بررسی جامع، منظم و کمی فعالیت های اقتصادی یک کشور طی یک دوره مالی (مثلا یک سال) برای ارایه چارچوبی برای پیش بینی، برنامه ریزی و نظارت حسابداری ملی نامیده می شود. بنابراین حسابهای ملی مجموعه ارقام و آماری است که اقتصاددانان، سیاستگذارن و برنامه ریزان از آنها برای ارزیابی، تحلیل، و پیش بینی اقتصاد یک کشور استفاده می کنند. می توانید این تحقیق رشته حسابداری را به صورت پاورپوینت دانلود نمایید.
مقدمه
ایدة برآورد درآمد ملی به قرن هفدهم باز می گردد. اما تلاشهای رسمی برای برآورد و ارایه حسابهای ملی در برخی از کشورها در دهه 1930 میلادی صورت گرفت. «رکود بزرگ سال 1929 و سال های نخست دهه سی و سپس وقوع جنگ جهانی دوم و ضرورت بازسازی کشورهای درگیر جنگ باعث شد که این کشورها مطالعات و اقدامات گسترده ای را در زمینه تهیه نظام حسابهای ملی به منظور اندازه گیری منظم و مستمر درآمد ملی به عمل آورند.» انتشار آرای کینز در توجیه و تبیین ضروت دخالت دولت در امور اقتصادی و لزوم سیاستگذاری در سطح کلان اهمیت حسابهای ملی را آشکارتر ساخت. در سال 1953 نخستین جزوه مدون و منظم اما بسیار موجز و مختصر در باره برخی از حسابهای ملی به همت سازمان ملل متحد انتشار یافت. با این حال، عصر مدرن حسابهای ملی از سال 1968 آغاز گردید در این سال حاصل مطالعات عده ای از کارشناسان از کشورهای مختلف تحت عنوان " نظام حسابهای ملی، مطالعاتی در روشها" از سوی دفتر آمار سازمان ملل منتشر شد و از آن به بعد به عنوان مرجع، مبنا و الگو برای کار حسابهای ملی در بسیاری کشورها مورد استفاده قراگرفت.
آغاز حسابهای ملی رسمی در ایران به سال 1339 هجری شمسی بر می گردد. در این سال با تاسیس بانک مرکزی، کار محاسبات ملی در ایران به این بانک محول گردید. تا قبل از این دوره برآوردهای انجام شده در زمینه حسابهای ملی ایران به صورت مقطعی و بر اساس نیازهای خاص صورت گرفته است. پس از سال 1339 بانک مرکزی با کار منظم و پیگیر چندین مجموعه حاوی آمار ، ارقام و شاخص های مربوط به حسابهای ملی را تدوین و منتشر کرده است. در سال های اخیر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به طور منظم در پایان هر سال گزارش اقتصادی و در پایان هر سه ماه نیز نماگرهای اقتصادی مشتمل برحسابهای ملی ایران را منتشر کرده است. در حال حاضر در کنار بانک مرکزی مرکز آمار ایران نیز متولی و منبع رسمی محاسبه و برآورد آمار و اطلاعات کشور در سطح ملی است.
به طور کلی دراقتصاد کلان دومکتب عمده مطرح می باشد
1-مکتب کلاسیک
2-مکتب کینزین
مکتب کلاسیک: اقتصاددانان کلاسیک مانند آدام اسمیت،ژان باتیست سی،جان استوارت میل اعتقاد داشتند در اقتصاد تعادل همواره برقرار است و بازار با عملکرد آزادانه خود می تواند منابع کمیاب جامعه را به طور کارامد یعنی به گونه ای که بیشترین منابع برای جامعه بدست آید تخصیص دهد در نتیجه اعتقادی به مداخله دولت در اقتصاد نداشتند.
آدام اسمیت با نوشتن کتاب ثروت ملل در1776نظریه دست نامرئی را مطرح کرد.بر اساس این عقیده چنانچه تک تک افراد جامعه به دنبال بیشینه نمودن منافع خویش باشند یک دست نامرئی این فعالیتها را به گونه ای تنظیم خواهد نمود که بیشترین منافع برای جامعه نیز بدست آید. ژان باتیست سی با بیان قانون بازارها ی سی معتقد بود عرضه به وجود آورنده تقاضای خود است زیرا هنگام تولید و عرضه بنگاه باید سهم عوامل تولید از درآمدهای بوجود آمده را ادا کند.به این ترتیب این عوامل صاحب درآمدشده وخودبه خودبه تقاضای کالاها و خدمات می پردازد.نتیجه این اندیشه ها آن بود که اجازه دهیم در اقتصاد،بازارها به طور آزادانه عمل نمایند و تعادل در اشتغال کامل همواره برقرار است.
مکتب کینزین: نظریات کلاسیک ها تا دهه 1929 و اوایل دهه 1930 نظریات مسلط در اقتصاد بود اما در این سالها با به وجود آمدن بحران بزرگ درغرب و از بین نرفتن آن صحت این تفکرات مورد تردید قرار گرفت.در این وضعیت اقتصاددان شهیر انگلیسی جان مینارد کینز نظریات خود را بیان کرد. به عقیده کینز برعکس کلاسیک ها عدم تعادل پدیده ذاتی در اقتصاد است وتعادل پدیده ای کاملا اتفاقی است.قیمتها ودستمزدها به سمت پایین انعطاف پذیر نیستند و در نتیجه بازار لزوما کارامد نیست و دولت باید در مواقع لزوم برای ازبین بردن عدم تعادلها در اقتصاد دخالت کندومی دانیم که برای سیاستگذاری کردن درسطح کلان تئوری هایی مطرح گردید که به عنوان اقتصاد کلان شناسایی می شود.
به عقیده کینز بر عکس کلاسیک ها عدم تعادل پدیده ذاتی در اقتصاداست و تعادل پدیده ای کاملا اتفاقی است.قیمتها و دستمزدها به سمت پایین انعطاف پذیر نیستند و در نتیجه بازار لزوما کارامد نیستو دولت باید در مواقع لزوم برای ازبین بردن عدم تعادل دراقتصاد دخالت کند ومی دانیم که برای سیاستگذاری کردن درسطح کلان تئوری هایی مطرح گردیدکه به عنوان اقتصادکلان شناسایی می شود.
پس ازآنکه از ماهیت مباحث اقتصاد کلان آگاه گردیم.به دنبال آنیم که متغییرهای اقتصاد کلان رامورد سنجش واندازه گیری قراردهیم سنجش و اندازه گیری متغییرهای اقتصاد کلان به حسابداری ملی موسوم می باشد. بیش ازآنکه آدام اسمیت کتاب ثروت ملل را به رشته تحریر درآورد تصور عمومی بر آن بود که ثروت یک کشور براساس میزان طلا و جواهرات موجود در آن سنجیده می شود. بنابراین درچنین جامعه ای اشراف و نظامیان دارای جایگاه بوده و مورد توجه قرار می گرفتند.دراین وضعیت کشورها سعی میکردند به هرترتیبی شده میزان طلا وجواهرات خودرا افزایش دهند که این مکتب به مکتب سوداگری موسوم بود.
مهمترین متغییر در اقتصاد کلان چیست؟چرا؟
مهمترین متغییر تولید ملی است ،زیرا می دانیم که یک جامعه ازنظر اقتصادی به دنبال رفاه و سعادت مادی می باشد و این رفاه و سعادت مادی در نتیجه مصرف بیشتر حاصل می شود.مصرف بیشترزمانی حاصل می شود که تولید بیشتری اتفاق افتاده باشد . در بحث های آینده به این نکته خواهیم پرداخت ه نحوه توزیع و تولید درآمد اتفاق افتاده نیز دارای اهمیت بسیار است.
کارمزد احتسابی
می دانیم که بانکها به مانده حسابهای دیداری سودی را پرداخت نمی کنند درعوض دربرابرخدمات ارائه شده به حسابهای دیداری نیزهزینه ای دریافت نمی نمایند و به طورتلویحی این دورابا یکدیگرمعادل در نظر می گیرند.منظور از حسابهای دیداری بهایی است که بانک به محض دیدار یا رویت حواله صاحب،موظف به کارسازی وجه آن می باشد . نکته ای که باید در مورد سابهای دیداری در نظر بگیریم آنست که امکان تفکیک سهم بخشهای مختلف از کارمزد احتسابی ممکن نیست در نتیجه در محاسبه جمع ارزش افزوده.
محدودیتهای حسابهای ملی
1)حسابهای ملی نشان دهندۀ توزیع درآمدها و امکانات بین اقشار مختلف جامعه نیست. بنابراین اگر تولید ملی 20% افزایش یابد ، نمی توانیم نتیجه بگیریم که مطمئناً وضع اقتصادی مردم کشور20 % بهبود پیدا کرده است.
2)به علت آنکه روشهای محاسبه و شرایط کشورهای مختلف با هم متفاوت است در مقایسۀ ارقام آنها باید بسیار دقت نمود.هر چند می دانیم سازمان ملل باطرح standard national accounting SNA.