تحقیق حاضر با هدف شناسایی و ارزیابی شعب بانک مسکن شهرستان سمنان از نظر موقعیت مکانی با استفاده از مدل براون- جیبسون به رشته تحریر در آمده است. تحقیق به دید هدف از نوع کاربردی محسوب می شود و از نظر ماهیت، تحقیق حاضر توصیفی محسوب می شود. از نظر چگونگی دستیابی به داده ها از نوع تحقیقات پیمایشی زمینه یاب است. ابزار مورد استفاده در این تحقیق پرسشنامه محقق ساخته مقایسات زوجی و بهره گیری از متد فرآیند تحلیل شبکه ای و همچنین الگوریتم براون- جیبسون خواهد بود. جامعه آماری این تحقیق کلیه مدیران و کارشناسان(یا خبرگان) شعب بانک مسکن در شهرستان سمنان می باشد. الگوریتم براون- جیبسون که در این پژوهش استفاده شده است از نگاهی عینی- ذهنی به عوامل مؤثر در مکان یابی بهره می برد. این روش براي هر مکان، یک معیار رجحان را محاسبه می کند که هم عوامل عینی و هم عوامل ذهنی را در بربگیرد. در نهایت علاوه بر LPM سوم مکان پیشنهاداتی ارائه شده است. می توانید این پژوهش رشته مدیریت را به صورت فایل word دانلود نمایید.
مقدمه
مكان يابي شعب موسسات مالي و اعتباري و بانكها از تصميمات بسيار مهم و اسـتراتژيك در امـر بانكـداري اسـت . اين موضوع به ويژه در موسسات مالي و اعتباري و بانكهاي خصوصي، به دليل محدوديتهاي بيشتر در بودجه نسبت به بانكهاي دولتي، اهميت فراواني دارد. از اين رو، اين نوع بانكداري مستلزم پذيرش و استفاده از تكنولوژيهاي پيشـرفته نظير سيستم اطلاعاتي جغرافيايي، بمنظور افزايش رضايت مندي مشتريان و حفظ و نگهداري آنان است.
بیان مساله
مسأله مكانيابي امكانات شامل تصميم گيري در رابطه با تعداد و مكان قرارگيري امكانات است كه اين امكانات ميتواند شامل كارخانه ها، خانوارها، فروشگاههاي خرده فروشي يا مراكز خدماتي باشد. مكان اين امكانات ممكن است با توجه به مراكزتقاضا يا با توجه به مكان قرارگيري يكديگر تعيين شوند. اين مسأله شاخهاي از مدلهاي مكانيابي هنجاري است كه خود، زير شاخه هاي ديگري دارد. بك مانن مطرح ميكند كه روشهاي پژوهش عملياتي براي حل مسأله مكانيابي امكانات . به عبارت ديگر، اين 2 رويكردي تعادلي دارند كه برگرفته از نظريه نئوكلاسيكي در اقتصاد است مدلها برپايه اين فرض پايه ريزي شدهاند كه هدف مورد نظر رسيدن به يك حالت تعادلي است كه در آن، بنگاهها (عرضه كنندگان امكانات وخدمات) سود خود را حداكثر ميكنند. بيشتر اين مدلها ايستا بوده و تعادلي ايستا را مدنظر قرار ميدهند، مدلهاي پويا در مكانيابي امكانات نيز پويايي را با استفاده از عواملي خارج از سيستم مانند تغييرات در تقاضاـ با فرض برونزا بودن تقاضا در يك سيستم پوياـ ايجاد ميكنند و هيچ پويايي داخلي يا وابستگي به مسير و استفاده از بازخوردهاي سيستم و... وارد محاسبات نميشود.
در واقع انتخاب مکان جغرافیایی مناسب برای یک بانک از عوامل کلیدی جذب مشتریان محسوب می شود. به طوری که اگر در ابتدای تاسیس یک شعبه، مکانی انتخاب شود که بیشترین ویژگی های یک مکان بهینه برای تاسیس یک شعبه داشته باشد، می توان ادعا نمود که اهداف دیگر بانک به نوعی دست یافتنی خواهند بود(فرزد و همکاران، 1392، 117). از دید یک مشتری هر چه موقعیت شعب ارائه دهنده خدمت مناسب تر باشد، هزینه های مراجعه به بانک از نظر مشتری کاهش و قابلیت دسترسی به بانک را افزایش می دهد و در نتیجه تمایل به افتتاح حساب و استفاده از خدمات بانکی بیشتر خواهد شد (نیکنام، 1391). توجه به موقعیت مکانی شعب یکی از تصمیمات حساس و استراتژیک بانک ها از نگاه بازاریابی بانکی محسوب می شود.
ضرورت واهمیت تحقیق
ارزيابي وضعيت استقرار مراكز مالي و تجاري، به ويژه بانك ها ، در برابر ساير رقبا را مي توان مهم ترين مسئله ي پيش روي بانك ها در راستاي بازنگري مجدد در ساختار شبكه ي بانكي آنها به منظور كاهش هزينه ها و افزايش بهره وري دانست (سبکبار و همکاران، 1392، 77). در زمينه اهميت و ضرورت مكان يابي بهينه شعب جديد بانك ها مي توان به موارد متعددي اشاره نمود كه مهمترين آنها عبارتند از: افزايش سودآوري و بهره وري سرمايه گذاري، كاهش زیان های احتمالی(گودرزی و زبیدی، 1394، 111)، افزايش ميزان رضايت مشتريان(بامداد و رفیعی، 1395، 42) و و مهم تر از همه پايداري عملكرد، كه به تصميم مكاني بانك ها و از منظر علمي نيازمند ارائه مدلي براي مكان يابي و ارزيابي مكانهاي استقرار بانك ها است.
اهداف تحقيق
الف) هدف اصلي(کلی) تحقيق:
ارزیابی و شناسایی مطلوبیت موقعیت مکانی شعب بانک مسکن شهرستان سمنان
ب) اهداف فرعي(اختصاصی):
• اولویت بندی شاخص ها
• تحلیل اثرات شاخص های مطلوبیت مکان یابی شعب بانک مسکن
• شناسایی شعب نمونه و ضعیف از منظر مکانی
فصل اول کلیات تحقیق 1
1-1)مقدمه: 2
1-2)بیان مسئله: 2
1-3)ضرورت واهمیت تحقیق 4
1-4)اهداف تحقيق: 4
1-5)سؤالات تحقیق: 4
1-6)روش تحقیق: 5
1-7 )روش و ابزار گردآوری اطلاعات 5
1-8)تعریف واژها و اصطلاحات تحقیق 5
1-9)مدل مفهومی تحقیق 6
1-10)مراحل اجرایی تحقیق 6
فصل دوم مبانی نظری و پیشینه تحقیق 8
2-1)مقدمه 9
2-2)مبانی نظری تحقیق 9
2-2-2-1)سطوح مکان یابی 10
2-2-2-2)مکان یابی بخش خصوصی و عمومی 10
2-2-2-3)عوامل اثر گذار بر تصمیمات مکان یابی کسب و کار 11
2-2-2-4)کاربرد سیستم های اطلاعات مکانی در صنعت بانکداری 13
2-2-2-5)عوامل موثر در تعیین محل استقرار از دیدگاه سیستمی 16
2-2-3-1)مدل های کیفی............... 17
2-2-3-2)مدل های کمی....... 19
2-2-3-3)تشریح برخی مدل ها 20
2-2-3-3-1)مدل حداقل فاصله يا مساله P-Median 20
2-2-3-3-2)مدل حداكثر تراكم 21
2-2-3-3-3)مدل حداقل فاصله توان دار 22
2-2-3-3-4)مدل حداقل فاصله ( محدوديت دار ) 22
2-2-3-3-5)مدل حداکثر پوشش 23
2-2-3-3-6)مدل حداكثر پوشش محدوديت دار 24
2-3)بررسی پیشینه تحقیق 29
فصل سوم روش تحقیق 38
3-1)مقدمه: 39
3-2)روش تحقیق 39
3-3)جامعه آماری 40
3-4)نمونه آماری 40
3-5)تشریح شاخص ها 41
3-6)روش تجزیه و تحلیل اطلاعات 42
فصل چهارم 48
نجزیه وتحلیل 48
4-1)مقدمه 49
4-2)گام های اجرایی 50
فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادها 63
4-3)مقدمه 64
4-4)نتیجه گیری 64
4-5)پیشنهادات کاربردی 65
4-6)پیشنهاداتی برای محقیق آتی 65
4-7)محدودیت های تحقیق 65
منابع تحقیق 67