فهرست مطالب
بخش 1: معرفی EQUIS
بخش 2: مدیریت EQUIS
1. هیئت EFMD
2. ادارهی خدمات کیفیت در EFMD
3. کمیتهی EQUIS
4. گروه اعطای EQUIS
5. تیمهای داوری همتا
6. محرمانه بودن و مغایرت خط مشی منافع
بخش 3: فرایند اعطای امتیاز EQUIS
مرحله 0: تحقیق
مرحله 1: تقاضای رسمی
مرحله 2: بازدید توجیهی
مرحله 3: شرایط احراز شایستگی
مرحله4: خودارزیابی
مرحله 5: داوری همتا
مرحله 6: اعطای امتیاز
مرحله 7: بهبود مستمر پس از اعطای امتیاز
مرحله 8: اعطای امتیاز مجدد
بخش 4: دستورالعمل بازدید توجیهی
1. اهداف بازدید توجیهی
2. عرضه کردن و تشریح سیستم EQUIS
3. تهیهی گزارش برای کمیتهی EQUIS
4. سازماندهی بازدید
5. نمونهی گزارش بازدید توجیهی
بخش 5: رهنمودی برای خودارزیابی
1. هدف از خودارزیابی
2. فرایند خودارزیابی
3. گزارش خودارزیابی
بخش 6: رهنمودی برای داوری همتا
1. معرفی
2. آمادگی برای بازدید
3. راهاندازی برنامه زمانی
4. بازدید
5. ارزیابی و بازخورد در طی بازدید
6. گزارش داوری همتای EQUIS
7. نقشها و مسئولیتها
EQUIS: سیستم بهبود کیفیت EFMD
EQUIS یک سیستم بینالمللی بازدید استراتژی، بهبود کیفیت و اعطای امتیاز برای ارزیابی مدارس [1] در زمینههای ملّی کاملا متفاوت است. اگرچه استانداردهای بینالمللی EQUIS برای آموزش جهانی مدیریت، در اصل از نیازهای ویژهی تحمیلشده توسط تنوع فرهنگی مفرط اروپا نشات گرفته، اما میتوان آنها را برای مدارس با هر محیط فرهنگی و در هر منطقهای بکاربرد.
طرح اولیهی EQUIS در سال 1997 توسط EFMD آغاز شد و از طریق یک فرایند همکاری نزدیک میان گروههای اعطای امتیاز ملّی در زمینهی آموزش مدیریت طراحی شد، که بصورت دستهجمعی در مجمعی به نام EQUAL(the European Quality Link) کار کردند. بنابراین، مفاهیم بنیادین زیربنای این طرح، کاملا متفاوت از مفاهیم بنیادی طرحهای سنّتی اعطای امتیاز ملّی هستند. مدل EQUIS از همان ابتدا یک سازهی بینالمللی بود که به منظور ایجاد چارچوبی برای مواجهه با تنوع موجود، و ارائهی ابزاری قدرتمند به مدارس برای توسعهی بینمرزی طراحی شد.
چارچوب بخشیدن به تنوع
یک برنامهی واقعا بینالمللی ارزیابی کیفیت، باید نیاز به استاندارهای مورد توافق همگان را با نیاز به محترم شمردن تنوع سیستمهای ملّی ادغام کند. چنین برنامهای باید محیط آموزشی و فرهنگی که آن مدرسه در آن فعالیت میکند را در نظر بگیرد و آنرا با محیط گستردهتر بینالمللی مرتبط سازد. این امر مستلزم یک راهکار قضاوتیتر است که بطور مؤثری برنامههای پیرو کلاسیک و تکمنظوره را کنترل کند. مهمتر آنکه، هیچ تاکیدی بر هیچ مدل خاصی برای مدارس بازرگانی وجود ندارد. مدارسی که به آنها EQUIS اعطا شده، از مدارس بازرگانی خصوصی متمرکز بر آموزش سطوح عالی و اجرایی تا دانشکدههای دانشگاههای دولتی بازرگانی و مدیریت با مجموعهی وسیعی از برنامههای دوره کارشناسی و بالاتر را دربرمیگیرند.برنامهی MBA پیشنیازی برای ورود به این طرح نمیباشد. …