از آنجایی که یکی از اهداف اصلی ومهم Just In Time حذف تمام دوباره کاری ها است و هیچگونه ارزش افزوده ای ندارد، پس نمی توان گفت که این سیستم تنها مخصوص تولید است یعنی می توان از آن برای تمام بخش های سازمان ها و حتی زندگی شخصی نیز بکار برد. معمولا کسب و کارهای حوزه تولید با محدودیت های اقتصادی، منابع در دسترس، زمان و پیچیدگی بازار و رقبا روبرو هستند بنابراین باید در کمترین زمان ممکن به بیشترین سود و بازدهی دست یابند و فعالیت های اضافی را حذف کنند. در این سیستم انبارداری JIT کیفیت دارای اهمیت بالایی است البته دارای اهداف دیگری نیز است . این سیستم سطح بهره وری و اثربخشی در فرایندها را افزایش می دهد. باعث می شود تا توانایی های کسب و کار افزایش یافته و میزان ظرفیت و قدرت سازمان برای رقابت با رقیبان بالا رود. این سیستم میزان مصرف مواد اولیه را به درستی هدایت می کند و از مصرف بیش از حد مواد، زمان و فرایند کار می کاهد. اجازه نمی دهد تا دوباره کاری های زائد انجام شود و ریسک های انجام دوباره کاری ها را نیز کاهش می دهد. می توانید این تحقیق انبارداری را به صورت powerpoint دانلود نمایید.
مقدمه
موفقیت کارخانجات ژاپنی در بازار جهانی ، توجه بسیاری از شرکت های غربی را به چگونگی دستیابی به ای موفقیت جلب نمود . بسیاری ، معتقدند که سنگ بنای موفقیت ژاپنی ها در تولید ، JIT ( تولید به موقع ) است . JIT نوعی فلسفه تولیدی است با یک هدف بسیار ساده یعنی : اقلام مورد نیاز را با کیفیت مورد نیاز ، به مقدار مورد نیاز ، و دقیقاً در زمان مورد نیاز تولید کنید . به اعتقاد اسکانبرگر ( 1984 ) ، JIT نوعی سیستم تولیدی است که در مدیریت تولید ، سادگی را جایگزین پیچیدگی نموده است . سیستم JIT ابتدائاً در اوایل دهه 1960 در کارخانجات خودرو سازی تویوتا در ژاپن شکل گرفت ، و امروزه همچنان در گستره وسیعی از صنایع ، از صنعت خودرو گرفته تا صنایع هوایی ، ماشین سازی ، کامپیوتر و ارتباطات راه دور مورد استفاده قرار می گیرد. JIT را می توان از سه نظر متفاوت مشاهده نمود و در دستیابی به اهداف JIT نیز باید همین سه دیدگاه مد نظر باشند.
دیدگاه نخست ، سیستم کنترل کف کارگاه در JIT بوده و به واسطه استفاده از کارت های کانبان ، نمایان ترین جلوه از رویکرد JIT را دارا می باشد . تکنیک کانبان ، شروع به تولید و جریان مواد را با هدف تولید مقدار صحیحی از اقلام ( قطعات ، زیرمونتاژها ، یا قطعات خریدنی ) دقیقاً در محل صحیح و دقیقاً در زمان صحیح ، کنترل ها می نماید ؛
دیدگاه دوم ، ایجاد زمینه مناسب برای بکارگیری کانبان بوده که مجموعه ای از تکنیک ها در زمینه محصول و فرایندهای تولیدی است . ایجاد این زمینه ، امکان پیاده سازی سیستم کانبان را تضمین می نماید . این مجموعه تکنیک ها شامل طراحی سیستم تولیدی ( به معنای عام کلمه ) ، تمرکز بر روی موارد مرتبط با بازاریابی ، فروش ، طراحی محصول ، مهندسی فرایند ، مهندسی کیفیت ، چیدمان کارخانه، مدیریت تولید بوده ، تا اجرای JIT و بکارگیری سیستم کانبان را تسهیل نماید .
سومین و اساسی ترین دیدگاه یا سطح ، فلسفه تولیدی JIT می باشد که پایه و مبنای طراحی ، آماده سازی و اجرای سیستم تولیدی JIT می باشد . این جنبه از JIT گرچه از بسیاری جهات از بیشترین اهمیت برخوردار است ، ولیکن شاید بتوان گفت که کمتر به طور کامل درک شده است . فلسفه JIT مجموعه ای از استراتژی های اساسی تولیدی می باشد ، که هنگامی که بکاربسته می شوند پایه سیستم JIT را شکل داده و بکارگیری سیستم کانبان را تسهیل می نمایند .
اهداف رویکرد JIT
رویکرد JIT در بردارنده تعهد مداوم در دستیابی به کمال در کلیه مراحل طراحی و عملیاتی سیستم های تولیدی است . JIT می کوشد تا سیستم تولیدی را به گونه ای طراحی نماید تا محصولات 100% سالم و کاملاً اثر بخش تولید نماید . JIT بدنبال آن است تا تنها اقلام مورد نیاز را در زمان و به مقدار مورد نیاز تولید کند . این ساده ترین تعریف از رویکرد JIT به تولید است .
موجودی صفر
حسابداران ، موجودی را به عنوان نوعی دارایی می بینند که باید در ترازنامه ثبت شود . مدیران ارشد طبعاً مایل به انباشت مقدار زیادی موجودی نیستند ، ولیکن وقتی آنها احساس می کنند که باید میان کارخانه ای با بهره برداری و سطح موجودی پایین و کارخانه ای با بهره برداری و سطح موجودی بالا یکی را انتخاب کنند ، نسبت به انتخاب دومی تمایل بیشتری دارند .
تمامی این باورها با نگرش JIT که موجودی را بلا دانسته و آن را نشانه ای از فقر طراحی ، ناهماهنگی و اجرای ضعیف سیستم تولید می داند ، در تضاد می باشند .
در ادامه به مباحث مطرح شده در زیر می پردازیم.
زمان آماده سازی صفر
جابجایی صفر
عناصر کلیدی در رویکرد JIT
خانواده های محصول و تولید جریان مبنا
رابطه با تأمین کنندگان در محیط JIT
نتیجه گیری