یکی از جنبه هاي با اهميت ارزيابي سلامت مالي شرکتها کيفيت سود است که بسیار مورد توجه سرمايه گذاران، اعتباردهندگان و ساير استفاده کنندگان صورتهاي مالي است. هدف از این تحقیق بررسی تاثیر تخصص مالی کمیته حسابرسی بر کیفیت سود است. می توانید این پایان نامه رشته حسابداری را به صورت فایل word دانلود نمایید.
مقدمه
در فصل اول به کليات پژوهش پرداخته شده است. این کلیات شامل مقدمه، مسأله، اهميت و ضرورت تحقیق، هدف پژوهش، سوالات، روش ، متغيرهاي پژوهش و استفاده کنندگان از نتايج است. فصل دوم، مباني نظري پژوهش و پيشينه تحقیقات بیان گردیده است. اما در آغاز، مباني نظري حسابرسی و کمیته حسابرسی داخلی و کیفیت سود بیان شده، و سپس در ادامه، پژوهش هاي پيشين انجام شده در رابطه با موضوع پژوهش حاضر ارائه می گردد.
فصل سوم به بیان روش پژوهش و آزمون فرضيه ها پرداخته است. به این صورت که در آغاز فرضيات به صورت تفصيلی تشريح شده و سپس متغيرهاي تحقیق تعريف شده است. در ادامه، نحوه گزینش نمونه آماري از بین شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مطرح شده است، و در پایان متد هاي آماري مورد استفاده در این پژوهش معرفي شده است.
در فصل چهارم، به بیان تجزيه و تحليل و آزمون فرضيه هاي پژوهش به همراه نتايج آن پرداخته شده است. با توجه به نتایج به دست آمده از تحلیل، معني داري ضرايب و مقايسه آنها با يکديگر فرضيه هاي پژوهش تائید یا رد شده است، و همچنین در کنار اين موضوع، ساير نتايج جانبي به دست آمده نيز تشريح شده است.
در فصل پنجم، نتايج به دست آمده را به صورت کلی مرور کرده ایم، و محدوديت هاي قرار گرفته در حين اجرای پژوهش با جزئيات بيشتري آورده شده است. در ادامه پيشنهاداتی نیز ارائه شده تا روشن گرِ راهِ پژوهش گران در آینده باشد.
مسأله پژوهش
حسابرسی یکی از ابزارهایی است که به واسطه گسترش شرکت های سهامی و جدایی مالکیت و مدیریت از هم و همینطور تئوری نمایندگی توانسته توجهات را به خود جلب کرده و تقاضا برای آن روز به روز در حال افزایش است. حسابرسی مکانیزمی است که وظیفه اعتباربخشی ونظارتی را بر عهده دارد. در ارزیابی فرآیندهای گزارشگری مالی وایجاد بسترمناسب جهت اطلاع رسانی برای تصمیم گیری های منطقی اقتصادی، حسابرسی توانسته جایگاه ویژه ای برای خود بیابد. در حقیقت، وجود تضاد منافع بین مالکان و مدیران سبب شده است تا حرفه حسابرسی ایجاد شود. همچنین، مدیران به عنوان نماینده مالکان شناخته میشوند. این مالکان هستند که مدیریت شرکت را به مدیران واگذار میکنند و در ازای مدیریت شرکت، به آنها دستمزد و پاداش پرداخت می کنند. چون منافع مالکان با منافع مدیران همسو نیست و همچنین ممکن است کارگزاران (مدیران) در راستای منافع شخصی خود، به منافع سهام داران آسیب برسانند، ضروری است که حرفه حسابرسی وجود داشته باشد. در حقیقت، پس از جدا کردن مالکیت از مدیریت و به خاطر غلبه بر مشکلات و هزینه های نمایندگی، حرفه حسابرسی مطرح شده است.
اهميت و ضرورت پژوهش
برخي از تصميمات مديران ممكن است موجب اتلاف منابع شركت شود و ثروت مالكان را دچار زیان کند. این در حالی است که مديران همواره به دنبال اين امر بودهاند که ضمن دستیابی به منافع بیشتر، اين اطمينان را به مالكان بدهند كه تصميمات اتخاذ شده توسط آن ها در جهت منافع مالكان است (نمازي، 1384). بنابراین، مکانیزمی به عنوان حسابرسی مطرح گردید. در حقیقت، پس از جدا کردن مالکیت از مدیریت و به خاطر غلبه بر مشکلات و هزینه های نمایندگی، حرفه حسابرسی مطرح شده است (واتز و زیمرمن، 1389). از سوی دیگر، کمیته حسابرسی به عنوانِ یکی از کمیته های هیئت مدیره واحد اقتصادی، ناظر نهایی بر کلیه فعالیت های مالی شرکت به حساب می آید. باور عموم بر این امر استوار است که کمیتههای حسابرسی دارای یک نقش مهم در اداره شرکت ها هستند. این امر به ویژه در بالا بردن اثر بخشی نظارت هیئت مدیره بر مدیران قابل شهود است. در این رابطه، منابع علمی نیز بر روی فرایندهای گزارشگری به عنوان سهم مشخصی که یک کمیته حسابرسی در نتیجه کاهش عدم تقارن اطلاعات بین مدیریت و سهامداران باعث می شود، تاکید کرده اند (منگنا و پیکه ، 2005؛ گزارش اسمیت ، 2003). با توجه به فلسفه حاکمیت شرکتی در شرکت های بورسی و لزوم ایجاد کمیته حسابرسی داخلی به منظور مشاهده مدیران ارشد شرکت ها و گزارشهای مربوط به امور مالی در شفاف سازی هر چه بهتر اطلاعات حسابداری برای سرمایه گذاران، انجام پژوهش هایی به منظور کسب شواهد تجربی از اثرات کمیته حسابرسی داخلی از اهمیت فراوانی برخوردار است(کلین ، 2002).
اهداف پژوهش
1. بررسی رابطه میان کیفیت سود و تخصص مالی کمیته حسابرسی
2. مقایسه رابطه بین کمیته حسابرسی و کیفیت سود در موارد با تخصص مالی و بدون تخصص مالی
3. بررسی نقش مکانیزم های حاکمیت شرکتی بر رابطه میان تخصص مالی کمیته حسابرسی و کیفیت سود
هدف کابردی: تببین اثرات افزایش تخصص مالی در کمیته حسابرسی بر کیفیت سود شرکتها
فهرست مطالب
فصل اول کلیات پژوهش 1
1-1- مقدمه 2
1-2- مسأله پژوهش 3
1-3- اهميت و ضرورت پژوهش 6
1-4- اهداف پژوهش 7
1-5- سؤال¬های پژوهش 7
1-6- روش پژوهش 8
1-7- گردآوري اطلاعات 8
1-8- جامعه و نمونه آماری 8
1-9- استفاده کنندگان از نتایج پژوهش 9
فصل دوم مبانی نظری پژوهش 10
2-1- مقدمه 11
2-2- حسابرسی 12
2-2-1- نیاز به حسابرسی 14
2-2-1-1- فرضیه نمایندگی 14
2-2-1-2- فرضیه اعتمادسازی 16
2-2-1-3- فرضیه اعتباربخشی 16
2-2-2- قيمت گذاري خدمات حسابرسي 18
2-3- کمیته حسابرسی 21
2-3-1- اهداف و وظایف کمیته حسابرسی 28
2-3-2- ویژگی¬های کمیته حسابرسی 34
2-4- کیفیت سود 35
2-5- پیشینه پژوهش 49
2-5-1- پژوهش¬های خارجی 49
2-5-2- پژوهش¬های داخلی 51
فصل سوم روش شناسی پژوهش 55
3-1- مقدمه 56
3-2- تعریف پژوهش 56
3-3- فرضیه¬های پژوهش 57
3-4- متغیرهای پژوهش 58
3-4-1- متغیر مستقل 58
3-4-2- متغیر وابسته 58
3-4-3- متغیر میانجی 59
3-4-4- متغیر کنترلی 60
3-5- قلمرو پژوهش 61
3-6- جامعه و نمونه آماری 61
3-6-1- جامعه آماری 61
3-6- 2- نمونه آماری 62
3-7- روش پژوهش و گرداوری داده ها 63
3-8- روش تجزيه و تحليل دادهها و آزمون فرضيه¬ها 63
3-9- خلاصه فصل 71
فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده¬ها 72
4-1- مقدمه 73
4-2- آمار توصيفي متغيرهاي پژوهش 73
4-3- ضریب همبستگی بین متغیرها 75
4-4- آزمون ریشه واحد (پايايي متغيرهاي پژوهش) 75
4-5- آزمون دوربین- واتسون 77
4-6- آزمون هم خطی بین متغیرهای مستقل 78
4-7- آزمون فرضیه¬های پژوهش 79
فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادها 85
5-1- مقدمه 86
5-2- مروري بر نتايج به دست آمده از پژوهش 86
5-3- پيشنهادهاي پژوهش 89
5-3-1- پيشنهادهاي حاصل از يافتههاي پژوهش 89
5-3-1- پيشنهاد براي پژوهشهاي آينده 89
5-4- محدودیت¬های پژوهش 90
فهرست منابع 91