پایان نامه روانشناسی : رابطه ارزش های شخصی خانوادگی و ادراک خویشتن با پذیرش اجتماعی در نوجوان
پایان نامه روانشناسی با موضوع رابطه ارزش های شخصی خانوادگی و ادراک خویشتن با پذیرش اجتماعی در نوجوان به صورت فایل Word برای دانلود از سایت پورتال آموزش و پژوهش دانشگاهیان(پویان) ارائه شده است.
چکیده
مقدمه : ماهیت اجتماعی زندگی بشر و چالش هایی که این امر برای وی ایجاد می کند سبب شده است که فرد در ارزیابی کیفیت زندگی خود بعد اجتماعی آن را نیز به عنوان یکی از معیارهای مهم مد نظر قرار دهد. نوجوانی مترادف با روابط همسالان است. در واقع آنها زمان بیشتری را صرف بودن با یکدیگر می کنند تا با بودن در هر گروه دیگری. از دیدگاه روانشناسی اجتماعی، ارزش ها به تنهایی با گستره ای از نگرش ها دلالت دارند (گروت، 2008) که به نظر می رسد در پذیرش اجتماعی نوجوانان نیز نقش داشته باشد. در کنار ارزش های فردی، ارزش های خانوادگی و همچنین ادراک خویشتن نیز می تواند در کمیت و کیفیت پذیری اجتماعی نوجوانان نقش داشته باشد.
روش: جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی دانش آموزان متوسطه شهرستان ابهر می باشد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران386 نفر محاسبه شده است. روش نمونه گیری در پژوهش حاضر به شیوه تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انجام شده است.
نتایج : ضریب همبستگی پیرسون بین ارزش های شخصی و پذیرش اجتماعی برابر با 35/0= r و با سطح معنی داری 001/0 = p ، بین ارزش های خانوادگی و پذیرش اجتماعی برابر با 34/0= r و با سطح معنی داری 001/0 = p ، بین ادارک خویشتن و پذیرش اجتماعی برابر با 10/0= r و با سطح معنی داری 001/0=p بدست آمده است چون سطح معنی داری از 05/0 کمتر است، پس نتیجه می شود بین متغییرهای فوق همبستگی مستقیم و معنی دار وجود دارد. برای پیش بینی پذیرش اجتماعی از روی مولفه های ارزش های شخصی، ارزش های خانوادگی و ادراک خویشتن، ضریب همبستگی چندگانه برابر با 37/0=R و ضریب تبین برابر با 13/0=R2 به دست آمده است. متغیرهای ارزش های شخصی با بتای 17/0=β و ارزش های خانوادگی با بتای 23/0=β به ترتیب بیشترین سهم را در تبیین پذیریش اجتماعی دارند .در کل متغییر های ارزش های شخصی و خانوادگی بر روی پذیرش اجتماعی اثر مستقیم دارند.
فهرست مطالب این پایان نامه روانشناسی با موضوع رابطه ارزش های شخصی خانوادگی و ادراک خویشتن با پذیرش اجتماعی در نوجوان به شرح زیر است:
فصل اول (کلیات پژوهش )
مقدمه
بیان مسئله
اهمیت و ضرورت تحقیق
اهداف تحقیق
هدف کلی
اهداف اختصاصی
فرضیه های تحقیق
تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیر های تحقیق
فصل دوم (ادبیات و پیشینه پژوهش )
مقدمه
تعریف دوران نوجوانی
مراحل نوجوانی
ویژگی های تفکر دوره نوجوانی
تفاوت های فردی در رشد شناختی
مخاطرات رشد شناختی
تحول اخلاقی
دیدگاه پیاژه
دیدگاه کلبرگ
دیدگاه دبس
نوجوانی، رشد اخلاقیات و ارزش ها
مخاطرات اخلاقی دوران نوجوانی
ارزش های اخلاقی و تضادهای شخحی
تحولات جدید در ارزش های نوجوانان
ارزش های اقتصادی و اجتماعی
ارزش های فردی و ارزش های اخلاقی
دگرگونی در باورهای مذهبی
نوجوان و تحول ارزش ها
نوجوان و اختلال های عاطفی رفتاری
پذیرش اجتماعی
ادارک خویشتن
تئوری انسجام رابطه ای لاولار و یون
مفهوم ارزش
تئوری ارزش از دیدگاه شوارتز
ارزش های فردی
ارزش های خانوادگی
تحقیقات انجام شده
فصل سوم (روش تحقیق)
مقدمه
جامعه آماری
روش نمونه گیری
روش گردآوری داده ها
روش تحقیق
پایایی و روایی ابزارهای اندازه گیری
ضریب پایایی مربوط به گویه های مقیاس ادراک خویشتن
ضریب پایایی مربوط به گویه های مقیاس پذیرش اجتماعی
ضریب پایایی مربوط به ارزش های شخصی و خانوادگی
متغیر ها
ساختار مقیاس و نقش صفات مورد بررسی
روش آماری تجزیه و تحلیل داده ها
فصل چهارم(یافته ها )
مقدمه
یافته های توصیفی
یافته های استنباطی
فصل پنجم(بحث و نتیجه گیری تحقیق)
مقدمه
نتایج
نتایج استنباطی و آزمون فرضیه های پژوهش
بحث و تفسیر نتایج
محدودیت های تحقیق
پیشنهادات تحقیق
منابع فارسی
منابع انگلیسی