دانلود تحقیق آماده در خصوص دفاتر اسناد رسمی و وظایف آنان(فایلword)

امروزه با گسترش معاملات و توالی فاسدی که ناشی از انجام معاملات در بنگاه های معاملات ملکی که به جای مشاوره در معاملات مبادرت به تنظیم مبایعه نامه و دریافت هزینه کلان از متعاملین می نمایند لزوم تنظیم سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی با توجه به طرح دعاوی ناشی از تنظیم اسناد عادی در محاکم این زمانه بسیار احساس می شود .
قیمت : 1,120,000 ریال
شناسه محصول : 2007815
نویسنده/ناشر/نام مجله : ...
سال انتشار: 1398
تعداد صفحات فارسي : 44
نوع فایل های ضمیمه : word
حجم فایل :
کلمه عبور همه فایلها : www.daneshgahi.com
عنوان فارسي : تحقیق آماده در خصوص دفاتر اسناد رسمی و وظایف آنان(فایلword)

چکیده

فصل اول : تشکیلات دفترخانه[۲]

              مبحث اول : انتخاب سر دفتر و وظایف سردفتر

هر دفترخانه از یک سردفتر و دفتریار تشکیل می شود . به چگونگی انتخاب سردفتر و دفتریار اشاره

می کنیم و انتخاب سردفتر و وظایف سردفتر در ماده ۲۰ قانون دفاتر اسناد رسمی : (( اداره امور دفترخانه اسناد رسمی به عهده شخصی است که با رعایت مقررات این قانون بنا به پیشنهاد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با جلب نظر مشورتی کانون سردفتران و به موجب ابلاغ وزیر دادگستری منصوب و سردفتر نا میده می شود)) .

[۳] آزمون سردفتری اسناد رسمی با آگهی که سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مستند بر طبق ماده ۳ آئین نامه قانون دفاتر اسناد رسمی در روزنامه های کثیرالانتشار مراتب به اطلاع متقاضیان می رساند و از این طریق جایگزین شرایط برگزیده می شوند . پس از معلوم شدن صلاحیت عمومی سردفتری از قبیل آزمایشات تخصصی بدنی و تائیدیه پزشکی قانونی و عدم اشتهار به فساد عقیده مفتخر به اخذ ابلاغ سردفتری از سازمان ثبت می شود .

متقاضی سردفتری در آزمون شفاهی که از ایشان به عمل می آید باید به سوالات حقوق جزا ، مدنی ، تجارت ، ثبت ، قانون دفاتر اسناد و املاک ، احکام ، قرآن ، بینش اسلامی ، قانون اساسی متون فقه ، عقیدتی سیاسی ، آئین نامه ها و بخشنامه های ثبتی پاسخ دهد .

جهت افتتاح دفترخانه برابر ماده ۷۴۰ ، دفاتر اسناد رسمی که به سردفتری انتخاب می شوند مکلف اند حداکثر ظرف ۳ ماه از تاریخ صدور ابلاغ نسبت به تشکیل دفترخانه اقدام نمایند والا ابلاغ آن ها کان لم یکن خواهد بود و این در حالی است که با توجه به اینکه هزینه خرید دفتر خانه زیاد می باشد و پیدا کردن مکان مناسب برای اجاره بسیار دشوار می باشد . باید در خصوص مهلت فوق الاشاره تجدید نظر نمود و زمان بیشتری را به این امر اختصاص داد .

مسئولیت اداره امور دفتر خانه به عهده سردفتر بوده و عدم امضای سردفتر در اسناد موجب سقوط اعتبار اسناد می شود .

        

 

 

      مبحث دوم : انتخاب دفتریار و وظایف دفتریار

ماده ۳ قانون دفاتر اسناد رسمی بیان می دارد ، دفتریار به پیشنهاد سردفتر و به موجب ابلاغ سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برابر مقررات این قانون منصوب می شود و هر دفترخانه علاوه بر یک دفتریار که سمت معاونت دفترخانه و نمایندگی سازمان ثبت را دارد می باشد و دفتریار اول نامیده می شود و می تواند یک دفتریاردوم نیز داشته باشد و در بند ۳ ماده ۶ بیان شده که سایر لیسانس ها به شرط داشتن ۳ سال سابقه دفتریاری در دفترخانه به عنوان معاون سر دفتر مشغول به کار می شود ؛ با توجه به اینکه طبق قانون دفتریار اول به عنوان نماینده سازمان ثبت اعلام گردید عملا هیچ گونه روابط اداری با سازمان ثبت نخواهد داشت و به عنوان مسئول امور مالی دفترخانه انجام وظیفه می نماید و البته از معضلات عمده که در جامعه سردفتران و دفتریاران وجود دارد نگاه کارکنان سازمان ثبت به ایشان دید مغرضانه ای است و متاسفانه تعامل چندانی با دفترخانه ندارند البته در حد رابطه رئیس و رئوس        می باشد .

فصل دوم : اموری که در دفترخانه باید انجام گیرد ( ماده ۴۹ قانون ثبت و ماده ۵۷ قانون آئین دادرسی مدنی )

           محبث اول :  ثبت اسناد مطابق مقررات قانون و تنظیم اسناد غیر منقول

قبل از ثبت هر سندی در دفترخانه اولین مساله ای که مطرح می شود این است که این سند مخالف نظم عمومی ، اخلاق حسنه و مخالف قوانین نباشد ، کلیه مفاد قانونی باید رعایت گردد .

برای نمونه : جهت ثبت انتقال قطعی غیرمنقول ابتدا باید از حوزه ثبتی مربوط استعلام به عمل آید که اصالت سند برابری مندرجات سند با دفتر املاک و عدم بازداشتی یا ترهین سند به دفترخانه اعلام    گردد ، پاسخ این استعلام اگر محل وقوع دفترخانه و اداره ثبت در یک شهر است یک ماه و دوایر و شعب تابعه همان حوزه ۴۵ روز است [۴] و بر حسب مورد به دارایی ، شهرداری ، دهیاری ، منابع طبیعی ، جهاد کشاورزی استعلامات مربوطه ارسال می گردد و پس از اعلام بلامانع بودن مراجع ذی ربط صلاح سردفتر به دفتر ممنوع المعامله محجورین مراجعه نموده و باتوجه به بخش نامه سازمان ثبت در خصوص عدم ممنوع المعامله بودن افراد اقدام به ثبت سند می شود و همان طور که در آئین دادرسمی مدنی ممکن است [۵] دادرس در مقام تنظیم و نوشتن رأی و پیش از امضای آن ، ممکن است سهو قلم رخ دهد .

 ماده ۳۰۹ قانون آئین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب مقرر نموده که سهو قلم تا وقتی که از حکم درخواست تجدید نظر نشده توسط دادگاه رأی به در خواست ذی نفع تصحیح شود .

در تنظیم سند قطعی غیر منقول نیز چنین موردی ( سهو قلم ) پیش بینی می شود و مکتوب می شود ، فروشنده ضمن همین سند خریداری نمائیده و خود قرارداد که در صورت بروز هر گونه اشتباه یا سهو قلم در تنظیم این سند در دفتر خانه حاضر و بدون تغییر در ارکان و ماهیت سند نسبت به اصلاح سند مذکور و تنظیم و امضاء اقرار نامه اصلاحی آن اقدام نماید و بعد در ذیل سند به استعلامات مربوطه استناد نموده و هزینه متعلقه به همراه شماره مرجع پیگیری و اوراق مصرفی را اعلام می نماید . پس از احراز هویت متعاملین از ایشان امضاء اخذ می گردد و سند به امضاء سردفتر و دفتریار می رسد و به مهر دفترخانه مهمور می گردد ، پس از ترخیص سند خلاصه معامله ای که به امضاء متعاملین و سردفتر و دفتریار رسیده از طریق سامانه املاک به حوزه ثبتی معامله مربوطه ارسال می گردد ، سپس اصل خلاصه معامله جهت درج در دفتر املاک به حوزه ثبتی ذیر ربط ارسال می گردد تا آخرین تغییرات در دفتر املاک اداره ثبت درج گردد .

Keywords: معاملات گسترش دفاتر اسناد رسمی ثبت
این برای گرایش های: کلیه گرایش ها، کاربرد دارد. همچنین این در گرایش های: اقتصاد صنعتی، می تواند کاربرد داشته باشد. [ برچسب: ]