این تحقیق به بررسی این موضوع می پردازد که چگونه معلمان می توانند کلاسی جذاب و شاد برای دانش آموزان ایجاد کنند و بدین ترتیب علاقه و میزان یادگیری آن ها راافزایش دهند. می توانید این تحقیق را به صورت فایل word از پورتال آموزش و پژوهش دانشگاهیان (پویان) دریافت کنید.
كلاسهاي درس در يك دستهبندي كلي يا شاداب، جذاب و مخاطبگستر، يا كسلكننده، خمود و مخاطبگريز و يا معمولي و عادي است. كلاس درسي كه در آن به مؤلفههاي جذابيت عطف توجهي نشان داده نميشود با گذشت زمان ممكن است كمكم سستي و كسلكنندگي در آن به چشم آيد كه گسست ارتباط بين استاد و فراگير از روشنترين پيامدهاي ناگوار آن خواهد بود و نتايج آموزش را عقيم و بياثر ميسازد.
سؤال اصلي و اساسي آن است كه چگونه ميتوان كلاس درس را جذاب، دلپذير و خوشايند نمود تا نه فقط مقررات آموزشي بلكه اشتياق فراگيران براي يادگيري و حس كنجكاوي و حقيقتجويي آنان عمدهترين عامل حضور در كلاس شود و رعايت انضباط و مقررات و آداب آموزشي را براي بهرهبرداري بيشتر از كلاس باعث گردد؟
به نظر ميرسد جذابيت كلاس بر چند ركن و پايه استوار است
الف- معلم
ب- متن و محتواي درس
ج- فضاي كلاس
شادابي
معلمي كه عبوس، گرفته، اخمآلود و يا افسردهرو باشد، نميتواند پيامآور شادابي و طراوت باشد و كلاس او فاقد اشتياق و جذابيت خواهد بود. البته گاه ممكن است فيزيك چهره يك معلم كمي او را جدي و گرفته نشان دهد، در اين صورت بهرهمندي از طنز و آميختن درس با تكنيك بيان ميتواند آن را جبران نمايد.
اگر معلم شاداب و با نشاط باشد
دانش آموزان مشتاقتر در كلاس حاضر خواهند شد.
روابط بين استاد معلم و دانش آموز صميمانهتر خواهد گشت.
دانش آموز به طرح مشكلات خويش با استاد معلم خواهد پرداخت و از معلم به عنوان مشاور بهره خواهد برد.
دانش آموزان شادابتر خواهند شد و بهرهوري از كلاس افزايش خواهد يافت.
روحيه معلم تأثير منفي در اخلاق دانش آموزان نخواهد نهاد.
اما اگر معلم بينشاط باشد
كلاس خشك و كسلكننده ميشود.
دانش آموزان حتي حاضر به طرح پرسشهاي درس نخواهند بود و در واقع بسياري از سؤالات امكان بروز نمييابد.
يادگيري با اختلال مواجه خواهد شد، چرا كه دانش آموز با عنايت به ويژگي معلم علاقه به آموختن را از دست خواهد داد.
ازنقش تربيتي معلم كاسته ميشود و دانش آموزان نميتوانند از رفتار معلمي سرمشق بگيرند.
فضاي دوستي و علاقه به فضاي سرد و خاموش بدل خواهد شد و رابطه معلم و شاگرد در حد چارچوب آموزشي محدود خواهد گشت.
پیشنهاد
معلم برای ایجاد جذابیت بیشتر در کلاس درس و به وجود آوردن کلاسی شاد برای دانش آموزان که می تواند یکی از عوامل جذب دانش آموز به کلاس درس باشد می تواند از طنز در کلاس استفاده کند . درس را به استفاده از طنز تدریس نماید . رویداد شادی بخش که چهره ی کودکان را باز و لب هایشان را خندان می کند ، از دیدگاه رشد گرایان حائز اهمیت است ، ارتباط دادن مراحل رشد فردی کودکان با شوخ طبعی آنان می تواند توجه معلمان را در حین تدریس به این فرایند جالب و اثر بخش جلب کند. متن و محتوایی که برای دانش آموزان در نظر گرفته می شود ، بر اساس علاقه ی آنان تدوین شود . و همچنین در تدوین کتب درسی به این نکته باید توجه شود که بعضی از موضوعات در فصل و یا زمان خاصی از سال بهتر است تدریس شود ؛ مثلاً دروس مربوط به گیاهان در کتب علوم بهتر است در فصل بهار تدریس شود . پس در تدوین کتب به زمان و موقعیت درس توجه شود. در کتاب ها می توان از نقاشی ها و تصاویر جذاب استفاده کرد . به عنوان مثال تصاویر و نقاشی های کتاب فارسی در چاپ های اخیر تصاویری غیر و اقعی می باشند . اما در مورد فضای کلاسی میتوان از رنگ های شاد و جذاب در رنگ زدن درو دیوار کلاس ها استفاده کرد و حتی رنگ تخته های روی دیوار ( که در سالهای گذشته به رنگ سیاه بود و لی در حال حاضر اکثراً به رنگ سبز رنگ می شوند ) .