يكي از رايج ترين روشهاي فعاليت هاي تجاري در عصر حاضر، تجارت الكترونيك مي باشد، بنحوي كه كه امروزه به عنوان اصلي ترين ابزار داد ستد مالي در ميان كشورهاي پيشرفته قرار گرفته است. از آنجاييكه با تغيير علم و به دنبال آن افزايش سطح توقعات بشر، بازاريابي سنتي در تجارت الكترونيك جوابگوي تيازمندي هاي نسل امروز نمي باشد. سازمان ها براي بقاي خود مجبور به اصلاح يا حتي تغيير استراتژي هاي تبليغاتي خود در جهت از عهده برآمدن تغييرات حقايق و رفتارهاي مشتريان خود مي باشند. به دنبال اين هدف و با در نظر گرفتن ويژگي هاي منحصر بفرد شبكه هاي اجتماعي در دستيابي و بررسي رفتار مشتري، اين امكان براي سازمان وجود خواهد داشت كه با پياده سازي اينگونه تجارت در بستر شبكه هاي اجتماعي به اهداف خود دست يابد. ما در این پژوهش سعی داریم ساختار شبکه های اجتماعی را به شکل یک گراف و افراد و روابط اجتماعی را با اصطلاحات رأس و یال در نظر بگیریم. رأس ها کنشگران فردی یا سازمانی درون شبکه ها و یا اشیا و کالاها هستند و یالها روابط و پیوندهای میان این کنشگران هستند. مرکزیت راس ها در گراف اجتماعی از اهمیت خاصی برخوردار است. مرکزیت در محیطها و کاربردهای متفاوت به گونه های متفاوتی محاسبه می شود. یک راس با مرکزیت بالا در گراف صرف نظر از نوع تعریف و محیط مسئله، راس تاثیرگذاری خواهد بود. از این رو برای اندازه گیری میزان تاثیرگذاری راس و انتخاب تاثیرگذارترین راس ها از الگوریتم ژنتیک استفاده خواهیم کرد
کليد واژه: شبکه های اجتماعی، بازاریابی الکترونیکی، الگوریتم ژنتیک، تجارت الکترونیک
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل 1- پیشگفتار 10
1-1- بیان مسئله 10
1-1-1- معرفی دقیق مساله 11
1-2- اهمیت موضوع و ضرورت تحقیق 12
1-3- هدف و نوآوری 14
1-3-1- اهداف کلی 14
1-3-2- اهداف جزئی تحقیق 14
1-4- فرضیه های تحقیق 14
1-5- سوالات تحقیق 14
1-6- متغییر های تحقیق 15
1-7- ساختار پژوهش 17
فصل 2- تعاریف مفاهیم پایه و پیشینه تحقیق 19
2-1- مقدمه 19
2-2- مروری بر کارهای گذشته 20
2-3- رسانه های اجتماعی، ابزاری برای بازاریابی 23
2-4- ارزش و ضدارزش در بازارهای الکترونیکی 25
2-5- استراتژیهای بازاریابی الکترونیکی 27
2-5-1- روش منفعل 27
2-5-2- روش فعال 27
2-6- تاثیر بازاریابی بر شبکه های اجتماعی 28
2-6-1- قدرت اعتبار 29
2-6-2- وسوسه عناصر مجازی 30
2-7- نقش شبکه های اجتماعی در توسعه بازار یابی الکترونیکی 32
2-7-1- وفادار سازی مشتری 33
2-7-2- کاهش هزینه ها 33
2-7-3- انواع شبکه های اجتماعی طرفدار 35
2-7-3-1- فیسبوک 35
2-7-3-2- توییتر 35
2-7-3-3- لینکدین 36
2-7-3-4- اینستاگرام 36
2-7-3-5- پینترست 37
2-7-3-6- یوتیوب 37
2-7-3-7- یِلپ 37
2-8- آنالیز شبکه های اجتماعی 38
2-8-1- ﺁﻧﺎﻟﻴﺰ ﺷﺒﻜﻪ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻧﻴﺮﻭﻫﺎﻱ ﭘﻨﺞ ﮔﺎﻧﻪ ﭘﻮﺭﺗﺮ 39
2-9- نتیجه فصل 41
فصل 3- ارائه روش پیشنهادی 43
3-1- مقدمه 43
3-2- فناوری های داده کاوی در حوزه بازاریابی 43
3-2-1- حوزه های کاربردی شبکه های عصبی 46
3-3- فناوری الگوریتم ژنتیک 46
3-4- معرفی روش پیشنهادی 48
3-4-1- چرخه اصلی الگوریتم ژنتیک 49
3-4-1-1- نمایش کروموزوم 50
3-4-1-2- جمعیت آغازین کروموزوم ها 51
3-4-1-3- تابع برازندگی 51
3-4-1-4- انتخاب 52
3-4-1-5- تقاطع و جهش 52
3-5- الگوریتم ازدحام ذرات 53
3-6- الگوریتم مسیریابی بهینه بر اساس کلونی مورچه 55
3-7- الگوریتم پایه لانه مورچهای 57
3-8- نتیجه فصل 59
فصل 4- ارزیابی روش پیشنهادی 61
4-1- شبیه سازی و تحلیل نتایج 61
4-2- جمع بندی و نتیجه گیری 69
فصل 5- نتیجه گیری و پیشنهادات 70
5-1- مقدمه 70
5-2- یافته های پژوهش 70
5-2-1- بررسی پاسخ به سوالات و دسترسی به اهداف پژوهش 70
5-2-2- بررسي تاييد يا رد فرضيات 73
5-3- مقايسه فرضيه هاي تاييد شده با اهداف تحقيق 75
5-4- محدوديت هاي اين تحقيق 75
5-5- پيشنهادات 78
5-5-1- پیشنهاداتی کاربردی با توجه به نتایج پژوهش 78
5-5-2- پیشنهادات جهت تحقیقات آتی 79
منابع و مراجع 80
واژگان فارسی به انگلیسی 82
واژگان انگلیسی به فارسی 83
Abstract 84
1-1- بیان مسئله
رسانه های اجتماعی تحول عظیمی در عرصة کسب و کار و بازاریابی اینترنتی ایجاد کرده اند. این رسانه ها نه تنها در دنیای مجازی مشتریان زیادی را به خود جذب کرده و جانی تازه به صنایع و محصولات بخشیده اند، بلکه مکانی برای تبلیغات شرکت ها نیز هستند. با این حال هیچ کس نمی تواند ادعا کند که رسانه های اجتماعی فقط در عرصة بازاریابی دارای مزایا و منافعیست ، بلکه تمرکز این رسانه ها به سوی افراد نیز هست. لذا در این پژوهش به موضوعاتی از قبیل بازاریابی در رسانه های اجتماعی و تأثیر آن بر کسب و کار، اصول بنیادین در بازاریابی رسانه ای، رابطة بین شبکه های اجتماعی، بهبود تجارت الکترونیکی، اهداف تبلیغاتی بازارهای الکترونیکی، ارزش و ضد ارزش در بازارهای الکترونیکی، وا ستراتژ ی های بازاریابی الکترونیکی می پردازیم[1].
در بازاريابي اجتماعي تلاش در جهت تاثيرگذاري روي عقايد و رفتار جامعه است، و از اين ديدگاه به عنوان فرآيندي برنامه ريزي شده براي تاثيرگذاري روي رفتار اختياري گروه مخاطب جهت نيل به يک هدف اجتماعي ياد مي شود. در بازاريابي اجتماعي مخاطبين متفاوتي مدنظر هستند و توجه به آنها براي کسب موفقيت ضروري است، شناسايي و توجه به گروه هاي داخلي و گروه هاي خارجي(بازاریابی درونی و بیرونی) در برنامه بازاريابي اهميت بسياري دارد. تداوم تغيير رفتار اجتماعي تنها با تغيير در سياست هاي جامعه امكا نپذير است و در اين عرصه حمايت رسانه اي مكملي موثر براي بازاريابي اجتماعي محسوب مي گردد. توجه به اين عناصر تشکيل دهنده آميزه بازاريابي، كه امروزه از شكل سنتي پيشين خود خارج شده و گسترش پيدا كرده است، موفقيت يک برنامه بازاريابي اجتماعي را تضمين خواهد کرد[2].
براي موفقيت در بازاريابي اجتماعي بايد پيام ها را در جايي ارائه كرد كه مخاطب حضور داشته باشد. استفاده از روزنامه هاي محلي، فروشگاه هاي بزرگ، گروه هاي موسيقي و… از این جمله به شمار مي روند و از این رو بازاريابي اجتماعي بسيار وسيع تر از تبليغات تلويزيوني است. استفاده از تركيب رسانه هاي همگاني، اجتماعات، گروه هاي كوچك و فعاليت هاي فردي مي تواند موثرتر باشد. وقتي يك پيام ساده و روشن در مكا نهاي متعدد و در سراسر جامعه تكرار گردد، احتمال ديده شدن و به خاطر سپرده شدن آن بيشتر است. گستردگي مسيرهاي مورد استفاده بستگي به ميزان بودجه برنامه و نتايج پژوهش بر روي كانا لهاي تاثيرگذار بر گروه مخاطب ما دارد[3].