طرح توجیهی تولید انواع بستنی در زمینه کسب و کار به مطالعه امكانسنجي توليد بستني به روش صنعتي مي باشد. بستني يك فرآورده شيري ويا از آب ميوه لذيذ ، مطبوع و خوشايند ذائقه است كه در تمام فصول سال مخصوصا بهار و تابستان مصرف كنند گان فراوان دارد. شما می توانید این طرح توجیهی در زمینه کسب و کار رابه صورت فایل word دانلود نمایید.
مقدمه
بستني به احتمال زياد نوع تحول يافته نوشيدني هاي يخ زده است. در قرن چهارم قبل از ميلاد، اسكندر كبير به نوشيدني هاي يخ زده يا به اصطلاح امروز تگري (تگرگي)، علاقه فراواني داشته و در مدارك باستاني نيز ديده شده كه در سال 62 قبل از ميلاد، نرون، امپراتور روم گروه هايي را به كوهستان هاي آپنين (Apennines) مي فرستاد تا برايش يخ و برف بياورند، سپس آن را با شربت، پوره ميوه يا عسل مخلوط مي كرده و مي خورد.
هزاران سال است كه آب يخ زده در آسيا به مصرف خوراكي مي رسد. مصرف مواد لبني يخ زده، اولين بار در ادبيات چين باستان ديده شده است كه قدمت اين منابع به قرن دوازدهم برمي گردد. بازرگانان و ماجراجوياني چون ماركوپولو، روش تهيه يخ را از خاور دور به اروپا بردند. در 1660، كافه پروكوپ توسط يك ايتاليايي به نام كولتلي در پاريس افتتاح شد كه در آن انواع يخ (طعمدار) و خامه يخ زده يا همان بستني، توليد و عرضه مي شد. بعد از آن، دسرهاي يخي راه خود را به آمريكا باز كردند و در سال 1700 ميلادي، فرماندار مريلند، از ميهمانان خود با بستني پذيرايي كرد.
در سال 1843 ميلادي، اولين فريزر دستي چرخشي توسط نانسي جانسون اختراع و ثبت شد. در فاصله سالهاي 1848 و 1873، 69 بستني ساز چرخشي ديگر به ثبت رسيد و در سال 1851 اولين واحد صنعتي توليد بستني توسط جاكوب فيوزل در بالتيمور راه اندازي شد. يك سال قبل از پايان قرن، آگوست گالين دستگاه هموژنيزه كننده را اختراع كرد كه به ايجاد بافت نرم و خاص بستني بسيار كمك كرد.
با به وجود آمدن دستگاه هاي سردكننده مكانيكي، اولين فريزر افقي يك پارچه توسط اچ.اچ ميلر ساخته شد كه با آن قطعات كوچك بستني، جداگانه فريز مي شدند، اما اولين بستني قيفي توسط يك مهاجر ايتاليايي به نام ايتالو مارچيوني در نيويورك تهيه شد و او قالب مخصوص خود را در 1903 به ثبت رساند و يك سال بعد به طور اتفاقي در نمايشگاه جهاني سنت لوئيس معرفي شد. توليد انواع ديگر بستني از نوع چوبي، بستني با رويه ميوه و شكلاتي از سال 1920 آغاز شده است كه در آن زمان، پديده اي نوظهور بود.
معرفي محصول
بستني يك فرآورده شيري ويا از اب ميوه لذيذ ، مطبوع و خوشايند ذائقه است كه در تمام فصول سال مخصوصا بهار و تابستان مصرف كنند گان فراوان دارد ، اگر بستني به نحوه بهداشتي و با رعايت اصول استاندارد تهيه و بسته بندي شود و به دست مصرف كننده برسد ، علاوه بر ايفاي نقش يك فرآيند تفنني ، منبع سر شاري از مواد انرژي زا جهت سوخت و ساز بدن خواهد بود بستني در انواع مختلف به قشر خاصي از جامعه محدود نبوده ، و كليه افراد بخصوص طبقات جوان تر مصرف كنندگان عمده ان محسوب مي شوند.
استانداردهاي محصول
استاندارد بستني كه به وسيله كميسيون فني استاندارد شير و فرآوردههاي آن زير نظر كميته ملي استاندارد مواد خوراكي و فرآوردههاي كشاورزي و تحت نظارت شوراي عالي استاندارد در مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران تهيه و تدوين گرديده است به استناد ماده يك قانون مواد الحاقي به قانون تأسيس مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران.
بررسي کالاهاي جايگزين و تجزيه و تحليل اثرات آن بر مصرف محصول
با توجه به ايکه در تهيه بستني ماده اوليه شير مي باشد، در مواقعي که خط توليد بستني فعال نمي باشد مي توان ساير محصولات لبني را توليد نمود.
طبق بررسي هاي ميداني انجام شده ، توليد کنندگان بستني به مدت 8 الي 10 ماه محصول خود را توليد و انبار مي کنند ( با توجه به اين مسئله که در برخي از فصول تقاضاي بستني کاهش مي يابد ) و در هنگامي که خطوط بستني فعال نمي باشد به توليد ساير محصولات لبني مي پردازند و به طور کلي توليد کنندگان محصولات لبني بستني هم توليد مي کنند.
اهميت استراتژيکي کالا در دنياي امروز
طبق برنامه ريزي دولت يکي از مهمترين اهداف برنامه چهارم توسعه کشور و همچنين چشم انداز بيست ساله کشور حرکت به سمت صادرات غير نفتي است در حال حاضر عمده صادرات ايران مربوط به صادرات کالاهاي نفتي مي باشد لذا براي رشد و گسترش صادرات غير نفتي، برنامه ريزي براي افزودن واحدهاي جديد و همچنين استفاده بهينه از امکانات فعلي، ضروري به نظر مي رسد . بستني را نمي توان به عنوان كالايي استراتژيك در نظر گرفت اما مي توان اينگونه عنوان نمود كه اهميت ان به عنوان كالاي مصرفي بيان نمود.
مراحل توليد بستني عبارتند از
مخلوط کردن مواد اوليه، پاستوريزاسيون، هموژنيزاسيون، رسيدن مخلوط، انجماد، بسته بندي، سخت کردن.
هزينههاي سرمايهگذاري ثابت طرح
1- زمين
2- محوطه سازي
3- ساختمانهاي توليدي واداري
4- ماشينآلات و تجهيزات
5- تاسيسات عمومي
6- اثاثيه و تجهيزات اداري
7- ماشينآلات حمل و نقل درون/ برون كارگاهي
8- هزينه¬هاي قبل از بهره¬برداري
9- هزينههاي پيش بيني نشده
تجزيه و تحليل و ارائه جمع بندي و پيشنهاد نهايي در مورد احداث واحد هاي جديد
مي دانيم كشور ما همسو با تحولات جهاني, چشماندازي را در افق 20 ساله برگزيده است تا به كشوري توسعه يافته و داراي جايگاه اول اقتصادي،علمي و فناوري در سطح منطقه، توام با حفظ هويت اسلامي، انقلابي و الهامبخش در جهان اسلام همراه با تعامل سازنده و مؤثر در روابط بينالمللي تبديل گردد.
در طرح حاضر ريسكهايي نيز متوجه سرمايهگذار است كه فهرست آن ذيلاً ارائه شده است:
1- بازار اصلي فروش بستنيشهرهاي بزرگ ميباشد. در اين بازار از سوي توليد کنندگان الزامات فني متعدد كه جملگي آنها جهت ارائه محصول با كيفيت و در زمان تعيين اعمال ميگردد و هر توليدكننده ملزم به رعايت آنها ميباشد.
2- كيفيت در صنعت توليد بستني نقش بسيار مهمي دارد. از اينرو سرمايهگذار بايد توان مهندسي لازم را در واحد صنعتي خود ايجاد و همواره در توسعه آن كوشش نمايد.
3- همانطور که بيان شد توليد کنندگان بستني 8 الي 10 ماه از سال فعال مي باشند ، لذا توجه به آن الزامي است و اکثر توليد کنندگان همزمان با توليد بستني ساير محصولات لبني را نيز توليد مي کنند.
4- ميزان صادرات قابل انجام طرح براساس شواهد ومستندات موجود برآورد شده است. ليكن هر صادركننده لازم است توانايي ها و شايستگيهاي فني لازم جهت ورود به بازارهاي جهاني را در واحد صنعتي خود ايجاد نمايد. چرا كه بدون شايستگيهاي فني فوق ، امكان ورود به بازار جهاني و حفظ آن وجود ندارد.
با توجه به مطالبی که ذکر شد می توان نتیجه گرفت که اگر بخواهیم در بازار رقابتی این محصول باقی باید ایده های نو وجدید داشت و به ذائقه های مشتریان توجه داشت و با ارائه محصولات جدید و با اشکال و طعم های نو مشتریان را به سوی خود جلب نمود, همچنین این محصول دارای صادرات خوبی می باشد و همانطور که بیان شد در صورت تقویت استعداد های فنی وارائه محصولات با کیفیت و با بسته بندی جدید بازار خوبی در کشور های آسیای میانه و حوزه خلیج فارس موجود می باشدو می توان به آن مناطق صادر نمود.
مقدمه 1
معرفي محصول 3
1-1- نام و کد محصول : 3
جدول شماره(1)- كد ISIC متعلق به انواع بستني و بستني يخي بر پايه شير 3
انواع بستني و بستني يخي بر پايه شير 3
15201270 3
2-1شماره تعرفه گمرکي: 3
3-1 شرايط واردات : 4
با توجه به اطلاعاتي که از کتاب واردات و صادرات به دست آمد شرايط واردات براي انواع هر محصول عبارت است از : 4
جدول شماره ( 3 )کد تعرفه واردات 4
4-1استانداردهاي محصول: 4
5-1 قيمت توليد داخلي و جهاني : 5
جدول شماره (4) قيمت انواع بستني 5
6-1 معرفي انواع و كاربردهاي محصول: 5
1ـ بستني خامهاي 5
3- بستني شيري 6
7-1- بررسي کالاهاي جايگزين و تجزيه و تحليل اثرات آن بر مصرف محصول: 6
8-1- اهميت استراتژيکي کالا در دنياي امروز : 6
9-1- کشورهاي عمده توليد کننده و مصرف کننده محصول: 7
10-1 شرايط صادرات : 7
2- وضعيت عرضه و تقاضا: 7
1-2- بررسي وضعيت بهره برداري و روند توليد از آغاز برنامه سوم تاکنون و محل واحدها و تعداد آنها و سطوح تکنولوژي واحدهاي موجود: 7
جدول شماره(5)- ليست توليدكنندگان انواع بستني و بستني يخي ( بر پايه شير) از ابتدا تا پايان سال 1385 8
2-2- بررسي وضعيت طرحهاي جديد و طرحهاي توسعه در دست اجرا 11
جدول شماره (8-طرحهاي توليد بستني و بستني يخي با درصد پيشرفت 74-50 17
جدول شماره(9-طرحهاي توليد بستني و بستني يخي با درصد پيشرفت 99-75 17
جدول شماره(10) 18
3-2 بررسي روند واردات محصول: 19
4-2 بررسي روند مصرف: 19
جدول شماره (13-با توجه به فرمول بالا مقدار تقاضا ي داخلي در سالهاي گذشته برابر است با: 21
5-2 بررسي روند صادرات محصول از آغاز برنامه سوم 22
جدول شماره(16)مقدارو ارزش صادرات انواع بستني و بستني يخي در سال 1382 23
جدول شماره(17)مقدار وارزش صادرات انواع بستني و بستني يخي در سال 1383 23
جدول شماره(18)مقدارو ارزش صادرات انواع بستني و بستني يخي در سال 1384 24
جدول شماره(19)مقدار صادرات بستنی 24
6-2بررسي نياز به محصول با الويت صادرات تا پايان برنامه چهارم 25
-پيش بيني تقاضا : 25
جدول شماره ( 20)پیش بینی تقاضای داخلی بستنی 26
3- بررسي اجمالي تکنولوژي و روش هاي توليد و عرضه محصول در کشور و مقايسه آن با ديگر کشورها : 26
5- بررسي و تعين حد اقل ظرفيت اقتصادي و حجم سرمايه گذاري: 31
جدول شماره(21)-هزينه هاي سرمايه گذاري ثابت طرح 32
1- زمين 33
جدول شماره(22هزينه خريد زمين 33
2- محوطه سازي 34
جدول شماره(23)هزينه تسطیح و محوطه سازی 34
3- ساختمانهاي توليدي واداري 34
جدول شماره(24)هزينه هاي ساختمانهاي توليدي و اداري 35
4- ماشین آلات: 35
جدول شماره(25) ليست ماشين آلات وتجهيزات 35
5- تاسيسات عمومي 36
جدول شماره(26)-برآورد هزينه تاسيسات عمومي 36
6- اثاثيه و تجهيزات اداري 37
7- وسائط حمل و نقل درون/ برون كارگاهي 37
جدول شماره(26)-هزينه وسائط حمل و نقل 37
8-5- هزينه هاي قبل از بهره برداري: 37
جدول شماره (27) هزینه های قبل از بهره برداری 38
5-9-هزينههاي پيشبيني نشده 38
5-10 سرمایه در گردش: 38
جدول شماره (28) سرمایه در گردش 38
جدول شماره (29)هزينه استهلاك بستنی 39
6 – ميزان مواد اوليه عمده مورد نياز سالانه و محل تامين آن، قيمت : 40
جدول شماره(30)-ميزان مواد اوليه و هزينه آنها 41
7-پیشنهاد منطقه مناسب براي اجراي طرح : 41
7-1- بازارهاي فروش محصول 42
7-2- بازار تأمين مواد اوليه 42
7-3- احتياجات و نيازمنديهاي ديگر طرح 42
7-5- حمايت هاي خاص دولتي 42
8-وضعيت تامين نيروي انساني: 43
جدول شماره (31) - نيروي انساني بخش اداري 44
جدول شماره (32) - نيروي انساني مستقيم بخش توليد 44
جدول شماره (36) -میزان هزینه آب مصرفی 48
برق مصرفی: 48
جدول شماره (37) -میزان هزینه بق مصرفی 49
سوخت مصرفی: 49
جدول شماره(38)- ميزان گاز مصرفي ساليانه 50
10 – وضعيت حمايت هاي اقتصادي و بازرگاني و مالي: 50
11 – تجزيه و تحليل و ارائه جمع بندي و پيشنهاد نهايي در مورد احداث واحد هاي جديد : 51