در این پژوهش مسئله مورد بررسی عبارت بود از اینکه((آیا در خودپنداره، اضطراب و استرس بین مادران کودکان مبتلا به اتیسم و مادران کودکان عادی تفاوت معناداری وجود دارد؟)).در این پژوهش که از طرح های تجربی بود و به روش پس رویدادی(علی –مقایسه ای) اجرا گردید جامعه آماری شامل مادران کودکان مبتلا به اتیسم بود. از این جامعه آماری تعداد 60 نفر از مادران کودکان مبتلا به اتیسم به روش نمونه گیری در دسترس و داوطلبانه انتخاب شدند وبه همراه 60 نفر از زنان شاغل در یک مرحله به پرسشنامه های خودپنداره راج کمار وساراسوت(1957) و افسردگی، اضطراب و استرس(DASS) پاسخ دادند و در نهایت داده های جمع آوری شده به وسیله آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته های حاصل از تحلیل فرضیات پژوهش نشان داد کلیه فرضیات پژوهش مورد تایید می باشد بنابراین بین مادران کودکان مبتلا به اتیسم و مادران کودکان عادی در خودپنداره، اضطراب و استرس تفاوت معناداری وجود دارد(P<0/05).نتایج نشان می دهد بین خودپنداره، اضطراب و استرس مادران کودکان مبتلا به اتیسم و مادران کودکان عادی تفاوت معناداری وجود دارد. می توانید این پروژه روانشناسی را به صورت powerpoint دانلود نمایید.
مقدمه
دوران کودکی هر فرد به دلیل چالش های بسیاری که وی با آنها روبرو میشود خانواده را درگیر کرده و به ویژه مادران را با چالش های بسیاری روبرو می کند.یکی از چالش هایی که انسان در دوران کودکی خود با آن روبرو می شود و ذهن خانواده کودک و به ویژه مادران کودکان را درگیر می کند مسئله سلامت روان می باشد.
یکی از بیماری های مرتبط با سلامت روان کودکان اختلالات نافذ رشد می باشد.اختلالات نافذ رشد به گروهی از اختلالات اطلاق می شود که دارای ویژگی ها و ناهنجاری های مشترک بوده وبه صورت تجلی آشفتگی ها وجوه چندگانه زندگی کودک را تحت تاًثیر قرار می دهد(رافعی،1386).
این اختلالات به پنج دسته تقسیم می شوند: 1)اختلال اتیستیک 2)اختلال آسپرگر 3)اختلال رت 4) اختلال فروپاشنده کودکی 5) اختلال نافذ رشد که به گونه ای دیگر مشخص شده است.از مجموع اختلالات نافذ رشد، اختلال اتیسم بیشترین شرایط را دارد. نقص در مهارت های اجتماعی،رفتارها والگوهای کلیشه ای وقالبی، مشکلات گفتاری وزبانی( 50% کاملاً فاقد گفتار هستند) از جمله این ویژگی ها هستند. از نظر هوشی 75% مبتلا به کم توانی ذهنی هستند.هرچندممکن است ویژگی ها و علائم اتیسم همراه مشکلاتی مانند سندرم x شکننده وتوبروز اسکلروزیس باشد ولی از نظر جسمی این کودکان غالباً بدون مشکل بوده و بدشکلی در اندام آنها قابل مشاهده نیست(کاپلان و سادوک،2007).
بیان مسئله
اختلالات فراگیر رشد، یکی از انواع اختلالاتی است که خانواده ها را با چالش های بسیاری روبرو میکند..این اختلالات گروهی از اختلالات روانی هستند که در آنها نقص در مهارتهای تعامل اجتماعی ، رشد زبان وطیف گسترده ای از رفتارها وجود دارند.اتیسم مشهورترین این اختلالات است که با رفتارهای کلیشه ای ، تحریک پذیری ، رفتارهای تخریبی واشکال جدی در ارتباط کودک مشخص میشود و قبل از 3سالگی بروز میکند(رافعی،1386). اتیسم از ناشناخته ترین اختلالات دوران کودکی است که ابهامات بسیاری در قلمرو آن وجود دارد (محتشمی ، دهکردی ، چیمه ، علی پور و افقی، 1391).
خودپنداره نظام پويايي است كه با اعتقادات، ارزش ها، رغبت ها، استعدادها و توانايي هاي فرد ارتباط دارد . اين عوامل از تعيين كننده هاي مسير زندگي فرد هستند. خودپنداره ارزيابي كلي فرد از خودش است. اين ارزيابي ناشي از ارزيابي هاي ذهني فرد از ويژگ يهاي خود است كه ممكن است مثبت يا منفي باشد. خودپندارة مثبت نشان دهندة اين است كه فرد خودش را در مقام شخصي با نقاط قوت و ضعف مي پذيرد و اين امر موجب بالا رفتن اعتماد به نفس او در روابط اجتماعي مي شود. خودپندارة منفی منعكس كنند ة احساس بي ارزشي و بي لياقتي و نيز ناتواني خود است (بونگ و، اسكالويك،2003، به نقل از رقیبی، میناخانی، 1390).
مفهوم خودپنداره با مفهوم عزت نفس و احساس خشنودي از زندگی ارتباط نزدیک دارد.این ارتباط نزدیک خودپنداره با عزت نفس و احساس خوشنودی از زندگی باعث افزایش یا کاهش اضطراب در فرد می شود.
اضطراب یک احساس وهیجان ناخوشایند است که به واسطه ادراک فرد از تنیدگی وتغییرات جسمانی بدن به وجود می آید( مشهدی ، سلطانی شال ، میردورقی و بهرامی ، 1391).
اهمیت و ضرورت تحقیق
اختلال اتیسم یکی از پیچیده ترین و بحث برانگیزترین در حوزه اختلالات روانپزشکی است و شیوع این اختلال در بیست سال اخیر در سراسر جهان افزایش چشمگیری یافته است (سولومون و چانگ، 2012 به نقل از حسنی ، میرزائیان و خلیلیان، 1392).این اختلال که از جمله اختلالات عصبی- تحولی است به وسیله نقص کیفی در تعاملات اجتماعی، مشکلات زبانی، ارتباطی و رفتار کلیشهای اعم از الگوهای رفتاری، علائق و فعالیتهای محدود تعریف میشود (انجمن روانپزشکی آمریکا،2000). اختلالات طیف در خودماندگی عوارض بسیاری برای فرد، خانواده و جامعه ای که در آن زندگی می کند به دنبال دارد،این اختلال با توجه به ماهیت چندبعدی آن تنیدگی های روانی بسیاری را برخانواده تحمیل می کند.از آن جمله می توان به سطوح بالای اضطراب،تنیدگی ، انزوا وبلاتکلیفی در والدین وهمشیران کودک درخودمانده اشاره کرد(رافعی،1386).این تنیدگی های روانی علاوه برخانواده، کودک مبتلا را نیز به چالش می کشاند از جمله مطالعه ای در مجله روانشناسی و روانپزشکی نشان میدهد کودکان مبتلا به اتیسم بسیار مضطرب هستند(کاویان ، 1394).ازسوی دیگر فراوانی اختلالات اضطرابی بیش از سایر اختلالات روانپزشکی دوران کودکی می باشد و شیوع آن در کودکان پیش دبستانی حدود 10درصد برآوردشده است.
فرضیات تحقیق
-فرضیه اصلی:
مادران کودکان مبتلا به اتیسم و مادران کودکان عادی در خودپنداره، اضطراب و استرس تفاوت معناداری دارند.
-فرضیه فرعی:
مادران کودکان مبتلا به اتیسم و مادران کودکان عادی درخود پنداره جسمانی تفاوت معناداری دارند.
مادران کودکان مبتلا به اتیسم و مادران کودکان عادی در خودپنداره اجتماعی تفاوت معناداری دارند.
مادران کودکان مبتلا به اتیسم و مادران کودکان عادی در خودپنداره عقلانی تفاوت معناداری دارند.
در ادامه به بررسی مسایل مطرح شده زیر می پردازیم.
بخش دوم (مروری بر ادبیات تحقیق)
· پیشینه تحقیق داخلی
· پیشینه تحقیق خارجی
بخش سوم (روش تحقیق)
· جامعه و نمونه آماری
· ابزار جمع آوری اطلاعات
· روش تحقیق
بخش چهارم (تجزیه و تحلیل داده ها)
· مقدمه
· یافته های توصیفی
· یافته های استنباطی
· تحلیل مفروضه نرمال بودن توزیع داده ها
· تحلیل مفروضه یکسانی واریانس خطا
بخش پنجم (نتیجه گیری و پیشنهادات)
· نتایج فرضیات تحقیق
· پیشنهادات پژوهشی
· پیشنهادات کاربردی
· محدودیت های تحقیق