هدف اصلی پژوهش شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر موفقیت بانکداری شرکتی با روش ANP میباشد. بدین منظور، ابتدا با بررسی ادبیات و پیشینه تحقیق عوامل مؤثر بر موفقیت بانکداری شرکتی استخراج گردید (50 عامل)، سپس این عوامل مورد پالایش قرار گرفته و طی یک پرسشنامه، میزان اهمیت عوامل استخراجشده بر اساس نظرات خبرگان مورد پرسش قرار گرفته و از بین آنها مهمترین و مرتبطترین عوامل موفقیت بانکداری شرکتی شناسایی گردید (29 عامل). جهت گروهبندی عوامل نیز از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد که در نهایت عوامل در شش گروه: مدیریت نیازسنجی مشتری و ارائه خدمات متناسب با آن، مطلوبیت محیط بانک، مدیریت ارتباط با مشتری، مدیریت ریسک و اعتمادسازی، مدیریت ارائه خدمات آموزشی و مشاورهای مالی، مطلوبیت نرخ سود و پایین بودن هزینه کارمزد، دستهبندی گردید. در انتها نیز با توجه به پرسشنامه دوم که شامل مقایسات زوجی عوامل شناسایی شده میباشد، روابط بین این عوامل و میزان اهمیت هرکدام از آنها با روش ANP مورد تحلیل قرار گرفت که بر اساس آن سه حالت رتبهبندی انجام پذیرفته است. در یک وضعیت، عوامل اصلی رتبهبندی شدند، در حالت بعدی، زیرمعیارهای آنها در هر گروه بطور جداگانه رتبهبندی شدند و در نهایت کلیه عوامل (هر 29 زیرمعیار) بطور کلی و بدون گروهبندی رتبهبندی شدند. یافتههای پژوهش نشان داد گروههای «مدیریت ارتباط با مشتری»، «مطلوبیت محیط بانک» و «مدیریت نیازسنجی مشتری و ارائه خدمات متناسب با آن» به ترتیب دارای بیشترین اهمیت بوده و به عنوان مهمترین معیارهای اصلی در موفقیت بانکداری شرکتی شناخته شدهاند. همچنین رتبهبندی کلی عوامل نیز نشان داد مهمترین زیرمعیارها در موفقیت بانکداری شرکتی «ارائه خدمات مدیریت ریسک»، «خوشنامی و اعتبار برند بانک»، «مراجعه حضوری کارشناسان بانکی و ارائه توضیحات در مورد طرحها و خدمات» و «تمرکز بر فرآیندهای آموزشی مربوط به بانکداری شرکتی برای کارکنان بانک» میباشند. می توانید این پروژه رشته مدیریت را به صورت فایل word دانلود نمایید.
مقدمه
فصل اول کلیاتی از پژوهش جهت آشنایی با چارچوب کار میباشد، بهگونهای که مسئله پژوهش شرح داده شده و بر اساس آن اهداف و سؤالهای پژوهش و همچنین قلمرو مکانی و زمانی پژوهش به صورت کلی معرفی گردد. در این فصل ابتدا مسئله پژوهش بیان میشود و سپس ضرورت و اهمیت تحقیق موردبررسی قرار خواهد گرفت. در ادامه اهداف و سؤالات پژوهش و همچنین قلمرو مکانی و زمانی پژوهش توضیح داده خواهد شد. نهایتاً آخرین بخش از فصل اول به تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای پژوهش اختصاص دارد. پس از ارائه کلیات پژوهش در فصل حاضر، در فصل دوم مبانی نظری و پیشینه پژوهش بیان خواهد شد. در فصل سوم روششناسی پژوهش معرفی میشود. پس از تجزیهوتحلیل دادهها در فصل چهارم، نهایتاً نتیجهگیری و ارائه پیشنهادها و محدودیتهای تحقیق در فصل پنجم ارائه خواهد شد.
بیان مسئله
در عصر رقابتی کسبوکارها، همزمان با تخصيص حجم عظيم منابع مالی از طريق بانکهای مختلف دنيا، شاهد بحرانها، زیانها و حتی ورشکستگیهای متعدد بانکها بودهایم. بانكداري شرکتی تخصص و تجربه تأمین مالی در بازار سرمايه را براي مشتريان به ارمغان میآورد نكته قابلتوجه آنكه با جهانیشدن بازارهاي مالی و فعالیتهای تجاري شرکتها در سطح جهانی، بانكداري شرکتی بهعنوان يك نياز اصلی و اساسی کسبوکار در دنياي امروز از یکسو به تأمین مالی از بخشهای مختلف بازارهاي مالی جهانی براي مشتريان خود میپردازد، از سوي ديگر خدمات بانكی متنوعی را براي کمك، تسهيل و تسريع تعاملات تجاري در اقصی نقاط دنيا براي زنجيره ارزش مشتريان خود فراهم میآورد. با توجه به روند تحولات بانكداري بینالمللی، حرکت به سمت بانكداري شرکتی يك اختيار نبوده بلكه يك الزام براي بقاء در صنعت پررقابت بانكداري میباشد (شفق و همکاران، 1395). بانک ها باید چالشهای اصلی بانکداری را که از محیط اقتصاد کلان، مقررات و تغییرات در ترجیحات مشتریان نشأت میگیرند و بر تغییر و نحوه عملکرد بانکها تأثیر میگذارد، شناسایی کنند (اونگ و همکاران، 2017). به همین ترتیب، بانکداری شرکتی باید به عنوان چیزی خاص و نه یک رویکرد بازاریابی عمومی، مورد توجه قرار گیرد (بلامر و گری ، 2003).
اگرچه ارائه خدمت به شرکتها از آغاز در نظام بانكی رايج بوده است و بهطورمعمول بانکها اين دسته از مشتريان را با عنوان مشتريان بزرگ يا VIP میشناسند، اما بانكداري شرکتی يك مدل کسبوکار و استراتژي کلان و پيچيده و نظاممندی است که تلاش دارد کليه نيازهاي مشتريان شرکتی که نيازهاي بانكی بسيار متفاوتی با ديگر بخشهای مشتريان دارند را با بهرهگیری از ساختار، مدلها و فرآيندهايی کاملاً متفاوت از گذشته، پاسخ دهد (شفق و همکاران، 1395).
بانكداری شركتی در مدل بانكداری اختصاصی جای میگیرد، چنانكه اگر خدمات ويژه و خاص به مشتريان حقيقی ارائه شود، بانكداری اختصاصی و اگر به مشتريان حقوقی ارائه شود، بانكداری شركتی تعريف میشود. (ایمانی تدین، 1393). ضرورت توجه بيشتر به خواستههاي مشتريان و تفكيك بانكداري خرد از بانكداري شركتي و بانكداري اختصاصي در دهه هشتاد ميلادي در بين بانكداران مطرح گرديد؛ امَا در نيمه دوَم دهه نود ميلادي بود كه بهوضوح آشكار گرديد در صنعت بانكداري، مشتريگرايي واقعي تنها از طريق تفاوت قائل شدن ميان مشتريان كوچك و بزرگ حاصل میشود و بانكداري شركتي، تنها به تعداد كمي از شركتهاي بسيار بزرگ محدود نميشود و ميبايست به مشتريان شركتي متوسط نيز تعميم يابد (عالینژاد، 1393).
خدمات بانکداری شرکتی در اکثر بانکها به شرکتهای کوچک، متوسط و بزرگ ارائه میشود و عمدتاً طیف گستردهای از نیازهای آنان، اعم از الزامات اولیه شرکتی، تسهیلات اعتباری سرمایه در گردش، تأمین مالی مبتنی بر دارایی، تأمین مالی تجهیزات و تأمین مالی موجودی را در بر میگیرد. در دهه اخیر با ورود بانکهای خصوصی و تحقق خصوصیسازی بانکهای دولتی کشور، ضرورت توجه به روشهای نوین بانکی در جهت حفظ و یا توسعه سهم بانکها احساس میشود. ازاینرو در عصر اخیر، برخی از بانکهای کشور در جهت ارائه خدمات جدید بانکی مانند بانکداری شرکتی توجه کردهاند و سهم بازار خود را در این زمینه توسعه دادهاند (سلیمانی بشلی، 1396). رابطهی بین بانکداری و شرکت متضمن ارائه وام یا سایر خدمات مالی از سوی یک واسطه است که در آن نیاز به جمع آوری اطلاعات در مورد وامگیرندگان خود و ارزیابی سودآوری و ریسکپذیری سرمایهگذاری دارد (آریستی و گالو ، 2017).
در این میان اولین پرسشی که با آن مدیران و محققان بانک مواجه میشوند این است که برای موفقیت در اجرا و پیادهسازی بانکداری شرکتی چه عواملی تأثیرگذارند و ثانیاً با توجه به اهمیت هریک از عوامل در شکلگیری بانکداری شرکتی در بانکها، اولویت اجرا و پرداختن به هریک از عوامل به چه ترتیبی میباشد. این تحقیق قصد دارد در درجه اول به شناسایی عوامل مؤثر بر موفقیت بانکداری شرکتی در بانکهای موردمطالعه (پارسیان، اقتصاد نوین، دی و پاسارگاد) بپردازد و در درجه دوم با رتبهبندی این عوامل به شناسایی و اولویتبندی آنها در خصوص بانکداری شرکتی در بانکهای موردمطالعه بپردازد.
اهمیت و ضرورت تحقيق
در عصر رقابتی حاضر تنوع زیاد محصولات و ارائه بیشمار خدمات دامنه انتخاب متقاضیان را بسیار گسترده کرده است و در این شرایط جذب، حفظ و نگهداری مشتریان امری بسیار مهم و حیاتی میباشد. هر چه رقابت بیشتر و تفاوت ارزش ادراکشده از خدمات و محصولات عرضهکنندگان در نزد مشتریان کمتر باشد حفظ و وفادار سازی آنها سختتر و پیچیدهتر میگردد. یکی از صنایع رقابتی امروز صنعت بانکداری است که به علت شباهت زیاد خدمات و امتیازات گوناگون قابلارائه، وفادار سازی مشتریان در آن امری ضروری و دشوار است. از سوی دیگر با توجه به اهمیت بحث سودآوری در بانک و جذب منابع، بررسی راهکارهای کسب سود، بهترین راه و کمهزینهترین راه افزایش درآمد و بهتبع آن کسب سود، توجه و ارائه خدمات به مشتریان خواهد بود.
يكی از مفاهيم بانكداري که بهشدت کانون توجه بانکها قرارگرفته و بانکهای پيشرو بهسرعت در حال آمادهسازی و تجهيز خود براي بهرهگیری از قابلیتها و ظرفیتهای آن هستند، بانكداري شرکتی است (شفق و همکاران، 1395). بانکداری شرکتی بهرغم چند دهه قدمت در صنعت بینالمللی بانکداری، بهتازگی جای خود را در برنامهها و محصولات آتی سبد خدمات بانکها باز کرده است. بهرغم چالشهای مهم پیش روی بانکهای ایرانی در توسعه این خدمت که ناشی از چالشهای فراگیر صنعت بانکداری در کشور است، نفس حرکت بانکهای ایرانی به سمت ارائه محصولات جدید را باید مهم و ارزشمند قلمداد کرد.
بانکداری شرکتی، تأمین نیازهای مالی و بانکی یک کسبوکار یا شرکت در قالب خدمات و محصولات قابلارائه به بهترین، سریعترین و دقیقترین شکل ممکن است، تا زمینههای رشد مشتریان شرکتی فراهمشده و از این طریق بانک منابع بیشتری نیز جذب کند.
نظام بانكی کشور در چند سال اخير شاهد تحولات بسيار بوده است. اين پوستاندازی نظام بانكی از یکسو به دليل فشار مشتريان و بازار براي پاسخگويی به نيازهاي پیچیدهتر و گستردهتر آنها و از سوي ديگر عزم مديران نوجو و بهرهگیری از نيروي دانش و جوانی نيروهاي کارآزموده براي همسوسازی استراتژیها و ساختارها براي پاسخ به نياز مشتريان و کسب مزیتهای رقابتی در بازارهاي بهشدت اشباع شده و سنتی است (شفق و همکاران، 1395).
مطالعه بانکهای خارجی همگی بیانگر این مطلب است که بانکداری شرکتی به دنبال ایجاد رویکردهای جدید در محیط کسبوکار بانکی ایجاد شد که در خصوص بررسی وجود این رویکردها و بسترها در ایران باید مطالعات لازم انجام گردد.
تدابير انديشيده شده در نظام بانكداري شرکتی بهگونهای است تا تمامی نيازهاي مالی و بانكی يك کسبوکار (فرد يا شرکت) را در قالب خدمات و محصولات قابلارائه به بهترين، سریعترین و دقیقترین شكل ممكن برآورده ساخته و ضمن کمك به مديريت منابع مالی میکوشد تا زمینههای رشد و شكوفايی مشتريان خود را بیشازپیش فراهم آورد (کليفت، 2012). ايجاد معاونتهای بانكداري شرکتی که نشان از تغيير رويكرد وظيفه محوري به مشتري محوري است، نقطه عطف و تمايز اين ساختار نسبت به ساختارهاي گذشته و مشابه در ديگر بانکهای کشور است. از سوي ديگر تمرکز حاصل از اين سازماندهی مجدد نويدبخش ايجاد تمايزهاي مزیت آفرین براي تمامی مشتريان بانك است (يانگ، 2012). اعطاي تسهيلات به مشتريان در بانكداري شرکتی دربرگیرنده فرصتهای بزرگ براي بانکهای تجاري است که به دنبال رشد و سودآوري هستند (پرز و همكاران، 2012).
سؤال های تحقيق
الف) سؤال اصلي تحقيق:
• چه عواملی میتوانند بر موفقیت بانکداری شرکتی تأثیرگذار باشند و میزان اثرگذاری و اهمیت هریک از آنها به چه صورت میباشد؟
ب) سؤالهای فرعي (ویژه):
• چه عواملی برای موفقیت بانکداری شرکتی در ادبیات تحقیق شناسایی شده است؟
• چه عواملی را میتوان بهعنوان عوامل موفقیت بانکداری شرکتی در ایران (بهعنوان موردمطالعه بانکهای پارسیان، اقتصاد نوین، دی و پاسارگاد) در نظر گرفت؟
• میزان اهمیت و تأثیرگذاری هر یک از عوامل شناسایی شده برای موفقیت بانکداری شرکتی به چه صورت است؟
اهداف تحقيق
الف) هدف اصلي (کلی) تحقيق:
• شناسایی و اولویتبندی عوامل موفقیت بانکداری شرکتی با استفاده از مدل تحلیل شبکه
ب) اهداف فرعي (اختصاصی):
• شناسایی عوامل مؤثر بر موفقیت بانکداری شرکتی
• اولویتبندی عوامل شناساییشده موفقیت بانکداری شرکتی
• ارائه مدل تحلیلی شبکهای عوامل تأثیرگذار در موفقیت بانکداری شرکتی
فصل 1- کلیات پژوهش 1
1-1- مقدمه 2
1-2- بیان مسئله 2
1-3- اهمیت و ضرورت تحقيق 3
1-4- سؤالهای تحقيق 5
1-5- اهداف تحقيق 6
1-6- قلمرو زمانی و مکانی تحقیق 6
1-7- تعریف واژهها و اصطلاحات فنی و تخصصی 6
1-8- چارچوب تحقیق 7
1-9- جمعبندی و خلاصه فصل 8
فصل 2- مبانی نظری و پیشینه تحقیق 9
2-1- مقدمه 10
2-2- مبانی نظری پژوهش 10
2-2-1- بانکداری شرکتی 11
2-3- مرور پیشینه تحقیق 19
2-3-1- مرور پژوهشهای داخلی 19
2-3-2- مرور پژوهشهای خارجی 24
2-4- عوامل مؤثر بر موفقیت بانکداری شرکتی 29
2-5- جمعبندی و خلاصه فصل 31
فصل 3- روش تحقیق 33
3-1- مقدمه 34
3-2- نوع و ويژگيهاي تحقيق 34
3-3- جامعه، نمونه، روش نمونه گيري 36
3-4- مراحل طراحی مدل 37
3-4-1- شناسایی معیارهای موثر در انتخاب کانالهای مختلف بازاریابی شرکت 37
3-4-2- طراحی ساختار سلسه مراتبی (گروهبندی عوامل) 37
3-4-3- طراحی ساختار شبکهای 37
3-4-4- بدست آوردن وزن نسبی و نهایی معیارها 37
3-5- روشها و ابزار گردآوري اطلاعات 38
3-6- روايي و پايايي پرسشنامه 51
3-6-1- روايي پرسشنامه 51
3-6-2- پايايي پرسشنامه 52
3-7- تجزیه و تحلیل و تفسیر دادهها 52
3-7-1- فرآیند تحلیل شبکهای 52
3-8- جمعبندی و خلاصه فصل 57
فصل 4- تجزیه و تحلیل دادهها 60
4-1- مقدمه 61
4-2- توصیف متغیرهای جمعیت شناختی 61
4-3- اولويتبندي معیارها با ANP 66
4-3-1-تشكيل ماتريس مقايسات زوجي، بررسي سازگاري تصميم و تعيين وزن نسبي عناصر تصميم 66
4-3-2-تشكيل سوپرماتريس ساختار تصميم و توانهاي فرد آن و تعيين ماتريس ارجحيت نهايي 73
4-4- جمعبندی و خلاصه فصل 82
فصل 5- بحث و نتیجهگیری 84
5-1- مقدمه 85
5-2- یافتههای توصیفی پژوهش 85
5-3- یافتههای مربوط به رتبهبندی عوامل 86
5-3-1-رتبهبندی عوامل مربوط به «مدیریت نیازسنجی مشتری و ارائه خدمات متناسب با آن» (CM) 86
5-3-2-رتبهبندی عوامل مربوط به «مطلوبیت محیط بانک» (ED) 86
5-3-3-رتبهبندی عوامل مربوط به «مدیریت ارتباط با مشتری» (CRM) 87
5-3-4-رتبهبندی عوامل مربوط به «مدیریت ریسک و اعتمادسازی» (RM) 87
5-3-5-رتبهبندی عوامل مربوط به «مدیریت ارائه خدمات آموزشی و مشاورهای مالی» (FEC) 88
5-3-6-رتبهبندی عوامل مربوط به «مطلوبیت نرخ سود و پایین بودن هزینه کارمزد» (OC) 88
5-4- رتبهبندی معیارهای اصلی 89
5-5- رتبهبندی کلی عوامل 89
5-6- بحث و نتیجهگیری 91
5-7- پیشنهادات تحقیق 95
5-7-1- پیشنهادات سازمانی 95
5-7-2- پیشنهادات تحقیقات آتی 96
5-8- محدودیتهای تحقیق 97
5-9- جمعبندی و خلاصه فصل 98
منابع 99
پیوستها 103