در این بخش از پورتال آموزش و پژوهش دانشگاهیان (پویان)مراحل طراحی یک سیستم انبارداری ارائه شده است. این پروژه حسابداری در زمینه طراحی سیستم انبارداری به صورت فایل Word است.
سیستم انبارداری و مزیتهای آن:
سیستم مجموعهای از اجزاء و عناصرست كه با هم دارای ارتباط متقابلی میباشند و هر سیستمی دارای هدف است و غالباً برآیندی غیر از برآیند حاصل جمع برآیندهای اجزاء خود دارد. وجود این كلیت جدا با ویژگیهای خاص خود در امور انبارداری مزایای زیادی را عاید ما میسازد كه اهم این مزایا عبارتند از:
(1) شناسایی كالاهای موجود در انبار به نحوی آسانتر و دسترسی راحتتر به كالاها بخصوص در مؤسسات با حجم موجودیهای زیاد و متنوع.
(2) تشكیل فایلهای اطلاعاتی دقیقتر در بخشهای مختلف و تسریع در امر ارسال آمار و اطلاعات تصمیمگیریهای مدیریت.
(3) دادن اطلاعات دقیق و صحیح به سایر بخشهای مؤسسه و ارتباط سیستماتیك و منظم اطلاعات میان آنها.
(4) رفع اشكال ناشی از اتكاء سیستم و مؤسسه به افراد معین در صورتیكه فرد جدیدی مسئولیت انجام بخشی از فعالیتهای سیستم را بر عهده گیرد در اسرع وقت از چهارچوب فعالیتها و روابط سیستم اطلاع حاصل مینماید.
(5) ایجاد اطمینان خاطر در مدیریت و مسئولین بخشها در صورت وجود سیستم منظم و تصمیمگیری بجا و به موقع متكی بر اطلاعات صحیح و كافی.
(6) ایجاد كنترلهای دقیق در سیستم از طریق كنترل دائمی و ادواری موجودیهای انبار و بررسی و رفع مغایرات احتمالی.
(7) كاهش هزینههای مصرف بدون مواد یا سهل انگاری در مصرف و حفظ مواد، رفت و آمدهای زاید و پیشبینیهای غلط به علت نداشتن اطلاعات صحیح و به موقع هزینههای دیگر.
(8) پایه و اساسی جهت سیستم حسابداری صنعتی میگردد اگر سیستم نگهداری و ثبت میزان رسیده و مصرف مواد صحیح تعبیه شود.
(9) تأثیر روحی ناشی از وجود نظم و آگاهی مسئولین از میزان دقیق موجودیهای و كاهش یا حذف احتمال سوءاستفاده توسط متصدیان یا انبارداران و مدیران و رئیس انبارها.
وظایف انباردار:
(1) توصیه و پیشنهاد روشهای انبارداری و اصلاحی دیگر.
(2) اجرای سیستم و روش انبارداری مصوب توسط مقامات مجاز سازمان.
(3) نظارت كلی نسبت به تمام انبارهای سازمان از طریق رؤسای واحدهای تابعه.
(4) تعیین انواع مختلف كالاهایی كه باید در انبار نگهداری شوند.
(5) نگهداری مدارك مربوط به موجودیهای واقعی كالاها در مؤسسه.
(6) مراقبت و صدور دستور جهت محافظت از موجودیهای انبار از لحاظ فساد و نابودی و سایر مخاطرات احتمالی.
(7) اجرای بودجه مصوب انبارها.
(8) مراقبت در رفع نواقص پرسنلی و تكمیل كادر انبارداران و انتخاب انبارداران با معلومات و تنظیم برنامههای آموزشی آنان.
(9) مراقبت در ارسال گزارشهای ماهیانه انبارها و سایر مكاتبات و انجام امور اداری.