دانلود پروژه آماده با عنوان پروژه مالی مدارس (فایل word)

این پروژه حسابداری با عنوان پروژه مالی مدارس به بررسی چگونگی اداره امور مالی مدارس با استفاده از علم حسابداری می پردازد. برقراري يك سيستم صحيح جهت اداره امور مالي مستلزم داشتن اطلاعات و آگاهيهاي لازم در زمينه هاي مالي واستفاده كامل و درست از روشهاي حسابداري و پيروي از اصول فني حسابداري است . شما می توانید این پروژه حسابداری را به صورت فایل word دانلود نمایید.
قیمت : 1,750,000 ریال
شناسه محصول : 2007758
نویسنده/ناشر/نام مجله : 1397
سال انتشار:
تعداد صفحات فارسي : 54
نوع فایل های ضمیمه : word
حجم فایل : 505 Kb
کلمه عبور همه فایلها : www.daneshgahi.com
عنوان فارسي : پروژه آماده با عنوان پروژه مالی مدارس (فایل word)

چکیده

این پروژه حسابداری با عنوان پروژه مالی مدارس به بررسی چگونگی اداره امور مالی مدارس با استفاده از علم حسابداری می پردازد. برقراري يك سيستم صحيح جهت اداره امور مالي مستلزم داشتن اطلاعات و آگاهيهاي لازم در زمينه هاي مالي واستفاده كامل و درست از روشهاي حسابداري و پيروي از اصول فني حسابداري است . شما می توانید این پروژه حسابداری را به صورت فایل word دانلود نمایید.

فصل اول کلیات تحقیق

تعاریف

مدرسه : مدرسه از نظر آموزش و پرورش به کلیه واحدهایی اطلاق میشود که در چارچوب اهداف و وظایف وزارت آموزش و پرورش عهده دار تعلیم و تربیت در دوره های مختلف تحصیلی(اعم از روزانه –شبانه و شبانه روزی )بوده و تمام یا بخشی از هزینه آن به نحوی از محل بودجه عمومی دولت پرداخت میگردد.

منابع مالی مدرسه: طبق ماده 11 قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش در استانها و شهرستانها و مناطق کشور منابع مالی مدرسه عبارتند از :

1- اعتبارت دولت که به استناد تبصره های 1 و 2 ماده واحده قانون نحوه هزینه سرانه از محل اعتبارات کل آموزش و پرورش و یا سازمانهای وابسته به حساب واحد آموزشی و پرورشی واریز میگردد  که این نوع اعتبارات را سرانه  میگویند.

2- کمکهای مردمی (خاص و عام) که حسب دستورالعمل و بخشنامه های مربوطه به وسیله اشخاص حقیقی جهت انجام هزینه ها به حساب واحدهای آموزشی واریز میگردد.

3- سهمی که از طریق شورای آموزش و پرورش در اختیار مدرسه قرار میگیرد.

4-وجوه حاصل از ارائه خدمات آموزشی و پرورشی فوق برنامه و جبرانی که به استناد آیین نامه نحوه ارائه خدمات آموزشی و پرورشی فوق برنامه و شیوه نامه اجرائی ان توسط اولیای دانش آموزان به حساب مدرسه واریز میگردد.

5- سایر وجوهی که مدرسه به موجب مصوبات مراجع ذیصلاح مجاز به دریافت آن میباشد مانند دریافتی بابت  سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان و موارد مشابه .

6-کمکهای بخش دولتی(سایر منابع): وجوهی است که به عناوین مختلف از طریق دستگاهها و سازمانهای دولتی غیر از آموزش و پرورش برابر مقررات برای مصارف خاص در اختیار مدرسه قرار میگیرد.

دوره مالي: دوره مالي طبق قوانين و مقررات حاكم بر واحدهاي آموزشي و پرورشي از اول مهر لغايت پايان شهريورماه سال بعد خواهد بود كه واحدهاي آموزشي و پرورشي موظف هستند در پايان هر سال تحصيلي تراز عمليات مالي چهار ستوني خود را در سه نسخه تنظيم و طبق ماده 11دستورالعمل مالي مدارس صادره از سوي وزارت آموزش و پرورش به واحدهاي ذيربط  تحويل نمايند.بديهي است اين ترازنامه بايد  پس از تاييد شوراي مالي آموزشگاه ارسال گردد0

حساب بانكي

هر واحد آموزشي و پرورشي فقط مجاز به داشتن يك شماره حساب بانكي قابل برداشت نزد يكي از شعب بانكهاي دولتي ترجيحا سیبای بانک ملي هستند(باستثنای هنرستانها و مراکز مشابه). دريافت كارت بانكي وافتتاح اين حساب بايد با معرفي و تاييد امور مالي مديريت يا اداره مربوطه صورت گيرد . برداشت از حساب مذكور با حداقل دو امضا ( مدير واحد آموزشي به عنوان امضا ثابت و امضاي يكي از دو نفراز اعضاي شوراي مالي ) مدرسه به عنوان امضاي متغير انجام مي شود.مدارس غیر انتفاعی تابع ضوابط خاص خود میباشند.

مدارس و اعضاي انجمن اوليا و مربيان مجاز به افتتاح حساب ديگري نزد بانكها يا موسسات اعتباري قرض الحسنه و نظاير آنها نيستند و همچنين نگهداري وجوه بصورت نقد به استثناي تنخواه گردان مصوب شوراي مالي در مدرسه مطلقا ممنوع است .

تنخواه گردان

به منظور تسهيل و تسريع در گردش امور مالي و انجام هزينه هاي ضروري و فوري طبق دستورالعمل مالي مدارس از حساب بانكي مدرسه با تشخيص و تصويب و تاييد شوراي مالي مبلغ ثابتي به عنوان تنخواه گردان در اختيار مدير مدرسه (رئيس شوراي مالي)گذاشته ميشود .

اين مبلغ معمولا بر حسب ضرورت در ابتداي دوره مالي از حساب بانكي مربوط برداشت و منتهي به پايان سال مالي بايد به حساب بانكي واريز و يا تسويه حساب گردد .در حال حاضر حداكثر ميزان تنخواه گردانی  كه در اختيار مدير آموزشگاه  قرارمیگیرد نباید ازمبلغ 3.000.000بیشتر باشد  مدیران مدارسی که نیاز به مبلغی بیشتر به عنوان تنخواه گردان دارند الزاما باید با ذکر دلایل مجوز لازم را از اداره یا مدیریت اموزش و پرورش متبوع خود اخذ نمایند.

فصل دوم حسابداري و مراحل آن

تعاریف

تعريف حسابداري: حسابداری دانشی است که با بکارگیری آن ، اطلاعات مربوط به معاملات و عملیات مالی و رویدادهای دارای اثر مالی بر یک موسسه ،جمع آوری،تجزیه و تحلیل ،ثبت ،طبقه بندی،تجمیع ،تلخیص و گزارش میشود.

تعريف حسابداري دولتي : حسابداري دولتي مجموعه عملياتي است كه با توجه به قوانين و مقررات مالي و محاسباتی  دولت

و با رعايت اصول و تكنيك حسابداري ، اسناد مالي را تنظيم و در دفاتر روزنامه و كل ثبت نموده و گزارشات و اطلاعات مالي را استخراج و اقدام به تهيه تراز عمليات و تجزيه و تحليل آن مي نمايد و سر انجام گزارشهائی از وضع اداره امور مالی کشور فراهم می آورد که تجزیه و تحلیل طرحها و برنامه های دولت را ممکن میسازد.

بنابراین حسابداري دولتي در سازمانها نيز بايد كليه فعاليتهاي مالي در قالب اعداد و ارقام ، ثبت و طبقه بندي و تلخيص شود و مورد مطالعه و بررسي و تجزيه و تحليل قرار گيرد .

اصول كلي روشهاي متداول حسابداري در كليه موسسات ( اعم از خصوصي يا دولتي ) بطور يكسان قابل پيروي و اجراء مي باشد. پيروي از اصول دفترداري دوبل يا دوطرفه نيز قابل پيروي مي باشد. با توجه به اينكه بي نظمي و خداي ناكرده فساد در اداره امور مالي يك سازمان دولتي موجب تضييع حقوق يك ملت و يك اجتماع است در حاليكه بي نظمي در يك سازمان خصوصي منافع يك يا تعداد محدودي از افرادرا به مخاطره مي اندازد لذا لزوم اتخاذ روش صحيح و مناسب براي اداره امور مالي در موسسات دولتي را دو چندان مي نمايد.

تعريف حسابداري (دفترداري دوبل): منظور از بكار بردن اصطلاح حسابداري دوبل يا دو طرفه اين است كه وقتي يك فعاليت مالي به وقوع مي پيوندد در دو حساب اثر ميگذارد و لذا در دو حساب ثبت ميشود .

براي مثال ، اگر مبلغي بابت سرانه به حساب بانكي مدرسه واريز شود يك فعاليت مالي رخ داده است و اين فعاليت مالي در دو حساب تاثير مي گذارد . يكي حساب بانك و ديگري حساب دريافتي بابت سرانه يا (سرانه دريافتي ) كه يكي را بايد در طرف راست يا بدهكارحساب مربوطه در ( سند حسابداري ، دفتر روزنامه و دفتر كل ) و ديگري را در طرف چپ يا بستانكار حساب مربوطه در(سند حسابداری و دفاتر ) ثبت نمود.

تعريف بدهكار و بستانكار يك حساب: در اصطلاح حسابداري ، ثبت مبلغي در طرف راست حساب را بدهكار   ( مديون ) و ثبت مبلغي در طرف چپ حساب را بستانكار (دائن ،طلبكار ) مينامند. بطور كلي حساب گيرنده وجه خود را بدهكار و حساب دهنده وجه خود را بستانكار مي نمايد.  

 

سند حسابداري

سند حسابداري برگه اي است كه ابتدا عمليات مالي پس از تشخيص حساب (تعيين حسابهاي بدهكار و بستانكار )در آن ثبت مي گردد. اين سند داراي شماره ، تاريخ و شماره صفحه روزنامه مي باشد. سند حسابداري به ترتيب تاريخ وقوع فعاليت مالي شماره گذاري مي گردد. در سند حسابداري خلاصه اي از عمليات نيز در قسمت شرح سند توضيح داده ميشود .سپس مدارك مربوط به عمليات مالي كه شامل ( فاكتورها و قبض انبار ، حواله ها يا فيشهاي واريز شده به حساب و …………)ميباشد،ضميمه سند حسابداري نموده و به ترتيب شماره سند و تاريخ وقوع عمليات در دفتر روزنامه ثبت مي نمائيم بطوريكه در هرزمان لازم باشد ، بسهولت به منشا و اصل مدارك هر ثبت دست بيابيم .

طبق ماده 9 دستورالعمل مالي مدارس كليه عمليات مالي و اسناد هزينه بايستي توسط حسابدار مدرسه و در صورت نداشتن حسابدار توسط مدير يا فرد ديگري كه به پيشنهاد وي و تاييد شوراي مالي تعيين ميگردد(به عنوان حسابدار) با رعايت كامل مقررات مربوط تنظيم و در دفاتر ذيربط ثبت گردد.  سند حسابداري واحدهاي آموزشي بايد به امضاء اعضاي شوراي مالي برسد.

 تشخيص حساب

اولين قدم و در عين حال مهمترين قسمت عمليات حسابداري تشخيص حساب است.

با توجه به اهميت موضوع علاوه بر توضيحات قبلي در مورد قواعد بدهكارو بستانكار نمودن حسابها به شرح موضوع مي پردازيم ، چرا كه اشتباه در تشخيص حسابها باعث گمراهي و سر درگمي كليه عمليات مالي آموزشگاه مي گردد و هرگز نتيجه گزارشات واقعي نخواهد بود. تشخيص حساب يعني اينكه بدانيم در انجام ثبت عمليات مالي در سند حسابداري چه حساب يا حسابهائي را بدهكار و چه حساب يا حسابهائي را بستانكار نمائيم .

چنانچه در يك فعاليت مالي يك حساب بدهكار و يك حساب بستانكار شود آن ثبت را ساده (آرتيكل ساده) مي ناميم و اگر يك يا چند حساب بدهكار و يك يا چند حساب بستانكار شود آن را ثبت مركب (آرتيكل مركب) گويند .

در طول دوره مالي ممكن است هر دو نوع فعاليت مالي رخ دهدو لذا ثبت هاي ساده و مركب صورت پذيرد. براي تشخيص درست حسابها ، يكي از راههاي مناسب اين است كه حسابها ، همانند انسانها تصور شوند .درست از همان اصولي كه در روابط تجاري و مالي افراد پيروي مي كنيم. مثلا چنانچه آقاي عباسي مبلغي به آقاي علوي بپردازد در عرف داد و ستد آقاي عباسي كه دهنده پول ميباشد طلبكار يا (بستانكار) و آقاي علوي كه گيرنده پول است (بدهكار) مي باشد . بنابراين اگر مبلغي از موجودي بانك جهت خريد مواد و لوازم مصرف شدني پرداخت شود حساب بانك بستانكار و حساب هزينه مواد و لوازم مصرف شدني بدهكار مي گردد.

مقدمه:    1

فصل اول کلیات تحقیق         2

تعاریف:  2

مدرسه :  2

منابع مالی مدرسه:  2

دوره مالي:           3

حساب بانكي         3

شوراي مالي:        3

تركيب اعضاي شوراي مالي مدارس:    4

الف -شوراي مالي مدارس روزانه:       4

1-مدير يا سرپرست مدرسه   4

2-رئيس انجمن اوليا و مربيان مدرسه   4

3-نماينده شوراي معلمان مدرسه          4

ب -شوراي مالي مدارس شبانه روزي و بزرگسالان:         4

1-مدير يا سرپرست مدرسه (رئیس شورا)          4

2-نماينده شوراي معلمين(مربيان پرورشي ،دبيران ، هنرآموزان ) مدرسه        4

3-نماينده كادر اداري (معاونين،دفترداران) مدرسه            4

4-حسابدارمدرسه كه داراي پست سازماني حسابدار باشد     4

5- نماینده سرپرستان شبانه روزي  (در مدارس شبانه روزي) مدرسه 4

ج-شوراي مالي هنرستانهاي فني و حرفه اي و كاردانش:     4

1-مدير يا سرپرست مدرسه (رئیس شورا)          4

2-رئيس انجمن اوليا و مربيان مدرسه   4

3-نماينده شوراي معلمين و مربيان مدرسه          5

4-نماينده كادر اداري (معاونين،دفترداران) مدرسه            5

5-حسابدار مدرسه که دارای پست سازماني حسابدار باشد    5

تنخواه گردان :      7

سر فصل و عناوین حسابها:   8

الف:نقدینگی ها      8

ب- درآمدها و منابع            8

ج – هزینه ها        8

نحوه تنظيم اسناد هزينه كارپردازي:     11

صورتحساب(فاكتور)يا برگ خريد:      12

انباردار : 15

وظايف انباردار :   15

حواله انبار(خروج كالا از انبار):         15

كنترل موجودي انبار(انبارگرداني):      17

امين اموال( جمعدار اموال):  17

فصل دوم حسابداري و مراحل آن        20

تعريف حسابداري:  20

تعريف حسابداري دولتي :     20

تعريف حسابداري (دفترداري دوبل):    21

تعريف بدهكار و بستانكار يك حساب:    21

سند حسابداري       25

نحوه تنظيم سند حسابداري     25

دفتر روزنامه و نحوه ثبت عمليات مالي در آن:    27

مزاياي دفتر روزنامه:          28

نحوه ثبت فعاليتهاي مالي در دفتر روزنامه:         28

دفتر كل : 30

نحوه انتقال اقلام از دفتر روزنامه:       30

تراز عمليات دفتر كل:          33

مزاياي تراز چهار ستوني:     34

نام حساب    35

ضمائم    44

منابع و ماخذ         50

 

 

Keywords: منابع مالی مدرسه دفتر کل سند حسابداری شورای مالی
این برای گرایش های: حسابداری، کاربرد دارد. [ برچسب: ]