مديريت زنجيره تامين نوين نه تنها به بررسي راه هاي ترويج هزينه در سراسر كانال هاي عرضه كالا و خدمات مي پردازد، بلكه بايد بين تقاضاي روز افزون مشتريان براي ارائه خدمات به موقع و كارآمد موازنه ايجاد كرده و از تحولات سريعي كه در عرصه فناوري صورت ميگيرد نيز، غافل نباشد. زنجیره تامین شبکه ای از تسهیلات و مراکز توزیع است که وظایف تهیه و تدارک مواد خام، تبدیل آن به محصولات نهایی و واسطه ای و توزیع این محصولات نهایی به مشتریان را انجام می دهد. می توانید این تحقیق رشته مدیریت را به صورت powerpoint دانلود نمایید.
مقدمه
در این پژوهش با توجه به ضرورت موضوع، عوامل مؤثر بر موفقیت زنجیره تأمین سبز را مدله می نماییم. جامعه آماری در این پژوهش شرکت تولیدی پارمیدا می باشد. نمونه آماری که بخشی از افراد جامعه مورد نظر هستند که پرسشنامه های آماری به آنها جهت تکمیل، تحویل داده می شوند. در این پژوهش جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات تکمیل شده پرسشنامه توسط افراد، از مدل سازی ساختاری تفسیری استفاده شد. پرسشنامه مورد استفاده جهت مدلسازی ساختاری تفسیری، توسط محقق با استناد بر تحقیقات گذشته و ادبیات موجود طراحی شد.
نتایج حاصل از تحقیق بیانگر آن است که همه فرضیات پژوهش مورد تأیید میباشد؛ بعبارت دیگر عوامل مالی، عوامل پشتیبانی، عوامل فن آوری، عوامل ارزش ادراک شده سبز، عوامل دانشی، عوامل طراحی سبز، عوامل رقابتی، عوامل برون سپاری، عوامل خرید سبز، عوامل تولید سبز؛ همگی تأثیر معناداری بر موفقیت زنجیره تأمین سبز دارند.
بیان مسئله
مديريت زنجيره تامين نوين نه تنها به بررسي راههاي ترويج هزينه در سراسر كانال هاي عرضه كالا و خدمات ميپردازد، بلكه بايد بين تقاضاي روز افزون مشتريان براي ارائه خدمات به موقع و كارآمد موازنه ايجاد كرده و از تحولات سريعي كه در عرصه فناوري صورت مي گيرد نيز، غافل نباشد.
از طرفی سازمان های جهانی همواره به دنبال دستیابی به مزیت رقابتی از طریق خلق نوآوری و روش های جدید هستند. زنجیره تامین شبکهای از تسهیلات و مراکز توزیع است که وظایف تهیه و تدارک مواد خام، تبدیل آن به محصولات نهایی و واسطهای و توزیع این محصولات نهایی به مشتریان را انجام میدهد.
سازمان از یک طرف باید به سوددهی و مزیت رقابتی، از طرف دیگر به از بین بردن یا به حداقل رساندن ضایعات(انرژی، تولید گازهای گلخانه ای، شیمیایی/خطرناک، مواد زائد جامد) توجه می کرد. اینجا بود که ایده زنجیره تامین سبز مطرح شد و خیلی زود نظر همگان را به خود جلب کرد.
لذا مسئله اساسی در این تحقیق شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر موفقیت زنجیره تأمین سبز می باشد.
اهمیت و ضرورت تحقیق
جهان طی سالهای اخیر رشد شتابان اقتصادی حیرت انگیزی را به دلیل دستیابی به تکنولوژی های نوین و جهانیسازی در پیش گرفته است. زنجیره تأمین سبز در شرکتهای صنعتی از طریق ایجاد مطلوبیت و رضایتمندی از منظر زیست محیطی در سراسر زنجیره تأمین می کوشد تا از لجستیک سبز و بهبود عملکرد محیطی خود در کل زنجیره تأمین به عنوان یک سلاح استراتژیک جهت کسب مزیت رقابتی پایدار سود ببرند.
امروزه در صنعت به دلیل کوتاه شدن دوره عمر و متنوع شدن محصولات، تصمیم گیری در مدیریت زنجیره تأمین از حساسیت خاصی برخوردار است. فشار قوانین و مقررات دولتی برای کسب استانداردهای زیست محیطی و همچنین رشد فزاینده تقاضای مشتریان نسبت به محصولات سبز (بدون اثر مخرب بر محیط زیست) مفهوم زنجیره تأمین سبز و مدیریت آن را پدیدار ساخت.
اهداف تحقیق
هدف اصلی
ارائه الگویی از عوامل تأثیرگذار بر موفقیت زنجیره تأمین سبز با مدل سازی ساختاری تفسیری.
اهداف فرعي
بررسی رابطه مؤلفه های برونسپاری با موفقیت زنجیره تأمین سبز.
بررسی رابطه مؤلفه های فناوری با موفقیت زنجیره تأمین سبز.
بررسی رابطه مؤلفه های دانش با موفقیت زنجیره تأمین سبز.
بررسی رابطه مؤلفه های مالی با موفقیت زنجیره تأمین سبز.
بررسی رابطه مؤلفه های پشتیبانی با موفقیت زنجیره تأمین سبز.
بررسی رابطه مؤلفه های رقابتی با موفقیت زنجیره تأمین سبز.
بررسی رابطه مؤلفه های خریدسبز با موفقیت زنجیره تأمین سبز.
بررسی رابطه مؤلفه های طراحی سبز با موفقیت زنجیره تأمین سبز.
در این تحقیق مسائل زیر بررسی می شوند.
فرضیات تحقیق
سوابق پژوهش
مدل پیشنهادی پژوهش
جامعه آماری
نمونه آماری
روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
تجزیه و تحلیل اطلاعات
وضعیت آماری پاسخگویان
تجزیه و تحلیل اطلاعات
نتیجه گیری
پیشنهادهایی جهت بهبود