دانلود تحقیق آماده تاثيرتلويزيون بر رفتار كودكان و جوانان در رشته روانشناسی(فایلword)

در زمينه اثر تلويزيون در رفتار انسان، تحقيقاتي بعمل آمده است که البته تحقيقاتي که بتواند اثرات تلويزيون سينما و مطبوعات را در انحراف و بزهکاري جوانان در کشور ثابت کند بسيار کم است در اين تحقيق تاثيرات رسانه هايي تصويري چون تلويزيون، بر رفتار کودکان و نوجوانان مورد بررسي قرار مي گيرد.
قیمت : 1,570,000 ریال
شناسه محصول : 2007778
نویسنده/ناشر/نام مجله : ...
سال انتشار: 1399
تعداد صفحات فارسي : 94
نوع فایل های ضمیمه : word
حجم فایل :
کلمه عبور همه فایلها : www.daneshgahi.com
عنوان فارسي : تحقیق آماده تاثيرتلويزيون بر رفتار كودكان و جوانان در رشته روانشناسی(فایلword)

چکیده


از ديرباز ارتباط، برقراري ارتباط و انتقال پيام به مخاطبان مورد توجه جوامع بشري بوده و
مي باشد از زمانيکه انسان به فکر ايجاد ارتباط با همنوعان خود افتاد در صدد برآمد تا ابزار آن را شناخته و بدست آورد تا بوسيله آن از موقعيت انسانهاي ديگر با خبر شود به همين منظور ابتدا از کشيدن تصاوير روي سنگها و تنه هاي درخت و بعد گفتار و نوشتار با يکديگر ارتباط برقرار مي کردند ولي به همان شکل باقي نماند و رفته رفته بر حسب نياز جامعه پيشرفت مي کرد و تحولات عظيمي در آن رخ مي داد.

از عوامل بسيار مهمي که باعث گسترش روابط از لحاظ تجاري و تبادل فرهنگي گرديد بوجود آمده راههاي ارتباطي بين روستاها و شهرهاي کوچک و بزرگ بودن با نزديک شدن مسير شهرها و روستاها روابط انسانها شکل جديدي به خود گرفت و باعث تغيير الگوها و ارزشهاي جوامع روستايي و شهري گرديد راه اطلاع سريع انسانها را از دستاوردهاي جديد کشاورزي و صنعتي ميسر ساخت و اين امر سبب دگرگوني در روابط اقتصادي سياسي اجتماعي فرهنگي و همچنين در تعيين الگوهاي مصرف، سيستم معيشتي و هنجارها بود.

برقراري ارتباط بين افراد گروهها مستلزم وسايل خاصي است که به کمک آنها بتواند پيامها و خواسته هاي خود را به يکديگر منتقل کنند با محيط زندگي بهتر آشنا شوند خود را با آن هماهنگ سازد و يا براي بهبود شرايط آن اقدام نمايند براي آنکه چگونگي انعکاس واقعيت عيني اشياء در فکر انسان به ديگران منتقل شود
بايد بار ديگر آن را عيني ساخت و افکار را که محصول انعکاس دنياي خارج است بصورت عادي و قابل فهم در آورد عادي کردن و قابل انتقال ساختن انعکاس واقعيتها محيط زندگي در فکر انسان با وسايل و روش هاي گوناگون صورت مي گيرد به طور کلي استفاده از
وسايل مختلفي که براي بيان انديشه هاي انساني و شناخت محيط زندگي به کار مي روند تابع شرايط و اوضاع تاريخي جوامع انساني است زيرا در هر جامعه به تناسب نيازها و پيشرفت هاي آن براي برقراري ارتباط بين افراد و انتقال افکار و اطلاعات وسايل معيني ايجاد مي شوند

به طور مثال ورود وسايل ارتباط جمعي نظير روزنامه، راديو، تلويزيون، به درون يک قبيله دور افتاده با يک روستاي منزوي موجبات باز شدن آن را بسوي ديگر قبايل و روستاها وبه طور کلي جهان فراهم مي سازد و جامعه به سوي اقتصاد بازار و به طور کلي پيدايي عصر مبادله چه بصورت پاياپاي چه با استفاده از ابزار مبادله صورت مي پذيرد.

پيدايش تلويزيون اروپايي به عنوان اولين گام در راه جهاني شدن ارتباطات جمعي عليرغم همه موانعش نظير مشکلات زبان فرهنگ آداب و سنن و ... نويد بخش تجربه ها و انديشه هاي نو در اين باب گرديد و آنچنانکه هم امروزه سخن از تلويزيون آسيايي به ميان آمده است تمامي اين تجربيات به نزديکي بيشتر با يکديگر در پرتو عصر ارتباطات خواهد انجاميد.

در جهان امروز، وسايل ارتباط جمعي روزنامه، راديو و تلويزيون و سينما با انتقال اطلاعات و معلومات جديدي و مبادله افکار و عقايد عمومي در راه پيشرفت فرهنگ و تمدن بشري نقش بزرگي بعهده گرفته اند و به طوري که بسياري از دانشمندان قرن بيستم را عصر ارتباطات نام گذاشته اند. رسانه هاي جميعي عبارتند از مطبوعات راديو تلويزيون فيلم سينمايي تصاوير و انواع کاست صوتي و ويدئو.

 

«طرح مسئله »

تلويزيون تنها رسانه اي است که مورد استفاده همگان قرار مي گيرد و بيش از هر رسانه اي ديگر زمينه را براي نزديک شدن جلب توجه کودکان و نوجوانان به خود فراهم مي کند و وقت زيادي از اوقات فراغت اين قشر را به خود اختصاص مي دهد.

با توجه به قابليتها تکنولوژي که دارد بيش از هر رسانه اطلاعات را براي دوران نخست اجتماعي شدن کودک مهيا نموده و آنها را آگاه و يا جهت انجام کاري ترغيب مي نمايد و گاهي نيز احساسات آنها را بر مي انگيزد و البته در مواردي ديگر بصورت مستقيم و
غير مستقيم آسيبهاي به آنها وارد نموده و چه بسا اثرات منفي آن ماندگار باشد به همين جهت عده اي معتقدند تلويزيون عجايب و بيهودگي است با توجه به تحقيقات هرچه کارکرد ساير نهادهاي مرتبط با کودکان و نوجوانان نامناسب و ناهمگون باشد تاثير تلويزيون بر کودکان و نوجوانان بيشتر خواهد بود و طبق يافته ها در ده سالگي کودکان هر روزه بيننده تلويزيون مي باشند
و آنهم به دليل کيفيت جذاب آن است که توجه را به حرکت در يک فضاي کوچک معطوف نموده و اين ويژگي مهم لاينفک از تلويزيون است. وقتي که مادر مورد تأثير تلويزيون صحبت مي کنيم در واقع در مورد چگونگي استفاده کودکان از تلويزيون گفتگو مي کنيم . کودک براي نياز خاصي به تلويزيون رو مي کند.

کودکان از يک محتواي تلويزيوني واحد به  شيوه‌هاي گوناگون استفاده مي کنند. اما بخشي از گزينه کودکان به تجارب انباشته شده آنها و سرانجام به درک آنها از مسائل، ارزشهاي مورد قبول آنها و رفتارهايشان لبريز مي شود و سري مي يابد.
به اين ترتيب اين گزينه مي تواند در شرايطي خاص در جنايت، خشونت يا اخلاق سهل آنگارانه و در شرايطي ديگر در درک بهتر از زندگي بزرگسالان و ارزشهاي دموکراتيک سهيم باشد يا در ديگر شرايط در هيچکدام نقشي ايفا نکند. چيزي در زندگي آنها را وادار مي کند تا براي تجربه خاصي دست به سوي تلويزيون دراز کند سپس اين تجربه وارد زندگي آنها مي شود و از ميان تجارب اندوخته کودکان، ارزشهاي رمز گردان شده، روابط اجتماعي و نيازهاي عامل و آني که قبلاً بخشي از زندگي آنها را تشکيل مي داده راه خود را بناچار مي گشايد و در نتيجه تجربه نخستين دچار تغيير مي شود چيزي به دور انداخته مي شود چيزي اندوخته مي شود و شايد نوعي رفتار آشکار از کودک سرزند.

اين تاثير تلويزيون است به اين اوصاف آنچه را که مي کوشيم تا درک کنيم نقشي است که تجربه تلويزيون در زندگي کودکان بازي مي کند. در اين خصوص سئوالهايي مطرح مي شود؟

آيا تلويزيون بي خبري کودکان و نوجوانان را عميقتر مي کند يا موجب گسترش آگاهي و دانش آنها مي شود؟

آيا خشونت موجود در برنامه هاي تلويزيوني موجب مي شود که نوجوانان خشونت با جنايت را ياد بگيرند.

اهميت و فوايد موضوع تحقيق :

تلويزيون که نوعاً يک پديده شهري هستند جزء وسايل ارتباطي تأثير ناپذير محسوب مي شوند. اين وسيله فرهنگ عمومي چيزي نيست که مصرف کنندگان بتوانند مستقيماً در مقابل آنها عکس العمل نشان دهند و يک رابطه دو طرفه برقرار سازند.

رابطه تلويزيون اکثر اوقات يک طرفه، از طرف کارگردانان آن به سوي مصرف کنندگان است امکان اينکه مصرف کنندگان بتوانند آن را تحت تأثير قرار دهند بسيار اندک است.

در واقع مي توان گفت که در تلويزيون به جاي «ياگول»  «گفتگوي دوطرفه يک حات «منولوگ»  گفتگوي يک طرفه) وجود دارد. تلويزيون معمولاً ارزش هاي کلان اجتماعي و جنبه هاي هنري خرده فرهنگها  را به مردم عرضه مي دارند مثلاً در فيلم ها و تلويزيون تأکيد روي ارزش هاي کلان چون ميهن پرستي، وظايف افراد به عنوان مادر، پدر، فرزند، شوهر و غيره و يا مسائل ديني است.

الگوهاي خرده فرهنگ مانند تبليغات تجارتي، مقررات و آئين هاي گروهي يا قشر خاص از طريق تلويزيون به اعضاي جامعه کلان منتقل مي شود پيرو جوان، زن، و مرد به طور پيوسته تحت تأثير تصاوير و گفتار برنامه هاي سينمايي يا راديوئي و تلويزيوني قرار مي گيرند. آمارها گوياي اثر شگرف تلويزيون مي باشند.
به طوري که در کشورهاي باختري هر هفته ميليون‌ها نسخه نشريه هاي مربوط به برنامه هاي تلويزيوني بفروش مي رسند و صدها ميليون نسخه روزنامه در ميان مردم دست به دست مي گردند و ميليون ها عدد نوار شنيداري يا ديداري- شنيداري «ويدئوکاست» فروش عرضه مي شوند. بازرگانان و سوداگران همگي از اثرات «معجزه انگيز» تلويزيون در بالا بردن ميزان فروش کالاها آگاه هستند و بدين جهت همه روزه مبالغ گزافي براي تبليغ کالاهاي خويش از طريق مطبوعات، سينما، راديو و تلويزيون اختصاص مي دهند و مسلماً از برکت همين وسايل چندين برابر سود به کف مي‌آورند. اين پديده به خوبي اثر انکار ناپذير تلويزيونها را در انتخاب و تصميم گيري (براي مواد مصرفي، و غيره نشان مي دهد.
تنها گروه اجتماعي فوق الذکر نيستند که از اثرات شگفت انگيز تلويزيون آگاهي دارند بلکه سيساتمداران و سياست گذاران نيز به نقش تعيين کننده اين وسايل براي موقعيت در جامعه و جلب طرفداران، نظرات و هنر خويش را چون کالائي به تلويزيون مي سپارند تا به گوش يا ديد مردمان برسانند و پيروزي آنان را تضمين کنند در چنين وضعي مصرف کنندگان تلويزيون، بويژه سرپرستان خانواده ها، کاملاً حق دارند از خود بپرسند:

اين برنامه ها و اين صحنه ها چه تأثيري در روحيه و عواطف فرزندانمان دارد؟

علت تاکيد روي نسل جوان و کودکان اين است که تقريباً در اکثر کشورهاي در حال رشد، تعداد اين نسل بيشتر و دلبستگي آنان بخصوص تلويزيون فزونتر است. تحقيق مربوط تهران نيز حاکي است که بيشترين نگرندگان تلويزيون کودکان کمتر از 15 سال و بعد از آنان بانوان خانه دار و سپس جوانان بيشتر از 15 ساله هستند.

Keywords: تلوزیزیون انحراف ارتباط انعکاس
این برای گرایش های: کلیه گرایش ها، کاربرد دارد. [ برچسب: ]

Skip Navigation Links