این تحقیق حسابداری به بررسی عملیات حسابداری در شهرداری ها می پردازد. حسـابداري شهـرداريها جزئي از حسابداري دولتي ميبـاشد. دستگاه هاي اجرائي دولتي كه اعتبار بودجه برنامه اي آنان از محـل اعتبار كل كشور تأمين و پرداخت ميگردد ايجاد كننده تعهدات و پرداخت كنندة هزينـه هاي انجـام شـده خـواهنـد بود و هزينـه هاي انجـام شده را در دفاتر خود ثبت مينمايد و درآمد دولت در دستـگاه ديگـري متمـركـز ميگـردد. شما می توانید این مقاله حسابداری را به صورت فایل word دانلود نمایید.
چكيده
حسابداری یکی از خرده نظام هایی هست که در ارتباط و تعامل با سایر سیستم ها نظیر، بودجه ریزی، حسابرسی، ارزیابی عملکرد، و جریان آزاد اطلاعات، برای تحقق اهداف و ارتقای سطح مسوولیت پاسخگویی مالی و عملیاتی نهادهای بزرگ بخش عمومی که شهرداری نیز از جمله آنها است به فعالیت می پردازد.
بنابراین در تحلیل و طراحی سیستم حسابداری این قبیل نهادها، اگرچه تمرکز اصلی بر روی عناصر تشکیل دهنده سیستم حسابداری است، اما نه تنها تعامل و ارتباط این سیستم با سایر سیستم های فعال درون نظام پاسخگویی عمومی را باید مورد توجه قرار داد بلکه تعامل همه این سیستم ها را با نظام پاسخگویی به عنوان یک فراسیستم باید لحاظ نمود.
حسـابداري شهـرداريها در مقام مقايسـه با حسـابداري بازرگاني جزئي از حسابداري دولتي ميبـاشد وكلـيه خصوصيـات قائل شده در كتـب و منابـع مخـتلف حسـابـداري دولتي در مورد حسابداري شهـرداريها نيز صـادق است ولي حسـابداري شهرداريهـا در مقايسـه با حسـابداري دولتـي داراي ويژگي خاص ميباشد . دستگاه هاي اجرائي دولتي كه اعتبار بودجه برنامه اي آنان از محـل اعتبار كل كشور تأمين و پرداخت ميگردد ايجاد كننده تعهدات و پرداخت كنندة هزينـه هاي انجـام شـده خـواهنـد بود و هزينـه هاي انجـام شده را در دفاتر خود ثبت مينمايد و درآمد دولت در دستـگاه ديگـري متمـركـز ميگـردد. در صورتيكـه در شهـرداريها حسابداري درآمـد و هزينـه در يك واحد مالـي مجتـمع و در دفـاتر منعـكس خواهـد شد و ميتـوان حسـاب هاي درآمد شهـرداري را توأم يـا غيـرمتمـركز و به طور جداگانه عمل نمـود.
سرفصل ها
فصل اول: کلیات تحقیق
فصل دوم: سازمان مالي شهرداري ها
فصل سوم: سرفصل حسابهاي دفتر كل و دفتر معين
فصل چهارم: حسابداري اموال
فصل پنجم: سازمان و طرز گردش كار حسابرسي در شهرداريها
فصل ششم: برنامه و فعاليتها
شهرداری
یکی از سازمانهای مذکور سازمانی، شهرداری نام دارد. قبل از اینکه سراین بحث را بشکافیم یاد آوری نکته ای لازم می باشد.3نوع شرکت از لحاظ نوع و ماهیت وجود دارد:
1) شرکتهای خدماتی:که باارائه خدمات به مشتریان خود ادامه حیات می دهند.
2) شرکتهای بازرگانی:کالای تولید شده و آماده را به فروش می رساند.
3) شرکتهای تولیدی:که از مواداولیه وخام٬ کالای ساخته شده را به تولید وبه بازار عرضه می کند.
شهرداری بر خلاف سازمانی مانند استاندارد که ماهیتی کاملا دولتی دارد موسسه ای نیمه دولتی محسوب می گردد(هم دولتی وهم خدماتی). این سازمان بخشی از بودجه خود را از طریق ارائه خدمات به ارباب رجوع تامین می نماید مجری اکثر پروژه های در حال احداث یا احداث شده در سطح شهرها ٬ شهرداری است که این سازمان با نظارت مستقیم خود اجرای این طرحها را به پیمانکاران خصوصی واگذار می کند.
همانطور که می دانیم هرموسسه ای صاحب یا مدیرمسئولی دارد که اهداف کلی و خط مشی های اساسی آن سازمان را تعیین می کنند. مدیر شهرداری هم شخصی است که شهردار نامیده می شود. در گذشته شهرداری از سوی رئیس اداره استانداری یعنی استاندار تعیین می شد ولی چند سالی است که شهرداران در هر شهر توسط اعضای (شورای اسلامی شهر) تعیین می گردندکه افرادنامبرده هم با رای مردم انتخاب می شوند.این افرادپس ازبرسی های لازم وتعیین صلا حیت های آنها در زمینه های مختلف (علمی٬عقیدتی٬شهامت و پشتکار و اتکا به نفس)مبادرت به تعیین شهردار می ورزند.
طبقه بندی افراد و مسئولیتهای آنها در این سازمان
همانطور که قبلا نیز اشاره شد٬ مدیران سازمان شخصی است بانام شهردار که وظایف ایشان به اختصار توضیح داده شد. شهردار در زمینه های مختلف٬ معاونانی را برای خود برگزیده که از قبیل : معاونان اداری و مالی و معاون عمرانی می باشد.
- معاون اداری و مالی
- معاون عمرانی
نحوه نظارت مرکز بر مناطق
شهرداری مرکز اول هر سالی از هر واحد خود گزارشی را مبنی بر ارائه صورت و آماری از درآمدها و هزینه هایی که در سال گذشته کسب کرده اند ، طلب می کند وقتی این گزارشات به مرکز می رسددر مرکز کمیته ای تشکیل می شودتحت عنوان کمیته بودجه که درواقع مسئولیت تعیین بودجه برای کل سیستم شهرداری و تقسیم آن در بین مناطق شهرداری از وظایف این کمیته می باشد. با رسیدن گزارشات به مرکز و بدست کمیته، بودجه درآمدها و هزینه ها مقایسه می شوند.هزینه های جاری و عمرانی با هم مقایسه می گرند و برنامه ای که شهرداری برای سال جاری دارد مورد بررسی قرار می گیرد. نهایتا بودجه ای در نظر گرفته شده و درآن اقلامی را که ذکر شده، تفکیک می شودو این بودجه به مناطق شهرداری با تشریفات قانونی و اداری ابلاغ می گردد.مناطق هم موظفند طبق بودجه پیش بینی شده عمل نمایند.به طور مثال در یکسال ممکن است بودجه ای که پیش بینی شده شامل این باشد که 60%بودجه ای صرف هزینه های عمرانی و بقیه صرف هزینه های جاری گردد.یادر سال دیگر ممکن است عکس این واقع اتفاق بیفتد.این بستگی به خط مشی هایی دارد که شهرداری در سال مالی جاری پیش رو دارد.
تمام ترازهای افتتاحیه، تراز اختتامیه و تراز های آزمایشی که آخر هر ماه در واحد حسابداری تنظیم می گرددو صورت های مالی و گزارشات مختلف بایدجهت اطلاع و اعمال نظر به مرکز ارسال گردد. هر تصمیمی که در مورد تغییرات حقوق ودستمزدها و یا خط مشی ها در مرکز و توسط روسای ارشدگرفته شود در تمام سازمانهای تابعه قابل اجرا است.
حسابداري
وظايفي كه در اين قسمت انجام مي شود بقرار زير است :
الف ـ تنظيم اسناد هزينه هاي جاري و اسناد خريد و ليست هاي حقوق كاركنان و ليست هاي دستمزد كارگران و رسيدگي قبل از پرداخت .
ب ـ نگهداري حساب پرداخت ها و هزينه هاي مربوط به تنخواهگردان واحدهاي مختلف .
ج ـ رسيدگي به حسابها و صورت وضعيت هاي پيمانكاران و اشخاص طرف معامله با شهرداري و ساير صورتحسابها .
د ـ نظارت در مناقصه ها و مزايده ها و معاملات شهرداري در حدود مقررات و آئين نامه معاملات شهرداريها .
ه ـ نگهداري و نظارت در حساب انبارها .
و ـ نگهداري حساب درآمد و هزينه و تأسيسات و اموال شهرداري .
ت ـ صدور حواله براي پرداختهاي عهده خزانه شهرداري .
پ ـ ثبت كليه عمليات مالي در دفاتر روزنامه و معين و كل .
ث ـ تهيه گزارشها و صورتهاي مالي و ترازنامه و گزارش تفريق بودجه.
بايگاني اسناد و مدارك مالي .
س ـ نظارت و مراقبت در حسن انجام فعاليتهاي حسابداري كه در ساير واحدهاي تابعه امور مالي انجام مي شود و تمركز انعكاس و ثبت نتايج آنها در سيستم حسابداري شهرداري .
حسابداري اموال
با توجه به اينكه طبق مادة 45 آئين نامه مالي شهرداريها اموال شهرداري بر دو نوع اموال عمومي و اموال اختصاصي تقسيم گرديده و در مورد اموال عمومي شهر وظيفة شهرداري حفاظت و آماده و مهيا ساختن آن براي استفاده عموم و جلوگيري از تجاوز اشخاص نسبت به آنها است عمل حسابداري و ثبت در دفاتر حساب در مورد اين دسته از اموال مصداق نخواهد داشت .
وظيفة واحدهاي سازماني تابعه شهرداري درمورد آمار گيري و صورت برداري از اموال عمومي شهر در دستوالعمل اموال شهرداريها مقرر شده است .
انتخاب مدير مالي يا رئيس حسابداري
چون طبق مادة 79 اصلاحي قانون شهرداري و مادة 26 آئين نامة مالي شهرداريها مدير امور مالي يا رئيس حسابداري ( بر اساس تشكيلات شهرداري مربوط ) در معيت شهردار ذيحساب و مسئول حسن گردش كار مالي شهرداري مي باشد شهردار مجاز نخواهد بود نامبرده را بدون جلب نظر و موافقت انجمن منصوب يا تغيير دهد .
انتخاب حسابرس داخلي
در شهرداريهايي كه جمعيت شهري كمتر از يك صد هزار نفر مي باشد تعيين حسابرس داخلي الزامي است . حسابرس داخلي با تصويب انجمن شهر و تأييد شوراي استخدامي شهرداريها انتخاب مي گردد . در شهرداريهايي كه جمعيت آنها بيش از يك صد هزار نفر باشد حسابرسي داخلي به صورت يك واحد سازماني مركب از تعداد كافي كارمند تشكيل مي گردد .
تشكيل گروه حسابداران متخصص
در آن تعدادي از استانها و فرمانداريهاي كل كه وضع حوزة استان يا فرمانداري كل ايجاب كند وزارت كشور اقدام به تشكيل يك گروه حسابدار متخصص براي انجام حسابرسي هاي داخلي شهرداريها و سازمانهاي تابعه ووابسته در تمام يا تعدادي از شهرداريهاي آن حوزه خواهد نمود .
واحد حسابرسي شهرداريها در وزارت كشور
در اجراي مواد 62 و 79 قانون شهرداري از تاريخ تصويب اين دستورالعمل واحد حسابرسي وزارت كشور عهده دار وظايف زير خواهد بود:
الف ـ راهنمائي شهرداريها در اجراي مفاد اين دستورالعمل و كيفيت تعيين حسابرسيهاي داخلي و طرز انجام وظايف مربوط توسط آنها .
ب ـ تأمين تشكيل گروه هاي حسابرسي داخلي در استانها و فرمانداريهاي كل و تقويت كادر گروههاي مذكور .
ج ـ هماهنگ كردن فعاليتهاي حسابرسي قبل از خرج و بعد از خرج در كلية شهرداريهاي كشور .
د ـ راهنمائي و مراقبت در جلوگيري از تخلفات حسابداري مالي و راهنماوي در تعقيب و مجازات متخلفين .
ه ـ جمع آوري آمارهاي مالي شهرداريها و بررسي و تجزيه و تحليل آنها و تنظيم جداول آماري مالي از شهرداريهاي سراسر كشور .
و ـ انجام مطالعات و اقدامات لازم به منظور اصلاح و تكميل كار حسابرسي در شهرداريها .
برنامه و فعاليتها
- وظایف، برنامه، فعالیت و طرح
- طبقه بندي درامد شهرداري ها و شمارة قرارداري آنها
- لزوم رعايت فهرستهاي طبقه بندي و شماره هاي قراردادي آنها
- مبنا قرار دادن برنامه در تنظيم بودجه
- حقوق
چکیده 1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- شهرداری 2
1-1-1- معاون اداری و مالی 3
2-1-1- معاون عمرانی 4
1-1-1-1-مدیر امور مالی 4
2-1-1-1-1-واحد حسابداری 4
3-1-1-1-1- واحد درآمد 4
2-1-1-1- مدیر امور اداری 5
1-2-1-1-1-دایره کارگزینی 5
2-2-1-1-1- دبیر خانه 6
3-2-1-1-1- روابط عمومی 7
4-2-1-1-1- بایگانی 7
5-2-1-1-1-طرح و برنامه 7
1-2-1- واحد ذیحسابی 8
2-2-1-واحد رایانه 8
3-2-1- حراست 8
4-2-1- املاک 9
3-1-مراحل واگذاری یک پروژه به پیمانکار 9
2-3-1-نحوه نظارت مرکز بر مناطق 10
فصل دوم-سازمان مالي شهرداري ها
1-2- بودجه و اعتبارات 11
2-2- درآمد 11
3-2- حسابداري 12
4-2- خزانه 13
5-2- تداركات يا كارپردازي 13
6-2- حسابرسي داخلي 14
7-2- اموال 14
8-2- شعب و تعداد كاركنان امور مالي 14
فصل سوم-سرفصل حسابهاي دفتر كل و دفتر معين
1-3-بانك 15
2-3-تنخواه گردان 15
3-3-بدهكاران 16
4-3-درآمدهاي پيش بيني شده 16
5-3-پيش پرداختها 16
6-3-اسناد دريافتي 16
7-3-مازاد بودجه 16
8-3-درآمدها 17
9-3-پيش دريافتها 17
10-3-بستانكاران 17
11-3-حسابهاي انتظامي دارايي هاي ثابت 17
1-8-3-دفتر معين درآمد 18
2-8-3-دفتر معين هزينه 19
فصل چهارم-حسابداري اموال
1-4-ادارة امور اموال شهرداري 21
2-4-ثبت اموال در دفاتر 22
3-4-تهية گزارش سالانة اموال و ثبت آنها در دفاتر 22
4-4-استهلاك اموال 23
فصل پنجم-سازمان و طرز گردش كار حسابرسي در شهرداريها
1-5- انتخاب مدير مالي يا رئيس حسابداري 24
2-5- انتخاب حسابرس داخلي 24
3-5-تشكيل گروه حسابداران متخصص 25
4-5- واحد حسابرسي شهرداريها در وزارت كشور 25
5-5-حسابرسي داخلي 26
6-5-برنامة حسابرسي 26
7-5-پرسشنامة حسابرسي 27
1-7-5-در مورد اموال و ماشين آلات 28
2-7-5-در موارد اوراق بهادار وساير سرمايه گذاريها 29
3-7-5-در مورد وجوه نقدي و حساب جاري 29
4-7-5-در مورد حسابهاي دريافتي ( بدهكاران ) و اسناد دريافتي 30
5-7-5-در مورد موجوديها 31
6-7-5-درمورد خريدها 32
7-7-5-در مورد پيش پرداخت بيمه 32
8-7-5-در مورد اسناد پرداختي 33
9-7-5-در مورد حسابهاي پرداختي ( بستانكاران ) 34
10-7-5-در مورد درآمد ها 34
11-7-5-درمورد حقوق و دستمزد 34
12-7-5-در مورد هزينه ها 35
فصل ششم -برنامه و فعاليتها
1-6-وظایف، برنامه، فعالیت و طرح 37
2-6-طبقه بندي درامد شهرداري ها و شمارة قرارداري آنها 38
3-6-لزوم رعايت فهرستهاي طبقه بندي و شماره هاي قراردادي آنها 38
4-6-مبنا قرار دادن برنامه در تنظيم بودجه 39
5-6-حقوق 40
1-5-6-طريقه پرداخت مساعده 41
2-5-6-اضافه كار 41
6-6-محدوديتهاي تراز عمليات 42
7-6-مراحل كشف اشتباهات 42
8-6-چگونگي اصلاح اشتباهات در دفاتر 43
9-6-عمليات حسابداري پرداخت حقوق بازنشستگان و موظفين 43
1-9-6-نحوه پرداخت 43
10-6-عمليات حسابداري سپرده ها (حسابهاي مستقل براي وجوه سپرده) 44
11-6-عمليات حسابداري درآمد و هزينه اختصاصي (حسابهاي مستقل براي درآمد و هزينه اختصاصي) 44
12-6-عمليات حسابداري بانك و تهيه صورت مغايرت بانكي 44
1-12-6-صورت مغايرت بانكي 45
2-12-6-تعريف صورت مغايرت 45