این تحقیق مدیریت در مورد صنعت لیزینگ می باشد که چگونه با استفاده از این صنعت می توان بهره وری را بالا برد. لیزینگ، توافق نامه ای است که بین صاحب تجهیزات و فردی که از تجهیزات استفاده می کند برای مدت زمان معلوم و در ازای دریافت مبالغی مشخص تنظیم می شود. این صنعت راه حل مناسبی برای رفع مشکلات مالی شرکت ها است. شما می توانید این مقاله مدیریت را به صورت فایل word دانلود کنید.
مقدمه
امروزه گسترش و توسعه صنعت ليزينگ (Leasing) به عنوان يك ضرورت عمومى در سراسر جهان بر كسى پوشيده نيست. نقش عمليات ليزينگ در چرخه اقتصادى كشورها و اثرات مثبت و اجتناب ناپذيرى كه در ايجاد تعادل در عرضه و تقاضا و سرانجام توازن منطقى در موازنه پرداخت هاى جوامع صنعتى و رو به توسعه به جاى گذاشته، موجب گرديده است كه اين شيوه اعتبارى امروز، با تكيه بر تخصص ها و ويژگى هاى نوين اجرايى بتواند موقعيت خود را به عنوان يكى از مهمترين مراحل تامين اعتبار در سطح اقتصاد داخلى و بين المللى تثبيت نمايد. بر اين اساس، تحقيقاً بخش عظيمى از عمليات مالى / تسهيلاتى و سرمايه گذارى و تامين اعتبار در جهان با استفاده از روش هاى نوين ليزينگ انجام مى پذيرد. به طورى كه، براساس بررسى هاى موسسات مطالعاتى اقتصادى معتبر جهان روش تامين اعتبارات از طريق ليزينگ، در بين مكانيزم هاى گوناگون اعتبارى، بعد از وام هاى مستقيم بانكى در مرتبه دوم قرار گرفته است. اخيراً سازمان بين المللي کار (ILO) نيز به ليزينگ به عنوان وسيله ايجاد و گسترش فرصت هاي شغلي و تامين مالي خرد توجه ويژه اي نموده است. ليزينگ به عنوان يک شيوه فروش ، ضمن افزايش قدرت خريد فعلي مصرف کنندگان ، تقاضاي فروش تضمين شده اي براي توليد کنندگان ايجاد مي نمايد تا توليد کننده با برنامه ريزي معين نسبت به تعديل قيمت تمام شده و استمرار بهينه توليد اقدام نمايد.
استراتژي چيست
استراتژي چيست و چرا سازمان ها بايد براي خود استراتژي داشته باشند؟مجموعه اقدامات و تصميماتي که يک سازمان براي کسب مزيت رقابتي انجام و اخذ مي کند تا بتواند در مقايسه با رقبا ارزش بيشتري براي مشتريان ايجاد نمايد.
هدف از اتخاذ استراتژي
در واقع هدف از اتخاذ استراتژي ايجاد مزيت رقابتي پايدار براي سازمان است.. از ديدگاه فيليپ كاتلر مزيت رقابتي نقطه قوتي است که: 1- براي مشتريان ارزشمند باشد2- براحتي قابل تقليد نمي باشد.3- براي سازمان سودآور است.
توسعه روزافزون شرکت های لیزینگ بزرگ و کوچک ،دولتی و خصوصی و بهبود در نوع و نحوه خدمت رسانی آنها، گسترش روزافزون موسسات و نهادهای مالی و اعتباری ارائه دهنده خدمات مشابه، پیشرفت های فزاینده تکنولوژی در صنعت خدمات مالی و قوانین و مقررات دولتی، جوی رقابتی و خاص را پیش روی هر یک از این سازمان ها در این صنعت قرار داده است. امروز شرکت های لیزینگ نیز برای هر یک از وظایف و فرآیندهای عادی خود نیازمند چالش بیشتری هستند و برنامه ریزی و تصمیم گیری در این شرایط مستلزم نگرش عمیق و جدی به محیط داخلی و خارجی موجود در آن هستند.
برنامه ریزی ها و تصمیم گیری های درونگرا و کوتاه مدت نه تنها مشکلی را از صنعت و شرکت های فعال در آن را حل نمی کند ، بلکه ممکن است خود مولد مشکلات عدیده ای در بلندمدت شود. به عبارت دیگر اکتفا کردن به مسکن های کوتاه مدت برای این صنعت، غیرممکن شده و حتی خطر اضمحلال و رو به زوال رفتن (آنتروپی) را نيز در پي دارد. لذا در چنین محیطی نه تنها هر یک از شرکت های فعال در این صنعت نیازمند بررسی دقیق و مستمر محیط داخلی و خارجی خود و شناسایی نقاط قوت وضعف و فرصت ها و تهدیدها هستند بلکه سیاست گذاران این صنعت نیز نیازمند آن هستند تا بر اساس آن بتوانند جهت گیری آن را در آینده معین و اين صنعت را در مقابل تغییر و تحولات مجهز سازند. در مقاله حاضر در نظر داريم تا استراتژی های صنعت لیزینگ در مواجهه با فرصت ها و تهدیدها را با استفاده از تکنیک SWOT بررسي كنيم. مدلSWOT يكي از جالب ترين، كامل ترين و مفيدترين روشها در برنامهريزي استراتژيك است . واژهSWOT برگرفته از این لغات می باشد.
1-S :Strength به معنی قدرت
2- W :Weaknessبه معنی ضعف
3-O :opportunityبه معنی فرصت
4- T :Threatبه معنی تهدید
تشريح ماتريس SWOT
ماتریس SWOT یکی از ابزارهای مهمی است که مدیران به وسیله آن اطلاعات را مقایسه می کنند و می توانند با استفاده از آن چهار نوع استراتژی ارائه کنند: استراتژی های SO، استراتژی های WO، استراتژی های ST و استراتژی هاي WT
1- در اجرای استراتژی SO سیاست گذار می کوشد از فرصت های خارجی بهره برداری کند. به عبارت دیگر هدف این است که با استفاده از نقاط قوت از رویدادها و روندهای خارجی بهره برداری کنند. معمولاً برای رسیدن به چنین موقعیتی از استراتژی های ST، WO یا WT استفاده می کنند تا به آنجا برسند که بتوانند از استراتژی های SO استفاده کنند.
2-هدف استراتژی های WO این است که با بهره برداری از فرصت های موجود در محیط خارج بتوان نقاط ضعف
داخلی را بهبود بخشید. گاهی در محیط ، فرصت های بسیار مناسبی وجود دارد ولی به سبب داشتن ضعف داخلی نمی توان از این فرصت ها بهره برداری کرد.
3- در اجرای استراتژی های ST هدف این است که با استفاده از نقاط قوت اثرات ناشی از تهدیدهای موجود در محیط خارج را کاهش داد یا آنها را از بین برد.
4- هنگام اجرای استراتژی های WT حالت تدافعی باید به خود گرفت و هدف کم کردن نقاط ضعف و پرهیز از تهدیدها ناشی از محیط خارجی است. هنگامی که دارای نقاط ضعف بوده و تهدیدهای بسیار زیادی در محیط خارج وجود دارد، موضعی مخاطره آمیز به وجود آمده است. در واقع در چنین حالتی برای بقای خود باید مبارزه کرد و کوشید برای حفظ بقا از حجم فعالیت ها کاست .(استراتژی های کاهش یا واگذاری، ادغام، اعلان ورشکستگی یا سرانجام انحلال.
نقاط قوت صنعت ليزينگ
1 برخورداري صنعت از متولي خاص
2 تعدد شركتهاي ليزينگ در كشور
3 حجم عملياتي بالا در يكسال در صنعت ليزينگ
4 انعطاف پذيري در روش ها و رويه هاي عملياتي شركتهاي فعال در صنعت
5 اشتغال زائي
6 ايجاد نوآوري در صنعت ليزينگ
7 دانش فني و تخصص در اين رشته از عمليات اعتباري، نسبت به ساير رشتهها محسوستر و با اهميتتر است.
8 سرعت عمل در اخذ تصميم براساس تحقيق و بررسي جوانب امر مبتني بر شناخت از نقاط قوت شرکت ليزينگ است كه ضمن در نظر گرفتن حداقل ريسک ممکن، پاسخگويي به تقاضاي متقاضيان را در کمترين زمان، ميسر ميسازد.
نتيجه گيري
محرک هاي اصلي توسعه آتي صنعت ليزينگ در ايران مي تواند رشد اين صنعت را در بدنبال داشته باشد
1-کاهش نرخ سود تسهيلات بانکي
2- مشکل فروش در صنايع توليد کالاهاي بادوام
3- توسعه صنايع خرد ، کوچک و متوسط
4- ايجاد اشتغال
5- ورود شرکت هاي ليزينگ خارجي
6- کمبود منابع مالي شرکت ها و سازمان هاي عمومي مثل شهرداري ، مترو، راه آهن ، و هواپيمايي
7- فعاليت در بخش هاي كلان اقتصادي ولزوم حمايت جدي دولت
8- ورود شرکت هاي ليزينگ موجود يه عرصه ليزينگ بين المللي و اقلام بزرگ