بررسی و تحلیل مکانیزم حرکتی سوپاپ با زمانبندی متغیر
پروژه بررسی و تحلیل مکانیزم حرکتی سوپاپ با زمانبندی متغیر در این بخش از پورتال آموزش و پژوهش دانشگاهیان(پویان) برای دانلود ارائه شده است. این پروژه بررسی و تحلیل مکانیزم حرکتی سوپاپ با زمانبندی متغیر از 49 صفحه و چهار فصل تشکیل شده و به صورت فایل Word است.
در این پروژه برای تحلیل دینامیکی موتور VVT، ابتدا اطلاعات مربوط به یک موتور معمولی که بر روی خودروی سمند است و همچنین یک موتور VVT مشابه که بر روی همان خودرو سمند پیاده سازی شده را استخراج نموده و اطلاعات بدست آمده در نرم افزار ادوایزر که تحت نرم افزار Matlab و Simulink است وارد شده است. پس از آن هر یک از این دو موتور از لحاظ عملکرد دینامیکی، مصرف سوخت و میزان آلایندههای تولیدی با یکدیگر مقایسه ، که پس از اجرای نرم افزار ادوایزر به طور کلی نتایج حاصله نشان از آن دارد که موتوری با فناوری زمان بندی متغیر سوپاپها عملکردی به مراتب بهتر از موتور معمولی را دارا میباشد.
فهرست مطالب پایان نامه مهندسی مکانیک با موضوع بررسی و تحلیل مکانیزم حرکتی سوپاپ با زمانبندی متغیر به شرح زیر است:
چکیده
فصل اول
موتورهای احتراق داخلی
مقدمه
موتور احتراق داخلی
دياگرام تايمينگ
مرحله تنفس
مرحله تخلیه
مباحث سيالاتي موتور
راندمان حجمي
بررسي تاثيرات شبه پايستار و تاثيرات ناپايستار
افتهاي اصطكاكي
Ram Effect
جريان برگشتي
اثر Tuning
تغييرات راندمان حجمي با سرعت موتور ، قطر سوپاپ و زمان بندي سوپاپ
فصل دوم
موتورهایT.V.V
تاثير زاويه EVO بر پارامترهاي موتور در شرايط بار كامل
تاثیر زاویه EVO بر گشتاور موتور
تاثیر زاویه EVO بر مصرف سوخت
تاثیر زاویه EVO برتولید آلایندههای CO و NOx
تاثیر زاویه EVO بر پارامترهاي خروجي موتور در شرايط درصد بار
تاثیر زاویه EVO بر گشتاور موتور
تاثیر زاویه EVO بر مصرف مخصوص موتور
تاثیر زاویه EVO بر ميزان توليد CO و NOx
تاثیر زاویه EVO
تاثیر زاویه IVC بر گشتاور ، مصرف مخصوص و آلاینده های هوا
تاثیر زاویه IVC بر گشتاور موتور
تاثیر زاویه IVC بر مصرف مخصوص موتور
تاثیر زاویه IVC بر گازهاي آلاينده موتور
تاثیر زاویه IVO بر کارآیی موتور
بررسي نتايج تاثيرات زواياي تنفسي بر كارآيي موتور
فصل سوم
شبیهسازی و تحلیل دینامیکی
مقدمهای بر نرم افزار ادوایزر
شبیهسازی و تحلیل دینامیکی موتور معمولی
شبیهسازی و تحلیل دینامیکی موتور VVT
مقایسه نتایج موتور معمولی و موتور VVT
فصل چهارم
جمعبندی و نتیجهگیری
بررسی نتایج حاصله
پیشنهادها برای ادامه پروژه
منابع
به طور كلی نتایج حاصل از مطالب فصلهای قبل را می¬توان به شكل زیر خلاصه نمود :
1- زوایای بهینه EVO و IVC برای رسیدن به مصرف سوخت كمینه با تقریب خوبی برابر با و زوایای مشابه برای رسیدن به گشتاور بیشینه است.
2- به نظر می¬رسد تغییرات زوایای تنفسی بر نرخ تولید آلاینده¬ها تاثیر چشمگیری نداشته باشد.
3- زاویه بهینه باز شدن سوپاپ ورودی متاثر از سرعت موتور نیست و به میزان جزئی تابع بار موتور است.
4- زوایای بهینه تنفسی به طور خطی با بار موتور وابسته است و نیز تقریبا به طور خطی با سرعت موتور وابسته میباشد كه این شیب به طور تقریبی با بار موتور متناسب است.
-5 در صورت استفاده از موتورهایVVT میزان آلاینده¬ها تغییرات چشمگیری نخواهند داشت، حال آنكه گشتاور و مصرف مخصوص موتور بالاخص در دورهای پایین موتور دچار تغییرات مفیدی خواهد شد.
6- در موتورهای VVT بیشینه گشتاور موتور به سمت سرعت¬های كم میل خواهد نمود.
7- از نظر عملکرد دینامیکی، موتور VVT نسبت به موتور معمولی زمان صفر تا صد کمتری را دارد زیرا گشتاور در دورهای مختلف در موتور VVT نسبت به موتور معمولی افزایش یافته است ولی در مورد شیبپیمایی افزایش نداشتیم چرا که گشتاور در دورهای بالای کاری افزایش چندانی نسبت به موتور معمولی ندارد.
8- از لحاظ مصرف سوخت موتور VVT کاهش قابل ملاحظهای در قیاس با موتور معمولی دارند از این رو موتور VVT برای صرفهجویی در انرژی بسیار مناسبتر است.