژیک کسبوکار، یا بهعنوان الگویی از برنامهریزی استقرار منابع انسانی و فعالیتهای در نظر گرفتهشده برای دستیابی به اهداف سازمان تعریف میکنند (شولر ، 1992، ص. 8-23). از طرفی مهمترین عامل در فرآیندهای سازمانی، نیروی انسانی است؛ بنابراین برای اجرای مدیریت استراتژیک در سازمان یکی از عناصری که میتواند تأثیرات شگرفی را با خود به همراه آورد اعمال در حوزه منابع انسانی است. جنگ یکی از چالشهای محیطی است که تأثیر زیادی بر استراتژیها و عملکرد منابع انسانی در سازمانهای مختلف دارد.
تعریف مفهومی و عملیاتی واژگان تحقیق
اسارت: گرفتار شدن در دست دشمن به شكل اسير و سلب آزادي و شروع زندگي همراه با فشار روحی و روانی و ابهام براي مدتزمانی نامعلوم، پرفشارترين و رنجآورترین دوران زندگي يك رزمنده است (كرمی نيا و دیگران، 1386، ص.187-179). در این تحقیق منظور از اسارت دوره ای است که در آن رزمندگان ایرانی در جبهههای نبرد بین ایران و عراق به اسارت ارتش عراق درآمدند و در یک بازه زمانی 10 ساله در زندانها و اردوگاههای عراق بهعنوان اسیر جنگی زندگی میکردند. بهطورکلی در طول هشت سال جنگ، نیروهای نظامی که به جبهه اعزام شدند، شامل ارتش جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بسیج مردمی، روحانیون، چریکهای شهید چمران، نیروی انتظامی و ژاندارمری و جهاد سازندگی بودند که از این میان تعدادی توسط ارتش عراق به اسارت درآمدند. همچنین تعدادی از غیرنظامیان نیز شامل مردم عادی شهرها و روستاهای اشغالشده نیز به اسارت ارتش عراق درآمدند که در بین آنها افراد سرگردان، منافقین و حتی قاچاقچیان نیز حضور داشتند.
رهبران استراتژیک: استراتژیست ها یا رهبران استراتژیک مسئولیت موفقیت یا شکست هر سازمانی را بر عهده دارند و سازمان را در مسیر آینده هدایت می کنند. افراد مختلفی ازجمله اعضای هیئتمدیره، مدیران میانی، سهامداران، مالکان و متخصصین جزو استراتژیست ها ی سازمان محسوب می شوند
عوامل درونی: عواملي كه بر عملكرد سازمان تأثیر میگذارند و در كنترل سازمان هستند. عوامل داخلی عواملی هستند که مربوط به درون شرکت هستند و برخلاف عوامل خارجی تا حدودی تحت كنترل مديريت هستند كه از بررسي و تجزیهوتحلیل آنها نقاط قوت و ضعف مشخص ميگردد. نقاط قوت و ضعف ازجمله عوامل داخلی هستند. نقاط قوت و ضعف با مقایسه عملکرد گذشته و حال و یا مقایسه با متوسط صنعت و مقایسه رقبا تعیین میشود (فیض، 1389، ص. 182). در این تحقیق منظور از عوامل درونی به عواملی گفته میشود که بر عملکرد اسرا در اردوگاههای عراق تأثیر داشتند و تا حدودی تحت کنترل آنها بودند. مثل برگزاری کلاسهای فرهنگی، برگزاری برنامههای مختلف فرهنگی- ورزشی و...
تعاریف مدیریت منابع انسانی
تعاریف متعددی از دیدگاههای متفاوت در مورد مدیریت منابع انسانی وجود دارد که این تعدد تعاریف ناشی از رویکرد سختافزاری و نرمافزاری به این رشته است. رویکرد نرمافزاری برگرفته از چارچوب هاروارد بر اهمیت همردیفی سیاستهای منابع انسانی با راهبرد سازمانی ضمن تأکید بر نقش کارکنان بهعنوان داراییهای ارزشمند و منبع پایدار مزایای رقابتی توجه دارد (و رویکرد سختافزاری ضمن تأکید بر استفاده از سامانههای منابع انسانی در جهت دستیابی به اهداف راهبردی سازمان بیشتر به منابع و بهخصوص منابع انسانی توجه دارد) (کالینگس و وود ، 2009، ص. 3 - 2). دو نمونه از تعاریف جامع در حوزه مدیریت منابع انسانی عبارتاند از؛ مدیریت منابع انسانی چشماندازی مدیریتی است که در مورد ضرورت و نیاز به ایجاد مجموعه متحدی از سیاستهای پرسنلی برای حمایت از راهبرد سازمانی بحث میکند (بیکنن و هنزیسکی ، 2004، ص. 679)؛ و در تعریفی دیگر آمده است که مدیریت منابع انسانی رویکرد راهبردی مدیریت روابط باکار کنان است که بر استفاده از تواناییهای افراد که برای دستیابی به مزایای رقابتی مهم هستند، از طریق مجموعه متمایزی از سیاستها، رویهها و برنامههای شغلی به دست میآید تأکید دارد.
فصل اول کلیات تحقیق 1
1-1. مقدمه 2
1-2. بيان مسئله 3
1-3. اهمیت و ضرورت پژوهش 6
1-4. اهداف پژوهش 7
1-5. سؤالات پژوهش 8
1-6. قلمرو پژوهش 8
1-6-1. قلمرو موضوعی 8
1-6-2. قلمرو مکانی 8
1-6-3. قلمرو زمانی 8
1-7. روش شناسی پژوهش 8
1-8. روش تجزیهوتحلیل داده ها 9
1-9. استفادهکنندگان از نتایج پژوهش 9
1-10. جنبه های نوآوری پژوهش 9
1-11. تعریف مفهومی و عملیاتی واژگان تحقیق 10
1-12. ساختار کلی رساله 11
فصل دوم بررسی مبانی نظری 2
2-1. مقدمه 14
2-2. تعاریف مدیریت منابع انسانی 14
2-3. انواع مدیریت منابع انسانی 15
2-4. رویکردهای مدیریت منابع انسانی 16
2-5. وظايف و فعالیتهای مديريت منابع انساني 17
2-6. انواع نظریههای مدیریت منابع انسانی 19
2-7. چالشهای مدیریت منابع انسانی 19
2-8. مدلهای مدیریت استراتژیک منابع انسانی 20
2-8-1. مدل تطبیقی مدیریت منابع انسانی 20
2-8-2. چارچوب هاروارد 21
2-8-3. مدل نقشه قلمرو مديريت منابع انساني دانشگاه هاروارد 23
2-8-4. مدل سازگار یا جور شده مدیریت منابع انسانی میشیگان 24
2-8-5. مدل چرخه منابع انسانی ویلسون 25
2-8-6. مدل آسيبشناسي عملكرد سازماني مرکز پژوهش توسعه بینالمللی 26
2-8-7. مدل عوامل مؤثر بر عملکرد سازمانی 27
2-8-8. مدل تلفيقي نظام مديريت منابع انساني 28
2-8-9. مدل بلوغ مدیریت استعداد 29
2-9. نقد و تحلیل مبانی نظری 31
2-10. مروري بر سوابق پژوهش 34
2-10-1. پژوهشهای داخلی 34
2-10-2. پژوهشهای خارجی 39
11-2. مدل مفهومی و چارچوب نظری پژوهش 41
12-2. جمعبندی فصل دوم 42
فصل سوم جنگ و دوران اسارت 14
3-1. مقدمه 45
3-2. جنگ تحمیلی عراق علیه ایران 47
3-3. دلایل آغاز جنگ عراق علیه ایران 47
3-4. دوران اسارت 53
3-5. اماکن نگهداری اسرای ایرانی در عراق 55
3-5-1. فهرست اردوگاههای اسرای ایرانی در کشور عراق به ترتیب شماره و نام و مقطع 56
3-5-2. ساختار اردوگـاههای موصـل 57
3-5-3. اردوگاههای رمادی 59
3-5-4. اردوگاه رمادی 10 60
3-5-5. فضاي فيزيکي اردوگاه رمادی 10 60
3-6. کنوانسیون سوم ژنو 62
3-6-1. باب سوم/ بخش اول: شروع اسارت 62
3-6-2. باب سوم /بخش دوم: مسکن و غذا و لباس اسیران جنگی 64
3-7. ساختار جمعیتی اسرای ایرانی در اردوگاههای عراق 66
3-8. آزادی اسرا 68
3-9. جمعبندی فصل سوم 73
فصل چهارم روششناسی پژوهش 74
4-1. مقدمه 73
4-2. روش پژوهش 73
4-3. مراحل انجام تحقیق 74
4-4. روش کیفی تحقیق 75
4-4-1. جامعه و نمونه آماری 76
4-4-2. ابزار گردآوری دادهها 78
4-4-3. روایی 79
4-4-4. پایایی 81
4-5. روش تحلیل داده ها 81
4-6. جمعبندی فصل چهارم 84
فصل پنجم تجزیهوتحلیل دادهها 86
5-1. مقدمه 87
5-2. توصیف ویژگیهای جمعیت شناختی مصاحبهشوندگان 88
5-2-1. توصیف ویژگیهای جمعیت شناختی پاسخدهندگان به پرسشنامه 90
5-3. کدگذاری 93
5-4. طراحی و تبیین مدل مدیریت استراتژیک منابع انسانی اسرای جنگی ایران در اردوگاههای عراق 197
5-4-1. عوامل تشنجزا و بحرانآفرین 199
5-4-1-1. نیروهای عراقی 199
5-4-1-2. اسرای ایرانی 200
5-4-1-3. عوامل زمینهای 204
5-4-2. ضرورت مدیریت بحران و حل تعارض در اردوگاه 206
5-4-3. ورود رهبران استراتژیک به عرصه حل تعارض و بحران 206
5-4-4. کمیته بینالمللی صلیب سرخ 209
5-4-4-1. مهمترین فعالیتهای گروه حمايت از اسرا و مفقودين ايراني 210
5-4-4-2. مهمترین فعالیتهای اداره جستجوي مفقودين هلالاحمر ج.ا.ا 211
5-4-4-3. خدمات صلیب سرخ جهانی 211
5-4-5. شکلگیری هسته اولیه مدیریت استراتژیک منابع انسانی اسرا 212
5-4-6. توسعه مدل مدیریت استراتژیک منابع انسانی اسرا 213
5-4-7. تدوین استراتژیهای مدیریت استراتژیک منابع انسانی اسرا 214
5-4-7-1. عوامل محیطی مؤثر بر استراتژیهای مدیریت استراتژیک منابع انسانی اسرا 215
5-4-7-2. عوامل داخلی مؤثر بر استراتژیهای مدیریت استراتژیک منابع انسانی اسرا 217
5-4-8. استراتژیهای مدیریت استراتژیک منابع انسانی اسرا 219
5-4-8-1. استراتژی طراحی مشاغل و بهکارگیری منابع انسانی 225
5-4-8-2. استراتژی اجتماعی سازی اسیران تازهوارد 236
5-4-8-3. استراتژی جابجایی و نقلوانتقال اسرا بین اردوگاهها و آسایشگاهها 237
5-4-8-4. استراتژی طراحی و اجرای برنامههای آموزشی 239
5-4-8-4-1. اهداف برنامههای آموزشی در اردوگاههای اسرا 239
5-4-8-4-2. ابزار و تجهیزات آموزشی 240
5-4-8-4-3. انواع برنامهها و دورههای آموزشی 244
5-4-8-5. استراتژی توسعه خلاقیت و نوآوری 246
5-4-8-5-1. انواع وسایل، ملزومات، صنایعدستی و آثار هنری ساختهشده توسط اسرا 247
5-4-8-5-2. تولید صنایعدستی 249
5-4-8-6. استراتژی طراحی و اجرای برنامههای فرهنگی- هنری 255
5-4-8-7. استراتژی طراحی و اجرای برنامههای ورزشی 257
5-4-8-8. استراتژی طراحی و پیادهسازی سیستم اطلاعات مدیریت اسرا 259
5-4-8-8-1.عوامل زمینهای 261
5-4-8-8-2.تشکیل تیم سیستم اطلاعات مدیریت 262
5-4-8-8-3.جمعآوری دادهها و تولید اطلاعات 262
5-4-8-8-4.تجزیهوتحلیل، پالایش و فرآوری اطلاعات 264
5-4-8-8-5. شیوههای توزیع و انتشار اخبار و اطلاعات 265
5-4-8-8-6. تأثیر سیستم مدیریت اطلاعات بر مدیریت منابع انسانی در اردوگاه 269
5-4-8-8-7. بازخورد 270
5-4-9. استراتژی طراحی و پیاده سازی نظام خدمات رفاهی در اردوگاههای اسرا 270
10-4-5. استراتژی طراحی و پیاده سازی نظام پاداش، تنبیه و جبران خدمات 282
11-4-5. اجرای استراتژیهای مدیریت منابع انسانی در اردوگاهها 293
12-4-5. پیامدهای مدیریت استراتژیک منابع انسانی اسرا 293
1-12-4-5. پیامدهای فردی 293
2-12-4-5. پیامدهای عمومی 296
13-4-5. اخذ بازخور، ارزیابی و انجام اقدامات اصلاحی 297
14-4-5. جمعبندی فصل پنجم 298
فصل ششم بحث، نتیجهگیری و پیشنهادها 277
6-1. مقدمه 278
6-2. خلاصه نتایج پژوهش 278
6-3. نتایج بهدستآمده از تحلیل محتوا 280
6-4. نتایج بهدستآمده از آمار توصیفی، ویژگی های جمعیت شناختی افراد نمونه 286
6-5. بحث و نتیجه گیری 286
6-6. محدودیتهای تحقیق 278
6-7. پیشنهادهای کاربردی 278
6-8. پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده 279
6-9. جمعبندی فصل ششم 280
الف). فهرست منابع فارسی 286
ب). فهرست منابع انگلیسی 292