مدیریت و محافظت از شبكه های كامپیوتری
تحقیق در زمینه مدیریت و محافظت از شبكه های كامپیوتری برای دانلود رایگان از پورتال آموزش و پژوهش دانشگاهیان (پویان) ارائه شده است. این تحقیق رایگان در زمینه مدیریت و محافظت از شبكه های كامپیوتری به صورت فایل Word است.
یك كامپیوتر تحت شبكه كه منابع را فراهم می سازد یك سرویس دهنده نامیده می شود. كامپیوتری كه به این منابع دسترسی دارد را بعنوان یك ایستگاه كاری یا سرویس گیرنده می شناسیم. سرویس دهنده ها از قدرتمندترین كامپیوترهای روی شبكه می باشند زیرا آنها جهت ارائه خدمات به بسیاری از نیازهای سایر كامپیوترها به قدرت بیشتری نیاز دارند. در مقایسه ایستگاههای كاری یا سرویس گیرنده ها معمولاً از كامپیوترهای شخصی ارزان قیمت و با قدرت پردازش پایین تر می باشند و برای شبكه های كوچك با تعداد كمتری از كاربران می توانید از شبكه نظیر به نظیر استفاده كنید. تمامی كامپیوترهای بر روی شبكه باید به یكدیگر متصل باشند و این اتصال از طریق كارت رابط شبكه و كابل كشی صورت می گیرد.
برقراری امنیت در شبكه از وظایف همه مدیران شبكه می باشد منظور از امنیت می تواند حفظ داده های محرمانه ای كه روی كامپیوترهای یك شبكه ذخیره شده اند و یا محافظت از فایل ها سیستم عامل و برنامههای كاربردی در برابر دستكاری كاربران شبكه باشد. چون در شبكه ها شرایط مختلف نیاز به انواع روش های محافظتی وجود دارد. مكانیزم های امنیتی مختلفی وجود دارد.
مدیریت و نگهداری شبكه به منابع IT عظیمی نیاز دارد. جهت درك كامل اهمیت مدیریت شبكه باید تعدادی از وظایف اصلی مدیریت را بدانید:
نصب و پیكربندی ایستگاههای كاری و سرورها
ارتقاء ایستگاههای كاری و سرورها
ارتقاء سیستم های عامل و برنامه های راه انداز
برنامه های كاربردی باید نصب شوند و ارتقاء یابند.
وسایلی مانند هابها، سوئیچ ها و مسیریابها باید نصب و پیكربندی شوند.
كابل كشی جدید باید نصب شود و كابل كشی قدیمی باید تعویض شود.
ایجاد و بازبینی نسخه های پشتیبان.
كنترل منابع.
بروزرسانی مستندات جهت منعكس كردن تغییرات و ارتقاءها.
اجزای شبكه باید در طول زمان كنترل و تست شود.