این پژوهش شامل شش گزارش می باشد.
گزارش اول که روایت اولین روز فعالیت آموزشی است. در این گزارش تجربیات فرد در اولین روز کاری مورد ارزیابی قرار میگیرد.
گزارش دوم که گزارش فیزیکی است. در این گزارش ، مشخصات محیط آموزشی شامل موقعیت جغرافیایی، ویژگی های ظاهری و امکانات محیط اموزشی مورد ارزیابی و تفسیر قرار میگیرد.
گزارش سوم که گزارش آموزشی نام دارد در این گزارش تمامی نکات مربوط به یک جلسه اموزشی مورد بررسی قرار میگیرد.
گزارش چهارم که گزارش عاطفی است به بررسی و تببین روابط موجود در مدرسه می پردازد.
گزرش پنجم که گزارش ساختاری است به تببین تمامی نقش های موجود در مدرسه و جایگاه انها و ارتباط انها باهمدیگر می پردازد.
گزارش ششم که مساله است و مهمترین و اصلی ترین گزارش به شمار می آید.در این گزارش به انوع مسائلی که در محیط آموزشی وجود دارد پرداخته می شود.
می توانید این پژوهش رشته عاوم تربیتی را بعد صورت فایل word دانلود نمایید.
مقدمه
فرایندی منظم و علمی که جهت کشف مجهولات ذهنی انجام میگیرد را پژوهش می گویند.
در روش شناسی پارادایم هایی از قبیل: اثبات گرا-دورکیم-تا سال1970 ، تفسیر گرا-وبر-تا سال1990 ، ترکیبی-گراسول-از1990تا کنون وجود دارد و با توجه به این پارادایم های روش شناسی، سه نوع روش تحقیق ،کمی و کیفی و ترکیبی داریم. روایت از ریشه یونانی(narrare) به معنای گفتن و (gnarus) به معنای آشنایی با چیزی و دانش درباره چیزی است.( عطاران به نقل از کونیک،گادموندر،فریمنسن،1395). در لغت فارسی این کلمه به معنی حدیث، خبر و نقل کردن سخن است و در اصطلاح ادبی متنی است که داستان را بیان میکند و داستانگویی دارد.(انوشه، 695:1376)
در نتیجه روایت به معنای یافتن دانش است.
روایت پژوهی، اصطلاحی است که 1969 به معنای شاخه ای از پژوهش ادبی ناظر بر تحلیل روایت و خصوصا اشکال روایت و انواع راوی باب شده است. اصطلاح روایت پژوهی (narrative inquiry) برای اولین بار توسط کانلی و کلاندینین مطرح گردیده تا رهیافتی را که پیش از آن، برنقل داستانهای شخصی تاکید داشت، در زمینه آموزش معلمان توصیف کنند. بنابراین، روایت پژوهی با تحلیل و نقد داستانهایی که نقل میکنیم، میشنویم و میخوانیم در ارتباط است.(وبستر،و مرتوا،2007)
روایی پژوهی در تعلیم و تربیت
ارتباط میان روایت ها و تجربه های انسانی، طبق پژوهش های صورت گرفته نشان میدهد که تجربه حرفه ای اموزش را صرفا نمیتوان در قالب شیوه های تجربی و استفاده از آمار و ارقام به دست داد. تجربه به شکل روایت،رخ می دهد، بنابراین، تجربه های آموزشی را باید در شکل روایت مورد مطالعه قرار داد.
این پژوهش شامل شش گزارش می باشد.
گزارش اول (روایت اولین روز کاری)
گزارش دوم ( گزارش فیزیکی)
گزارش سوم (گزارش آموزشی)
گزارش چهارم (گزارش عاطفی)
گزارش پنجم ( گزارش ساختاری)
گزارش ششم ( گزارش مساله)
علل گوشه گیری و کمرویی
عوامل زیر از مهمترین دلایل بروز کم رویی و گوشه گیری است
1-محرومیت از محبت خانواده و عدم توجه دانش آموزان و معلم به دانش آموز گوشه گیر
2-نقص عضو یا بیماری های جسمی و فیزیو لوژیک
3-اختلال در گوارش و تکلم
4-شکست های متعدد و تحقیر شدن کودک در برابر جمع و یا حتی معلم
5-عدم امنیت روانی در محیط خانه و مدرسه و فشار های روانی مستمر
6-تنبیه ، تفریح و سرزنش کودک و نو جوان توسط والدین و معلم و بویژه محرومیت از محبت مادر
7-کنترل شدید تربیتی و سخت گیری های وسواس گونه وغیر منطقی (حسینی بیرجندی، 1384.)
نتیجه گیری
در این پژوهش ما به ارزیابی و تفسیر شش گزارش، که شامل روایت اولین روز کاری،گزارش فیزیکی، گزارش آموزشی، گزارش عاطفی ،گزارش ساختاری و گزارش مساله است ، پرداختیم. مهم ترین گزارش که گزارش اخر یعنی گزارش مساله می باشد را تحت عنوان مساله گوشه گیری و انزوا بیان کردیم. گوشه گیری و انزوا یکی از مهم ترین مشکالت دانش آموزان در جوامع کنونی است. از نظر روان شناسی به حالتی که کودک دائما ترجیح می دهد فعالیت های خود را به تنهایی و بدون حضور دیگران انجام دهد گوشه گیری گفته می شود. گوشه گیری و انزوا در اثر دلایل متعددی از جمله،تنبیه و تحقیر کودک، عدم امنیت روانی، عدم محبت خانواده و مشکلات گوارشی و تکلم و...میتواند رخ دهد.
مقدمه 5
گزارش اول (روایت اولین روز کاری) 6
گزارش دوم ( گزارش فیزیکی) 10
گزارش سوم (گزارش آموزشی) 12
گزارش چهارم (گزارش عاطفی) 15
گزارش پنجم ( گزارش ساختاری) 18
گزارش ششم ( گزارش مساله) 21
علل گوشه گیری و کمرویی 22
پیامدهای گوشه گیری و انزوا 23
راهکار های حل گوشه گیری و انزوا 24
نتیجه گیری 25
منابع 26