زندگی روزمره، چه در منزل و چه در محل کار، طبیعتا هرگز خالی از تعارض و اختلاف نیست. این پدیدهی اجتنابناپذیر گاه اسباب سرگرمی و گاه سوهان اعصاب میشود و بهقدری موضوع پیچیده و مهمی بهشمار میرود که در منابع بسیاری مورد تحلیل کارشناسی قرار گرفته است. تعارض زمانی اتفاق میافتد که نیازها و خواستههای افراد یا گروهها تأمین نشود و هر فرد یا گروهی صرفا در جهت تأمین منافع خود قدم بردارد. بهتر است که هرگونه تعارضی در همان مراحل اولیه تشخیص داده شود و تدبیری برای آن اندیشیده شود. بیشک این امر نیازمند کسب مهارت در مدیریت تعارض است. می توانید این تحقیق مدیریت را به صورت powerpoint دانلود نمایید.
مقدمه
ما به اندازهی کافی در درون ذهن خود، با تعارضهای مختلف مواجه هستیم. تعارضهایی که گاه، بخش قابل توجهی از انرژی و تمرکزمان را به خود اختصاص میدهند. تعارض میان ادامه دادن به کار فعلی یا استعفا دادن، تعارض میان ماندن یا مهاجرت کردن، تعارض میان ادامه دادن به کار فعلی یا کارآفرینی و آغاز یک کسب و کار جدید. تعارض میان ادامه تحصیل یا وارد شدن به بازار کار. تعارض میان باورهای قدیمی و باورهای مورد نیاز برای زندگی امروزی. اما دشواری ماجرا اینجاست که جدا از این تعارضهای درونی، حجم زیادی از تعارضهای بیرونی هم وجود دارند که نهتنها به صورت مستقل، تنش و اصطکاک و چالش میسازند، بلکه میتوانند فشار و عمق تعارضهای درونی را هم افزایش دهند. مدیریت تعارض بر این اصل استوار است که تمامی تعارضات لزوما قابل حل نیستند، اما کسب مهارت در مدیریت تعارض میتواند از احتمال تشدید ناکارامدیها بکاهد. ملزومات مدیریت تعارض عبارتند از مهارتهای مرتبط با حل تعارض، خودآگاهی پیرامون انواع حالات تعارض، مهارتهای ارتباطی در مواجهه با تعارض و نیز توانایی ایجاد چارچوبی مؤثر جهت مدیریت تعارض در محیط درگیر. همهی اعضای سازمان باید بدانند که چگونه زمینهی بروز تعارضات را به حداقل برسانند و بتوانند مشکلات ناشی از تعارض را، پیش از آنکه این اختلافات به معضلی جدی در روند کاری تبدیل شوند، حلوفصل کنند.
مخاطب شما کیست؟
تعارض چیست و چگونه به وجود می آید؟
نشانه های تعارض
تعارض باعث چه چیزی می شود؟
روش های مدیریت تعارض
آشنایی با ابزار حل تعارض توماس گیلمن
مفهوم تعارض
فرایندی همراه با تلاش آگاهانه از سوی شخص اول برای بی اثر کردن تلاش های فرد دوم
هدف فرد اول :
· جلوگیری از دستیابی فرد دوم به هدف خود
· افزایش منافع
تفاوت تعارض و رقابت
دو مفهوم مشابه
شدت بیشتر در تعارض
رقابت : همچشمی دو گروه در دستیابی به یک چیز ارزشمند
تعارض: ممانعت هر گروه از رسیدن به هدف گروه دیگر
رقابت : ورزش و مسابقات ورزشی
سیر تکاملی اندیشه های تعارض
سه دیدگاه در مورد تعارض مطرح است :
دیدگاه سنتی (Traditional View)
دیدگاه روابط انسانی (Human Relations View)
مکتب تعامل (Interaction's View)
مفهوم تعارض از دیدگاه سنتی
دارای معنی منفی
ایجاد کننده اختلال در سازمان
مترادف با سرکشی، بی نظمی و تخریب
همراه با زیان سازمانی
آزمایشات هاثورن نشان داد علت وجود تعارض نبود ارتباطات موثر و اعتماد بین کارکنان است.
شبکه های قدرت و تعارض
شبکه قدرت نوع اول : تساوی قدرت طرفین، تعارض میان افراد در دو پروژه مختلف،
راه برطرف کردن تعارض: ایجاد هماهنگی
شبکه قدرت نوع دوم: رابطه بین فرد قدرتمند و فرد ضعیف
راه برطرف کردن تعارض: استفاده از قانون، رهبری حمایتی و عدم تمرکز
شبکه قدرت نوع سوم : رابطه فرد دارای قدرت متوسط به عنوان حلقه واسط میان فرد دارای قدرت زیاد و فرد دارای قدرت کم
راه برطرف کردن تعارض : یادگیری راه های مثبت اثربخشی
چهار بعد فرهنگی تاثیرگذار در تعارض از نظر هافستد
پذیرش نابرابری در قدرت یا فاصله قدرت (Power Distance)
اجتناب از ابهام یا پرهیز از عدماطمینان (Uncertainty Avoidance)
فردگرایی در برابر جمعگرایی (Collectivism vs. Individualism)
زنانگی در برابر مردانگی ارزشهای فرهنگی (Masculinity vs. Femininity)
1- تعيين يک هدف واحد
2- تاييد کردن بروي علايق مشترک
3- گوش فرادادن به نياز ها و اهداف
4- جدا سازي گروه هاي متعارض از مسائل
5- جابجايي موقعيت هاي سازماني
6- ايجاد اعتقاد و نگرش همسو در سازمان
7- ايجاد سلسه مراتب سازماني و تعيين رده بندي قدرت
8- استفاده از قدرت سازماني در تقليل تعارض (نرم نسبت به نفرات و سخت نسبت به مسائل )
در ادامه به مباحث مطرح شده زیر می پردازیم.
· مخاطب این بحث کیست؟
· نگرش های سنتی و نوین به مفهوم تعارض
· مفهوم تعارض از دیدگاه روابط انسانی
· مفهوم تعارض از دیدگاه تعامل
· تعارض مثبت و تعارض منفی
· دسته بندی دیگری از تعارض
· سطوح تعارض در سازمان
· تعارض درون فردی
· تعارض میان فردی
· رویارویی با تعارض های شخصیتی
· تعارض درون گروهی
· تعارض میان گروهی
· رابطه قدرت و تعارض در سازمان ها
· مجموعه ای از صفات نسبتاً پایدار که بر رفتار اثر می گذارد (وراثت، محیط ، موقعیت)
· ساختار سیستمی تعارض
· تفاوت حکمیت و میانجیگیری
· انواع سوال و شیوه سوال پرسیدن در مدیریت تعارض
· در سازمانهای ایرانی
· فرآیند تعارض در سازمان
· آشنایی با ابزار حل تعارض توماس کیلمن