شرکت نایک (Nike) از بزرگترین تولیدکنندگان پوشاک، کفش و لوازم ورزشی جهان است. ارزش برند نایک در حدود ۱۰/۷ میلیارد دلار برآورد شده که آن را در رده نخست برندهای با ارزش ورزشی جهان قرار داده است. این کمپانی ابتدا در سال ۱۹۶۴ به نام بلو ریبان اسپرت توسط بیل باورمن و فیل نایت تاسیس شد.
نوآورترین شرکت در سال 2019
طبق بررسی های سالانه توسط مجله FastCompany شرکت نایک توانسته است مقام اول را در نوآوری در جهان بدست آورد. مجله آنلاین FastCompany هر سال به بررسی و انتخاب خلاقانهترین و نوآورترین شرکتهای جهان میپردازد. این مجله بهتازگی فهرست جدیدش از نوآورترین و خلاقانهترین شرکتهای جهان در سال 2019 را اعلام و منتشر کرده است.
این شرکتها در واقع براساس خلاقیت و نوآوریهایی که در عملکرد، خدمات یا محصولاتشان دارند و البته میزان تاثیرگذاری این خلاقیتها در صنعت و تجارت و حتی فرهنگ مردم انتخاب میشوند. در این میان شرکتهای بزرگ تکنولوژی هم سهم قابل توجهی را از این فهرست پنجاه تایی به خودشان اختصاص دادهاند.
اولین شرکت در این فهرست که بهعنوان نوآورترین شرکت جهان انتخاب شده است شرکت بزرگ Nike تولیدکننده لوازم اسپرت و ورزشی است. کارشناسان مجله آنلاین FastCompany معتقدند که این شرکت به خاطر تولید محصولات انقلابی و جدیدی که به نوعی فرهنگ استفاده مردم از لوازم ورزشی و اسپرت در زندگی روزمره را تغییر دادهاند، بهعنوان خلاقانهترین شرکت جهان در سال 2019 انتخاب و معرفی شده است. شرکت های همچون Amazon، Square، Splunk، Uber، Pinterest، Safaricom، Google، و Apple در دره های بعدی قرار گرفته اند.
استراتژی های شرکت
مشتری مداری
تمرکز تبلیغات بر شهرت ها
نایک یک سازمان بسیار رقابتی است: نایک با حمایت از ورزشکاران نام آشنا توانسته است ارزش بدست آورد در در کنار رقبایی همچون Reebook قرار گیرد
بکارگیری استراتژی تنوع محصولات
ماتریس استراتژی اصلی
o توسعه بازار
o نفوذ در بازار
o توسعه محصول
o ادغام به جلو
o ادغام رو به عقب
o ادغام افقی
o تنوع مرتبط
ارزیابی عوامل خارجی (EFE )
این ماتریس ابزاریست که به استراتژیست ها اجازه می دهد تا عوامل محیطی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، حقوقی، تکنولوژیکی و وضعیت بازار را در مقطع زمانی مورد نظر مورد ارزیابی قرار دهند. این ماتریس برای سازمانهای دولتی و خصوصی و عمومی کاربرد دارد.با شناسایی تهدیدها و فرصت ها این ماتریس، بعنوان ابزاری برای جمع آوری اطلاعات محیط پیرامونی و محیط صنعت قابلیت کاربرد دارد.
تحلیل نمره نهایی عوامل خارجی (EFE)
جمع امتياز وزنی که حداقل 1 و حداکثر 4 ميباشد و امتياز متوسط برای سازمانها، 5/2 می باشد. امتياز 4 نشان می دهد که سازمان در ميان نهادهای مشابه دارای موقعيتی برجسته است. به عبارت ديگر نشان دهنده واکنش عالی سازمان در استفاده از فرصت ها و به حداقل رساندن اثر تهديدها می باشد. امتياز 1 هم نشان می دهد که استراتژي های موزون سازمان در استفاده از فرصتها و پرهيز از تهديدات توانمند نبوده است.
با توجه به تحلیل ماتریس ارزیابی عوامل خارجی EFE نمره ی نهایی شرکت 3.03 می باشد که بیانگر آن است که شرکت نایک در استراتژی های خود به شیوه ای موفقیت آمیز از فرصت های موجود استفاده می نماید و اثر عواملی را که موجب تهدید می شوند به پایین ترین میزان ممکن می رساند.