مساله اصلی در این تحقیق این است که بدون کم رنگ کردن اهمیت سایر عوامل، بر عامل دیگری یعنی کیفیت محیط کسب و کار که هم به صورت تجربی و هم نظری به آن توجه کمتری شده است، تمرکز شود. در واقع در این تحقیق در نظر است که اثر کیفیت محیط کسب و کار بر فرهنگ مالیاتی در استانهای مختلف کشور مورد بررسی قرار گیرد .به منظور بررسی تاثیر محیط کسب و کار بر فرهنگ مالیاتی ، دو دسته از استانها شامل یک دسته با کیفیت بالای محیط کسب و کار و دسته دوم استانهای با کیفیت پایین محیط کسب و کار طی دوره 95-1390 انتخاب شده اند. پس از تعیین متغیرها، تلاش برای جستجوی روشی برای اجرای تحقیق ادامه یافت و روش رگرسیون داده های پانل ، با توجه به مدلهای مربوطه، بکار گرفته شد. پس از اینکه روش تحقیق مشخص شد، با استفاده از ابزارهای مناسب، دادههای مورد نیاز برای آزمون فرضیه جمعآوری، دستهبندی و تجزیه و تحلیل و در نهایت فرضیهها آزمون گردید. می توانید این تحقیق مدیریت را به صورت فایل word دانلود نمایید.
مقدمه
بررسیها و مطالعات صورت گرفته نشان می دهد که مهمترین چالش پیش روی نظام مالیاتی کشور، مسئله فرهنگ مالیاتی است. دستگاه مالیاتی کشور باید برای فرهنگسازی و نهادینه کردن ارزشها و باورهای مناسب مالیاتی برنامه ریزی کند. شهروندان کشورهای پیشرفته بدلیل اعتقادی که به نقش مالیات در تامین رفاه عمومی و ارتقاء شاخص های اقتصادی کشورهای خود پیدا کرده اند، پرداخت مالیات به دولت را یکی از مهمترین وظایف ملی خویش می دانند معمولاً برای برنامه ریزی و اصلاح هر موضوع و پدیده ای ابتدا باید موقعیت و شرایط آن مورد شناسایی قرار گرفته و سپس تجزیه و تحلیل بر روی آن انجام گیرد. امروزه مالیات در کشور ما و حتی در دنیا به دلیل نقش چشمگیر آن در تامین هزینه های دولت و مهمتر از همه کمک به عدم اتلاف انرژی هائی مانند نفت و گاز، مورد توجه فراوان قرار گرفته است. بنابراین باید دولت در زمینه افزایش درآمد خود از طریق اخذ مالیات سرمایه گذاری کند. بدین صورت که هم مودیان را به عنوان افرادی که مالیات خود را پرداخت می کنند توجیه کند و هم اینکه راههای وصول مالیات را منطقی و تسهیل کند. توجیه مودیان و اینکه با رضایت مالیات را پرداخت نمایند مساله ای است که کاملاً به موضوع فرهنگ سازی مربوط می شود.
فرهنگ سازی
فرهنگ سازی مقوله ای است که عمدتاً از طریق رسانه های جمعی صورت می گیرد. به منظور برنامه ریزی در این زمینه ابتدا باید درک درستی از شرایط داشت تا بتوان موقعیت کنونی را بخوبی تشریح نمود. برای مثال اگر بخواهیم فرهنگ سازی و برنامه ریزی درست در امر مالیات انجام دهیم باید بدانیم ذهنیت افراد جامعه نسبت به مالیات در چه مرحله ای است به دیگر سخن انگاره های منفی یا مثبت نسبت به پرداخت مالیات در جامعه چگونه است؟ منظور از انگاره های ذهنی، پنداشتهای قالبی کوتاه و همگون از گروهها، جوامع، پدیده های اجتماعی و ... می باشند که بر اساس برخی پیش ذهنیتهای قبلی ساخته شده اند. در واقع اگر شخص در فرهنگی رشد نماید که فضای فرهنگی آن نگاهی مثبت نسبت به مالیات نداشته و مفهوم مالیات به گونه ای در آن فضا طرح گردد که تاثیری مثبت در بین مردم و ذهنیت آنها نداشته باشد این شخص با فرهنگ بی اعتمادی رشد پیدا نموده و فرار از مالیات برای او به عنوان یک ارزش تلقی می گردد(همان منبع )
فرهنگ مالیاتی ،مجموعهای از طرز تلقی، بینش ،برداشت ،ارزش های اجتماعی و عکسالعمل و میزان آگاهی مردم از مالیات و قوانین ،شیوه دریافت و هزینه کرد آن می باشد .هرچقدر فرهنگ مالیاتی جایگاه مناسبی در بین مردم داشته باشد و قوانین و سیستم های مالیاتی کارا باشند ،انگیزه مشارکت در پرداخت مالیات و افزودن بر درامدهای مالیاتی تقویت خواهد شد .درآمدهای مالیاتی بخش اعظم درآمدهای مالیاتی کشورهای توسعه یافته را تشکیل می دهد . در برخی کشورها درآمدهای مالیاتی ۴۹ تا ۵۵ درصد تولید ناخالص ملی است در حالی که در ایران حداکثر ۷ درصد است.این در حالی است که بر اساس اعلام آمارهای اقتصادی ارائه شده از سوی مراکز و نهادهای جهانی از جمله بانک جهانی و صندوق بینالمللی پول، میتوان چنین گفت که بیش از ۸۵ درصد درآمدهای اکثرکشورهای دنیا به غیر از چند کشور نفت خیز منطقه خاورمیانه، حتی آمریکا،روسیه وبلژیک هم که نفت دارند، از طریق مالیات تامین میشود.درامد مالیاتی بر اساس اقتصاد مقاومتی بایستی هزینه های عمومی دولت را پوشش دهد این در حالی است که این پوشش از ۲۵ درصد در سالهای گذشته به ۳۵ درصد نزدیک شده است بطوریکه درامدهای مالیاتی برای سال ۹۵ حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است در حالیکه بودجه عمومی دولت حدود ۳۰۰ هزار میلیارد است .بی تردید با تقویت فرهنگ مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی تحقق درامد مالیاتی ۱۵۰ هزار میلیاردی در کوتاه مدت دست یافتنی خواهد بود .( ﻧــﻮرى ﺧﺎﻧﯿﻮردى،اﺻﻐﺮ 1394).
در ﺑﺴﯿﺎري از ﮐﺸﻮرﻫﺎ، ﺷﻬﺮوﻧﺪ ﻣﻌﺎدل ﻣﺎﻟﯿﺎت دﻫﻨﺪه اﺳﺖ. ﯾﻌﻨﯽ ﻣﺮدم ﭘﺬﯾﺮﻓﺘﻪ اﻧﺪ ﮐﻪ اﮔﺮ ﺧﺪﻣﺘﯽ درﯾﺎﻓﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ، ﺑﺎﯾﺴﺘﯽ ﻫﺰﯾﻨﻪ آن را ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﯾﺎ ﻏﯿﺮﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﺑﭙﺮدازﻧﺪ. ﻋﺪم ﻓﺎﺻﻠﻪ ﻣﯿﺎن دوﻟﺖ و ﻣﺮدم، ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻢ ﺗﺮﯾﻦ ﻣﺴﺎﺋﻞ در ﭘﺮداﺧﺖ ﺑﺎ رﻏﺒﺖ ﻣﺎﻟﯿﺎت اﺳﺖ. ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﻣﻨﻈﻮر در ﺑﺴﯿﺎري از ﮐﺸﻮرﻫﺎ، ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎي ﻗﺪرﺗﻤﻨﺪي وﺟﻮد دارد ﮐﻪ ﺑﺮ ﻧﺤﻮه ي ﻣﺼﺮف ﻣﺎﻟﯿﺎت ﻧﻈﺎرت داﺷﺘﻪ و ﻋﻤﻠﮑﺮد آن ﻫﺎ ﻣﺎﻟﯿﺎت دﻫﻨﺪﮔﺎن را ﻣﻄﻤﺌﻦ ﻣﯽ ﺳﺎزد ﮐﻪ ﻣﺎﻟﯿﺎت ﻫﺎي ﭘﺮداﺧﺘﯽ آن ﻫﺎ ﺑﺮاي ﻫﻤﺎن ﻣﺼﺎرﻓﯽ ﮐﻪ در ﺑﻮدﺟﻪ دوﻟﺖ ﻣﻨﻈﻮر ﺷﺪه ﺑﻪ ﻣﺼﺮف ﻣﯽ رﺳﺪ. آﺷﮑﺎر ﮐﺮدن ﻧﺤﻮه ي ﻫﺰﯾﻨﻪ ي درآﻣﺪﻫﺎي ﻣﺎﻟﯿﺎﺗﯽ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﮔﺎﻣﯽ ﻣﻬﻢ در ﺟﻠﺐ اﻋﺘﻤﺎد ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. اﯾﻦ اﻃﻤﯿﻨﺎن و اﻋﺘﻤﺎد، ﻣﻮﺛﺮﺗﺮﯾﻦ راه ﮐﺎراﯾﯽ در اﻇﻬﺎر، ﺗﺸﺨﯿﺺ و وﺻﻮل ﻣﺎﻟﯿﺎت اﺳﺖ. ﻋﺎﻣﻞ دﯾﮕﺮ در اﯾﺠﺎد ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻣﺎﻟﯿﺎﺗﯽ ﺗﺒﻠﯿﻎ در ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻣﺎﻟﯿﺎﺗﯽ اﺳﺖ. ﻗﻄﻌﺎ اﮔﺮ ﺷﺮط ﮐﺎﻓﯽ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﻧﺒﺎﺷﺪ؛ ﺷﺮط ﻻزم اﺳﺖ. ﺑﺎ آﮔﺎﻫﯽ رﺳﺎﻧﯽ از ﻃﺮﯾﻖ رادﯾﻮ و ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮن ﻣﯽ ﺗﻮان ﺗﺤﻮﻻت اﺳﺎﺳﯽ در زﻣﯿﻨﻪ ﻣﺎﻟﯿﺎت ﺑﻪ وﺟﻮد آورد.
ﭘﺎﯾﻪ ﮔﺬاري ﻧﻈﺎم ﻣﺎﻟﯿﺎﺗﯽ ﮐﺸﻮر ﺿﺮورﺗﯽ اﺳﺎﺳﯽ در اﯾﺠﺎد ﻓﺮﺻﺖ ﻫﺎي ﺟﺪي ﺑﺮاي ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ اﻗﺘﺼﺎدي ﮐﺸﻮر اﺳﺖ ﺗﺎ ﺑﺎ آن ﺑﺘﻮان ﻫﺪاﯾﺖ اﻗﺘﺼﺎد ﮐﺸﻮر را ﺑﻪ درﺳﺘﯽ اﻧﺠﺎم داد. اﯾﻦ اﺑﺰار ﺑﻪ ﻃﻮر ﺑﺴﯿﺎر ﺟﺪي و ﺣﯿﺎﺗﯽ در ﮐﺸﻮرﻫﺎي دﯾﮕﺮ در ﺣﺎل ﭘﯿﮕﯿﺮي اﺳﺖ و ﮔﺎه ﻧﻈﻢ و اﻧﻀﺒﺎط اﻗﺘﺼﺎدي ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺮ ﭘﺎﯾﻪ و اﺳﺎس اﯾﻦ اﺑﺰار ﺑﺴﯿﺎر ﺟﺪي اﺳﺖ و ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯽ رﺳﺪ ﺗﺎ اﯾﻦ اﺑﺰار ﮔﺮاﻧﻘﺪر ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮار ﻧﮕﯿﺮد، ﻧﻤﯽ ﺗﻮان اﻗﺘﺼﺎد ﮐﺸﻮر را ﺑﻪ ﻣﺴﯿﺮ ﺻﺤﯿﺢ ﺗﺮ ﻫﺪاﯾﺖ ﻧﻤﻮد. از ﻃﺮﯾﻖ اﯾﻦ اﺑﺰار ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﻫﺎ و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎي اﻗﺘﺼﺎدي در ﭼﺎرﭼﻮب ﯾﮏ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ي ﻣﺪون ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ ﺳﻮي رﺷﺪ اﻗﺘﺼﺎدي ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ اﯾﺠﺎد ﻋﺪاﻟﺖ ﻫﺪاﯾﺖ ﺷﻮد. ﺑﺎ اﺟﺮاي ﻧﻈﺎم ﻣﺎﻟﯿﺎﺗﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻣﯽ ﺗﻮان ﺑﺎ ﺷﺮاﯾﻂ ﻣﻄﻠﻮب ﺗﺮي ﺑﻪ ﮔﺴﺘﺮش ﻋﺪاﻟﺖ و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ اﻗﺘﺼﺎدي ﮐﺸﻮر دﺳﺖ زد و از اﯾﺠﺎد ﺷﮑﺎف درآﻣﺪي ﺑﺎﻻ در ﺟﺎﻣﻌﻪ و ﻧﺎﻫﻨﺠﺎري ﻫﺎي ﻧﺎﺷﯽ از آن ﺟﻠﻮﮔﯿﺮي ﮐﺮد.
اﺛﺮات ﻧﻈﺎم ﻣﺎﻟﯿﺎﺗﯽ ﮐﺎرآﻣﺪ
اﻟﻒ: از ﻟﺤﺎظ اﻗﺘﺼﺎدي:
ﺟﺬب درآﻣﺪ ﺑﺮاي دوﻟﺖ
ﮐﻤﮏ ﺑﻪ ﮐﺎراﯾﯽ ﻧﻬﺎدﻫﺎي اﻗﺘﺼﺎدي ﺗﻮزﯾﻊ ﺷﻔﺎف ﮐﺎﻻﻫﺎ و ﺧﺪﻣﺎت اﻗﺘﺼﺎدي
ب: از ﻟﺤﺎظ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ:
رﺷﺪ ﻣﺮدم ﺳﺎﻻري
ﺗﻘﻮﯾﺖ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﮐﺎر
ﻋﻮاﻣﻞ ﺗﺸﻜﻴﻞ دﻫﻨﺪه ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻲ
اﻟﻒ. ﻋﻮاﻣﻞ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺷﺪن:ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﯾﻨﮑﻪ اﻧﺴﺎن از ﺑﺪو ﺗﻮﻟﺪ ﺗﺎ ﻟﺤﻈﻪ ﻣﺮگ ﻫﻤﻮاره در ﻣﻌﺮض ﺟﺮﯾﺎن اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺷﺪن ﻗﺮار ﻣﯽﮔﯿﺮد ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯽرﺳﺪ ﮐﻪ ﻋﺎﻣﻞ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺷﺪن ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ ﻋﻨـﻮان ﯾـﮏ ﻣﻔﻬـﻮم ﮐﻠﯿـﺪي ﻣـﻮردﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار ﺑﮕﯿﺮد. ﮐﻪ از ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ آﻧﻬﺎ ﻣﯽﺗﻮان ﺑﻪ: ﻫﻤﮑﺎران ﺻﻨﻔﯽ، اﻟﺘﺰام و ﭘﺎي ﺑﻨﺪي ﺑﻪ دﯾﻦ،رﺳﺎﻧﻪ ارﺗﺒﺎط ﺟﻤﻌﯽ، ﺳﻨﺖ ﻣﺎﻟﯿﺎت دﻫﯽ در ﺧﺎﻧﻮاده و ﻗﺎﻧﻮن ﮔﺮاﺋﯽ اﺷﺎره ﻧﻤﻮد.
ب. ﻋﻮاﻣﻞ درون ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ:
ﺳﺎزﻣﺎن اﻣﻮر ﻣﺎﻟﯿﺎﺗﯽ ﮐﺸﻮر ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺘﻮﻟﯽ ﺟﻤﻊ آوري و وﺻﻮل ﻣﺎﻟﯿﺎت ﻧﯿﺰ ﻣﯽﺑﺎﯾﺴﺖ در درون ﺧﻮد ﺗﻐﯿﯿﺮاﺗﯽ را اﯾﺠﺎد ﻣﯽﮐﺮد ﺗﺎ ﺑﺘﻮاﻧﺪ ﺑﻪ رﺷﺪ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻣﺎﻟﯿﺎﺗﯽ ﮐﻤﮏ ﮐﻨـﺪ. ﻣﻬـﻢ ﺗـﺮﯾﻦ ﻋﻮاﻣـﻞﺗﺄﺛﯿﺮ ﮔﺬار در درون ﺳﺎزﻣﺎن ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از: ﻣﮑﺎﻧﯿﺰه ﮐﺮدن اﻣﻮر، ﻧﻈﺎم ﺟﺎﻣﻊ اﻃﻼﻋﺎت ﻣﺎﻟﯿﺎﺗﯽ، اﻃﻼع رﺳﺎﻧﯽ، ﺷﻔﺎف ﺳﺎزي ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺎﻟﯿﺎﺗﻬﺎ )ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺎﻟﯿﺎﺗﻬﺎي ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ و ﻣﺎﻟﯿﺎت ﺑﺮ ارزش اﻓﺰوده(.
ج.ﻋﻮاﻣﻞ ﺑﺮون ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ:
ﺑﺮاي اﯾﻨﮑﻪ ﺳﺎزﻣﺎن اﻣﻮر ﻣﺎﻟﯿﺎﺗﯽ ﺑﺘﻮاﻧﺪ ﭼﺮخ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻣﺎﻟﯿﺎﺗﯽ را ﮐﺎﻣﻞ ﮐﻨﺪ ﻧﯿﺎز ﻣﺒﺮﻣﯽ ﺑـﻪﻫﻤﮑﺎري ﺑﺎ ﺑﯿﺮون از ﺳﺎزﻣﺎن دارد. ﮐﻪ ازﻣﻬﻢ ﺗﺮﯾﻦ آﻧﻬﺎ ﻣﯽﺗـﻮان از: ﻧﻘـﺶ اﺗﺤﺎدﯾـﻪﻫـﺎ ي ﺻـﻨﻔﯽ،داﺷﺘﻦ وﮐﯿﻞ ﺣﻘﻮﻗﯽ ﺑﺮاي ﻣﻮدﯾﺎن و ﺗﺸﻮﯾﻖ و ﺗﻘﺪﯾﺮ از ﻣﻮدﯾﺎن ﺧﻮش ﺣﺴﺎب ﻧﺎم ﺑﺮد.
حال مساله اصلی تحقیق این است که آیا محیط کسب و کار در استانهای مختلف می تواند توضیح دهنده فرهنگ مالیاتی آنها باشد
ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻲ
فرهنگ مالیات، مجوعه رفتارهایی که برای ادای بهینه مالیات از طرف مودیان و بهترین شیوه وصول آن از سوی مراجع مالیاتی تعریف می گردد که ناشی از نگرش، برداشت طرز تلقی و قوانین و مقررات مربوط می باشد.
عوامل متشکله فرهنگی مالیات عبارتند از: 1- میزان عبرت آموزی مردم ازتاریخ، یعنی بستگی به اینکه افراد جامعه از ادوار گذشته که سینه به سینه یا از طریق دست نوشته ها به آنها می رسد تا چه میزان از تجربیات گذشته درس گرفته باشد. 2- سیاست های حاکم بر جامعه این ضرب المثل معروف «مردم بر دین حاکمان جامعه هستند»، به خوبی نشان دهند تاثیرات سیاست های حاکم بر جامعه و بر روی فرهنگ مالیات می باشد. 3- ساختار جمعیت و میزان جمعیت بسته به این که جوان- پیر باشداز عوامل بسایر موثر در فرهنگ مالیات است، میزان اشتغال یا بیکاری از دیگر عوامل مهم و اثرگذار به شمار می رود. 4- اندیشه و تعقل علمی به عنوان معیار تشخیص حق از باطل در تصمیم گیری؛ این میسر نیست جز با تعمق درآثار اندیشمندان گذشته و فعلی جهان واستفاده از نکات مثبت رهنمودهای آنان. 5- نظام فرهنگی (بالقوه) حاکم بر جامعه دینی یعنی آن دسته از ارزش های فعالی که به صورت جهت دهنده اعمال و رفتار مردم عمل می نمایند. عوامل ایجاد و تقویت فرهنگ مالیات در مردم دورنمای حرکت و چشم انداز آن باید منطبق بر خواست عموم مردم باشد. تمام افراد و کلیه سازمان ها و رده های سازمانی باید با انگیزه کافی در فعالیت این جنبش نقش داشته باشند.
محیط کسب و کار
منظور از محیط کسب و کار، عوامل موثر بر عملکرد واحدهاي اقتصادي مانند کیفیت دستگاههاي حاکمیت، ثبات قوانین و مقررات، کیفیت و ها زیرساخت ... است که تغییر دادن آنها فراتر از اختیارات و قدرت مدیران بنگاههاي اقتصادي است .با تأمل در تعریف فوق مشخص میگردد که شناخت و بررسی «فضاي کسب و کار» مقدم بر تجزیه و تحلیل کسب و کار و فعالیتهاي اقتصادي است.
ﻋﻮاﻣﻞ ﭘﯿﺪاﯾﺶ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻣﺎﻟﯿﺎﺗﯽ
در ﺑﺴﯿﺎري از ﮐﺸﻮرﻫﺎ، ﺷﻬﺮوﻧﺪ ﻣﻌﺎدل ﻣﺎﻟﯿﺎت دﻫﻨﺪه اﺳﺖ. ﯾﻌﻨﯽ ﻣﺮدم ﭘﺬﯾﺮﻓﺘﻪ اﻧﺪ ﮐﻪ اﮔﺮ ﺧﺪﻣﺘﯽ درﯾﺎﻓﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ، ﺑﺎﯾﺴﺘﯽ ﻫﺰﯾﻨﻪ آن را ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﯾﺎ ﻏﯿﺮﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﺑﭙﺮدازﻧﺪ. ﻋﺪم ﻓﺎﺻﻠﻪ ﻣﯿﺎن دوﻟﺖ و ﻣﺮدم، ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻢ ﺗﺮﯾﻦ ﻣﺴﺎﺋﻞ در ﭘﺮداﺧﺖ ﺑﺎ رﻏﺒﺖ ﻣﺎﻟﯿﺎت اﺳﺖ. ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﻣﻨﻈﻮر در ﺑﺴﯿﺎري از ﮐﺸﻮرﻫﺎ، ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎي ﻗﺪرﺗﻤﻨﺪي وﺟﻮد دارد ﮐﻪ ﺑﺮ ﻧﺤﻮه ي ﻣﺼﺮف ﻣﺎﻟﯿﺎت ﻧﻈﺎرت داﺷﺘﻪ و ﻋﻤﻠﮑﺮد آن ﻫﺎ ﻣﺎﻟﯿﺎت دﻫﻨﺪﮔﺎن را ﻣﻄﻤﺌﻦ ﻣﯽ ﺳﺎزد ﮐﻪ ﻣﺎﻟﯿﺎت ﻫﺎي ﭘﺮداﺧﺘﯽ آن ﻫﺎ ﺑﺮاي ﻫﻤﺎن ﻣﺼﺎرﻓﯽ ﮐﻪ در ﺑﻮدﺟﻪ دوﻟﺖ ﻣﻨﻈﻮر ﺷﺪه ﺑﻪ ﻣﺼﺮف ﻣﯽ رﺳﺪ. آﺷﮑﺎر ﮐﺮدن ﻧﺤﻮه ي ﻫﺰﯾﻨﻪ ي درآﻣﺪﻫﺎي ﻣﺎﻟﯿﺎﺗﯽ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﮔﺎﻣﯽ ﻣﻬﻢ در ﺟﻠﺐ اﻋﺘﻤﺎد ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. اﯾﻦ اﻃﻤﯿﻨﺎن و اﻋﺘﻤﺎد، ﻣﻮﺛﺮﺗﺮﯾﻦ راه ﮐﺎراﯾﯽ در اﻇﻬﺎر، ﺗﺸﺨﯿﺺ و وﺻﻮل ﻣﺎﻟﯿﺎت اﺳﺖ. ﻋﺎﻣﻞ دﯾﮕﺮ در اﯾﺠﺎد ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻣﺎﻟﯿﺎﺗﯽ ﺗﺒﻠﯿﻎ در ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻣﺎﻟﯿﺎﺗﯽ اﺳﺖ. ﻗﻄﻌﺎ اﮔﺮ ﺷﺮط ﮐﺎﻓﯽ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﻧﺒﺎﺷﺪ؛ ﺷﺮط ﻻزم اﺳﺖ. ﺑﺎ آﮔﺎﻫﯽ رﺳﺎﻧﯽ از ﻃﺮﯾﻖ رادﯾﻮ و ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮن ﻣﯽ ﺗﻮان ﺗﺤﻮﻻت اﺳﺎﺳﯽ در زﻣﯿﻨﻪ ﻣﺎﻟﯿﺎت ﺑﻪ وﺟﻮد آورد.
ﻫﻤﻜﺎران،ﺑﻴﺮﮔﺮ(2012) ﺳـﻪ ﻋﻨﺼﺮ ﻣﻬﻢ و ﺗﺎﺛﻴﺮﮔﺬار ﺑﺮ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻲ را ﻧﺎم ﺑﺮد ﻛﻪ اﻳﻦ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﺑﻪﻫﺮ دو ﺑﻌﺪ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻲ ﻳﻌﻨـﻲ ﻫـﻢ ﻣﻮدﻳـﺎن و ﻫﻢ ﺳﻴﺎﺳﺘﻤﺪاران و ﻗﺎﻧﻮن ﮔـﺬاران ﻣﺎﻟﻴـﺎﺗﻲ ﺗﻮﺟـﻪ دارﻧﺪ ﻛـﻪ ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از:
اﻟﻒ. وﺿﻌﻴﺖ ﻗﻮاﻧﻴﻦ وﺳﻴﺴﺘﻢ ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻲ ﻛﺸﻮر؛ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻲ ﭘﻴﺸﺮﻓﺘﻪ ﻧﻈﺎمﻣﻨﺪ و ﻛﺎرآﻣـﺪﺗﺮﺷﻮد ﻣﻲﺗﻮاﻧـﺪ در ارﺗﻘـﺎي ﻓﺮﻫﻨـﮓ ﻣﺎﻟﻴـﺎﺗﻲ ﻣـﻮﺛﺮﺗﺮ ﺑﺎﺷـﺪ ﻛﺸﻮرﻫﺎي ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻲ ﺑﺎﻻﺗﺮي دارﻧﺪ زﻳـﺮا ﺳﻴﺴﺘﻢﻫﺎي ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻲ در اﻛﺜﺮ ﻛﺸﻮرﻫﺎي در ﺣﺎل ﺗﻮﺳـﻌﻪ ﺑـﺮ ﺧﻼف ﻛﺸﻮرﻫﺎي ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻳﺎﻓﺘﻪ داراي ﻣﺸﻜﻼت زﻳﺎدي اﺳـﺖ ﻛﻪ ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ ﻣ ﺎﻧﻌﻲ در ﺟﻬﺖ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﻓﺮﻫﻨـﮓ ﻣﺎﻟﻴـﺎﺗﻲ در اﻳــﻦ ﻛــﺸﻮرﻫﺎ ﺑﺎﺷــﺪﺳﻴــﺴﺘﻢ ﻫــﺎي ﻣﺎﻟﻴــﺎﺗﻲ ﻛــﺸﻮرﻫﺎي درﺣﺎل ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﺎﻧﻌﻲ در ﺟﻬﺖ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻲ اﻳﻦ ﻛﺸﻮرﻫﺎ ﻣﻴﺒﺎﺷﻨﺪو ﺷﻔﺎف ﺳﺎزي ﻗﻮاﻧﻴﻦ ،ﺳﺎده و ﻗﺎﺑـﻞ ﻓﻬـﻢ ﻛﺮدن آﻧﻬﺎ ،ﮔﺴﺘﺮش ﭘﺎﻳﻪﻫـﺎي ﻣﺎﻟﻴـﺎﺗﻲ و ﻣﺒـﺎرزه ﺑـﺎ ﻓـﺴﺎدﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺪ در ﺟﻬﺖ ﺑﻬﺒﻮد ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻲ از ﻃﺮﻳـﻖ اﻓـﺰاﻳﺶ ﺗﻤﺎﻳﻞ ﺑﻪ ﭘﺮداﺧﺖ ﻣﺎﻟﻴﺎت ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺎﺷﺪ .
فصل اول کلیات تحقیق 3
1-1- مقدمه 4
1-2- بیان مسئله پژوهش 4
1-3- اهمیت وضرورت پژوهش 7
1-4- اهداف تحقیق 8
1-4-1- هدف اصلي(کلی) 8
1-5- سؤالات تحقیق 8
1-6-1- فرضيه اصلی: 8
1-6-2- فرضيههای فرعي(ویژه): 8
1-7- روش تحقیق 8
1-8- اطلاعات و آمار مورد استفاده در تحقیق 8
1-9- واژگان کلیدی تحقیق 9
1-10- خلاصه و جمع بندی فصل 9
فصل دوم مروری بر مبانی نظری و پیشینه تحقیق 11
2-1- مقدمه 12
2-2- فرهنگ مالیاتی 12
2-2-1- ﻋﻮاﻣﻞ ﭘﯿﺪاﯾﺶ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻣﺎﻟﯿﺎﺗﯽ 13
2-2- 2- اﻫﻤﯿﺖ ﻧﻈﺎم ﻣﺎﻟﯿﺎﺗﯽ 15
2-2-2-1- ﻋﻮاﻣﻞ ﺗﺸﻜﻴﻞ دﻫﻨﺪه ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻲ 16
2-2-2-2- ﻧﻈﺮ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﻨﺎﺳﺎن در ﺑﺎره ﻓﺮﻫﻨﮓ 16
2-2-2-3- ﻓﺮآﻳﻨﺪ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺷﺪن و ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻲ 16
2-2-2-4- ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ در اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺷﺪن اﻓﺮاد: 17
2-2-2-5- ﻣﻮاﻧﻊ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻲ 19
2-2-3- تعریف فضاي کسبوکار 22
2-2-4- ضرورت شناخت و بررسی فضاي کسبوکار 24
2-2-5- عوامل موثر بر فضاي کسبوکار 26
2-2-5-1- دولت 27
2-2-5-2- نهادهاي اقتصادي 27
2-2-5-3- نظام حقوقی 28
2-2-6- شاخصهای سنجش فضای کسبوکار 29
2-2-7- روند شکلگیري شاخصهاي فضاي کسبوکار 30
2-2-8- شاخص هاي فضاي کسبوکار از نظر بانکجهانی 32
2-2-9- ضرورت بهبود فضاي کسب و کار 33
2-2-10- نقش ماليات در بهبود فضاي کسب و کار 35
2-2-11- جایگاه ایران 36
2-3- تحقیقات صورت گرفته در داخل و خارج از کشور 39
2-3-1- تحقیقات انجام شده در خارج از کشور 39
2-3-2- تحقیقات صورت گرفته در داخل کشور 40
فصل سوم روش شناسی تحقیق و طراحی مدل 43
3-1- مقدمه 44
3-2- فرضیات تحقیق 44
3-2-1- فرضيه اصلی: 44
3-2-2- روش تحقیق 44
3-3- قلمرو تحقيق 45
3-3-1- قلمرو زمانی 45
3-3-2- قلمرو مکانی 45
3-3-3- قلمرو موضوعی 45
3-4- روششناسی تحقیق 45
3-4-1- رگرسیون: 46
3-4-2- روش تحقیق 46
3-4-2-1- روش سنجی اقتصاد سنجی 46
3-4-2-2- مدل اثرات تصادفی 51
3-4-2-3- مدل اثرات فضایی 52
3-4-2-4- آزمونهای تشخیصی 52
3-4-2-5- آزمون چاو یا آزمون لیمر 53
3-4-2-6- آزمون هاسمن 54
3-4-3- آزمون بر اساس ماهیت داده ها و قلمرو تحقیق 55
3-4-4- مزایای استفاده از داده های تلفیقی 55
3-4-5- تصریح مدل و معرفی متغیر ها 56
3-4-5-1- معرفی مدل 56
3-5- خلاصه فصل 57
فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها 58
4-1- مقدمه 59
4-2- توصیف متغیرهای تحقیق 59
4-2-1- فرهنگ مالیاتی 59
4-2-2- نرخ تورم 59
4-2-3- نرخ بیکاری 60
4-3- تعریف محیط کسب و کار 60
4-3-1- شاخص هاي 10 گانه سنجش محیط کسب و کار (بانک جهانی) 61
4-4- محیط کسب و کار اقتصاد ایران بر اساس آمارهای داخلی : 65
4-5- ارزیابی تشکل های اقتصادی مشارکت کننده از مولفه های محیط کسب و کار 67
4-6- نتایج برازش الگوی تحلیلی 74
4-7- برآورد مدلها و تحلیل نتایج برای استانهای با کیفیت بالای محیط کسب و کار 74
4-8- برآورد مدلها و تحلیل نتایج برای استانهای با کیفیت پایین محیط کسب و کار 77
4-8-1- برآورد مدلها و تحلیل نتایج برای استانهای با کیفیت پایین محیط کسب و کار 77
4-9- مقایسه نتایج برآورد برای کلیه استانهای کشور 78
4-10- برآورد مدلها و تحلیل نتایج برای کل استانهای کشور 78
4-11- خلاصه فصل 82
فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادات 83
5-1- مقدمه 84
5-2- خلاصه پژوهش 84
5-3- نتایج آزمون فرضیه 85
5-3-1- نتایج آزمون فرضیه اصلی تحقیق 85
5-3-2- نتایج آزمون فرضیه فرعی تحقیق 85
5-4- پیشنهادهایی مبتنی بر نتایج تحقیق 86
5-5- محدودیتهای تحقیق 88
5-6- ارائه پیشنهادهایی برای مطالعات آینده 88
5-7- خلاصه فصل 88
منابع 89