دانلود گزارش تخصصی آموزش درس املاء (فایل word)

نظرتان در رابطه با درس املا چیست؟ چه روش‌هایی را در مطالعه‌ی درس املا به کار می‌برید؟ چرا زنگ املا در برخی مدارس به زنگی خشک و بی‌روح تبدیل می‌شود؟ در این تحقیق به بررسی بی علاقه بودن دانش آموزان نسبت به این موضوع پرداخته شده است و راهکارهایی برای ایجاد انگیزه در رابطه با این درس را ارایه می دهد. شما می توانید این تحقیق را به صورت فایل word دانلود نمایید.
قیمت : 1,120,000 ریال
شناسه محصول : 2007775
نویسنده/ناشر/نام مجله :
سال انتشار:
تعداد صفحات فارسي : 27
نوع فایل های ضمیمه : word
حجم فایل : 279 Kb
کلمه عبور همه فایلها : www.daneshgahi.com
عنوان فارسي : گزارش تخصصی آموزش درس املاء (فایل word)

چکیده

نظرتان در رابطه با درس املا چیست؟ چه روش‌هایی را در مطالعه‌ی درس املا به کار می‌برید؟ چرا زنگ املا در برخی مدارس به زنگی خشک و بی‌روح تبدیل می‌شود؟ در این تحقیق به بررسی بی علاقه بودن دانش آموزان نسبت به این موضوع پرداخته شده است و راهکارهایی برای ایجاد انگیزه در رابطه با این درس را ارایه می دهد. شما می توانید این تحقیق را به صورت فایل word دانلود نمایید.

مقدمه

همه‌ی ما دوران تحصیل و مدرسه‌ی خود را خوب به یاد داریم. کلاس‌های پرجمعیّتی که هر نیمکت با زحمت سه دانش‌آموز را در خود جای می‌داد. زمانی که زنگ املا فرا می‌رسید، معلم می‌گفت: «بچّه‌ها! نفرات وسط هر نیمکت بیرون بیایند و روی زمین بنشینند. بچًه‌هایی هم که در نیمکت‌ نشسته‌اند، کیف‌هایشان را روی نیمکت بگذارند. سرمیزی‌ها سر میز. ته میزی‌ها هم ته‌میز» کوهی از کیف بر روی میزها قرار می‌گرفت تا مبادا دانش‌آموزی سرخود را حرکت دهد و چشمش به املای دیگری بیفتد. سپس معلم با حالت دستوری و کلمه به کلمه، متن املا را می‌خواند.

هنوز هم با گذشت سال‌ها، حتّی با تغییر کتاب‌های درسی، باز هم شاهد برگزاری چنین املاهایی در کلاس درس هستیم. این موضوع باعث تعجّب است که با وجود این همه تغییرات، باز هم به شکل سنّتی به دانش‌آموزان املا می‌گوییم؟ آیا واقعاً روش دیگری برای گفتن املا وجود ندارد؟ چرا سعی نمی‌کنیم در درس املا به شیوه‌هایی نو و جذّاب‌ هم توجّهی داشته باشیم؟ اصلاً چرا روش‌های سنّتی را کنار نمی‌گذاریم؟ مگر نه این است که ما بایستی این نونهالان باغ مدرسه را برای روزگاری جز روزگار خود تعلیم ‌دهیم و تربیت ‌کنیم.آیا تاکنون از خود آنان پرسیده‌ایم تا چه اندازه به این روش‌ها علاقه‌مند هستند؟

بیان مسأله

عامل اساسی برای موفّقیّت در هر فعّالیّتی، داشتن اطّلاعات لازم در آن زمینه می باشد.پس لازم بود، به اطّلاعاتی در میزان علاقمندی دانش آموزان به درس املا دست یابم؛ در این زمینه با تحقیق از معلّم هاي ديگر  و هم چنین با طرح پرسش‌هایی ازآنان، که به شرح ذیل می باشد، دریافتم دانش آموزان علاقه زیادی به املا ندارند.

   1. نظرتان در رابطه با درس املا چیست؟

   2. چه روش‌هایی را در مطالعه‌ی درس املا به کار می‌برید؟

   3. کدام کتاب و درس خود را بیشتر دوست دارید؟

به این ترتیب با پاسخ هایی که دانش آموزان به سوالات دادند و چمع بندی آنان به این نتیجه رسیدم که علاقه زیادی به املا ندارند و معلّم سال گذشته ی آنان نیز ازنمرات املای دانش‌آموزان  اظهار ناراحتی می‌کرد.

بررسی علل غلط نویسی دانش‌آموزان

 پیش از آن‌که راهکارهایی برای تقویت املا پیدا کنم، لازم بود به بررسی علل ضعف و ناتوانی دانش‌آموزان در این درس بپردازم تا راه‌کارهایی را متناسب با آن‌ها در پیش بگیرم. چرا که غلط‌های املای دانش‌آموزان، از یک نوع نیستند تا بتوان با اتخاذ یک روش همه‌ی آن اشتباهات را از بین برد و به پیشرفت آنان اطمینان داشت. پس برای شروع اشتباهات املاهای دانش‌آموزانم را از روی املاهای متعدّد آنان یادداشت کردم تا علّت یا علل اشتباهات را بیابم. كه به این نکته پی بردم که بیشترین ضعف املایی دانش‌آموزان در ضعف حافظه‌ی دیداری است. در گام بعدی، به شناسایی دانش‌آموزانی که در موارد دیگر اشکالات املایی ضعف بیشتری داشتند، پرداختم. این دانش‌آموزان 4 نفر بودند. با بررسی برگه‌های چند املای آنها داده‌های زیر به دست یافتم. این 4 دانش‌آموز در یک گروه جداگانه قرار گرفتند.

ارایه‌ی راه‌حل‌های پیشنهادی

به طور کلّی با جمع‌آوری پرسش‌نامه‌ها و تجزیه و تحلیل آنها، تبادل تجربه با همکاران و همچنین نتایج مطالعه و تحقیقات انجام شده و جمع‌بندی آنها، موارد زیر پیشنهاد گردید که عبارتند از :

الف ـ روش‌های تقویت حافظه‌ی دیداری

ب ـ روش‌های  ابتکاری در جهت تقویت حافظه‌ی دیداری

ج ـ روش‌های تقویت اعتماد به‌نفس دانش‌آموزان ضعیف در املا

نتیجه‌گیری

در طول زمانی که از عمر تعلیم و تربیت مدرن می‌گذرد، رفته رفته بر دست اندرکاران علوم طبیعی محرز گشته است که تحقیقات دانشگاهی به تنهایی پاسخ‌گوی مسائل و مشکلات علمی آموزش و پرورش نیستند. لذا این نقطه عطفی شد برای شروع نوعی دیگر از پژوهش که بتواند مسائل واقعی محیط کلاس درس و آموزش را حلّ و فصل کند، این تحقیق همان اقدام‌پژوهی است. من نیز تلاش کردم که با استفاده از این بستر آماده برای حل مسأله‌ای که در کلاس خود با آن روبرو بودم، گام بردارم و برای رسیدن به وضع مطلوب تلاش کنم. هدف اساسی برنامه‌ی درسی زبان‌آموزی، توجّه به تقویت و پرورش مهارت‌های چهارگانه است. به طوری که دانش‌آموزان در گفت و شنودها شرکت و ارتباط برقرار کنند و افکار، احساسات و نظرات خود را به دو صورت گفتار و نوشتار بیان کنند . در این راستا نوشتن، مرحله‌ی نهایی و متکاملی است که بر شنیدن،‌ گفتن و خواندن استوار می‌گردد. چاره‌اندیشی برای حلّ مشکلات دانش‌آموزان در این حوزه امری بدیهی و ضروری است. یک معلّم هم پس از آشنایی با اصول و مراحل اجرای الگوهای گوناگون تدریس در عمل و هنگام ارائه‌ی درس می‌تواند با تشخیص موقعیّت و توجّه به توانایی‌های دانش‌آموزان و بر حسب نوع مفهوم، ترکیبی از الگوهای مختلف تدریس را به کار برد.

مقدمه     4

بیان مسأله            5

اهداف گزارش       6

ارزیابی از وضع موجود      7

گرد آوری اطلاعات            7

الف) شاخص‌های کیفی وضع موجود    7

ب) شاخص‌های کمّی وضع موجود      8

موانع موجود در یادگیری املا            8

بررسی علل غلط نویسی دانش‌آموزان   8

جمع‌آوری داده‌ها    9

ب)نظرسنجی از دانش‌آموزان 10

ج) مشاهده            11

تجزیه و تحلیل داده‌ها           11

پیشینه     12

الف) مبانی نظری: 12

ب) پیشینه‌ی عملی: 14

ارایه‌ی راه‌حل‌های پیشنهادی  15

الف ـ روش‌های تقویت حافظه‌ی دیداری            15

ب ـ روش‌های  ابتکاری در جهت تقویت حافظه‌ی دیداری   18

ج ـ روش‌های تقویت اعتماد به‌نفس دانش‌آموزان ضعیف در املا        19

انتخاب راه‌حل‌ها     20

ارزیابی و اعتبار بخشی به راه حل ها   21

ارزیابی بعد از اجرای راه حل ها         21

الف) شاخص‌های کیفی وضع مطلوب   21

مقایشه با شاخص    22

نقاط ضعف          23

نقاط قوت 23

نتیجه‌گیری           23

پیشنهاد و راهکارها 25

فهرست منابع        26

Keywords: درس املاء غلط نویسی دانش آموز
این برای گرایش های: کلیه گرایش ها، کاربرد دارد. [ برچسب: ]

Skip Navigation Links